17.01.12, 17:21

Chmura coraz popularniejsza

Chmura obejmuje swoim panowaniem coraz rozleglejsze obszary branży IT.

Chmura obejmuje swoim panowaniem coraz rozleglejsze obszary branży IT. Jak wynika z globalnych badań przeprowadzonych przez międzynarodową grupę consultingową IDC, około jedna trzecia przedsiębiorstw na świecie korzysta w mniejszym lub większym stopniu z rozwiązań cloudowych, a kolejne 31% zamierza je wdrożyć w ciągu najbliższego roku lub dwóch. Chmura nadciąga również nad Polskę. Sprzyja jej przede wszystkim rosnąca mobilność polskich internautów, z któych prawie jedna trzecia korzysta z szerokopasmowych połączeń w sieci komórkowej.

Ponad 20% polskich internautów przechowuje swoje pliki w Internecie, ok. 30% regularnie tworzy kopie zapasowe swoich danych – wynika z badania podejścia Polaków do kwestii bezpieczeństwa w Internecie, przeprowadzonego dla F-Secure przez TNS OBOP. "To wciąż niewiele w porównaniu z rynkami Europy Zachodniej. Weźmy jednak pod uwagę fakt, że 40 do 60% polskich użytkowników Internetu chciałoby mieć narzędzie do automatycznego backupu danych. To oznacza, że Polacy nie tylko coraz poważniej myślą o bezpieczeństwie w sieci, ale także będą coraz chętniej sięgać po rozwiązania cloudowe" – komentuje wyniki badania Michał Iwan, dyrektor zarządzający F-Secure w Polsce. "Tym bardziej, że 9 na 10 ankietowanych uznało, że bezpieczeństwo ich prywatnych danych jest dla nich bardzo ważne" – dodaje Iwan.

Komunikacja ze znajomymi, również poprzez portale takie jak Facebook czy NK.pl, to ulubiony sposób wykorzystania Internetu przez Polaków, niezależnie od przedziału wiekowego. Tymczasem sieci społecznościowe mogą stać się zagrożeniem. Portale społecznościowe to tak naprawdę wielkie serwisy cloudowe, przechowujące petabajty zdjęć, filmów i innego rodzaju prywatnych treści. Nie dość, że usunąć z nich raz wprowadzony content jest niezwykle trudno, to w dodatku jeżeli nie wybierzemy stosownego poziomu zabezpieczeń konta, to staną się one dostępne dla wszystkich: wyszukiwarek, marketerów, ale także cyberprzestępców.

"Nie ma już kogoś takiego jak "cyberprzestępca", w XXI wieku nowe technologie są wykorzystywane właściwie w każdym rodzaju przestępczej działalności" – podkreśla Sean Sullivan z F-Secure. Jego zdaniem rozwój technologii chmury niesie nie tylko zagrożenia związane z kradzieżą danych czy wykorzystywaniem cudzych zasobów (np. płatnej powierzchni cloudowych dysków), ale także z głęboko idącymi zmianami socjoekonomicznymi. "Używając swojego czytnika ebooków mogę także pobierać pliki MP3. Jeżeli ściągnę je na oferowany przez producenta wirtualny dysk w "chmurze", mogę później zapisać je na dysku fizycznym w dowolnym kraju, obchodząc lokalne podatki, VAT czy opłatę na stowarzyszenia artystów, np. Zaiks" – wylicza Sean Sullivan, przekonując, że taki obrót sprawy nie służy ani rządom ani artystom. "Jako użytkownik jestem zadowolony, bo zapłaciłem mniej, ale dzięki temu ktoś stracił należne mu pieniądze" – dodaje Sullivan .

Technologia chmury stwarza także jednak nowe możliwości biznesowe, między innymi właśnie dla artystów, którzy mogą wystawiać na sprzedaż swoje dzieła w publicznej chmurze i nie muszą dzielić się zyskiem z takimi pośrednikami jak np. wytwórnie płytowe. "Jeden z amerykańskich komików wystawił na sprzedaż za pięć dolarów nagranie jednego ze swoich występów podczas tournee. Kupiło go 250 tys. fanów, artysta zarobił milion dolarów. Opłacił trasę, sporo zostało w jego kieszeni, a stać go było jeszcze na przeznaczenie 25% sumy na cele charytatywne" – podaje jako przykład Sean  Sullivan z F-Secure.
Brak dysku oznacza, że nie ukradną nam go razem z danymi, nie spali się w pożarze i nie padnie ofiarą afrykańskich gangów. W Afryce istnieją grupy przestępcze specjalizujące się w wydobywaniu wrażliwych danych z dysków starych komputerów, trafiających tam w ramach "recyklingu". Dane te są później wykorzystywane m.in. do kradzieży tożsamości.

Obawy o bezpieczeństwo danych w chmurze są powszechne zarówno wśród firm na lokalnym polskim rynku, jak i globalnie. To jeden z najważniejszych aspektów przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu rozwiązań cloudowych. "Szczególnie często wykorzystują ten argument szefowie i pracownicy działów IT w firmach i działa on nadspodziewanie dobrze" – mówiła podczas panelu dyskusyjnego Ewa Zborowska, Senior IT Analyst polskiego oddziału IDC. "W rozmowach prowadzonych podczas badań bardzo często przewija się pogląd, iż w chmurze nie należy umieszczać danych kluczowych dla działalności firmy" – dodała Zborowska.

Pomimo to rynek usług chmurowych ma się coraz lepiej. Wzrost liczby użytkowników spowodowany jest między innymi coraz większymi inwestycjami dostawców rozwiązań chmurowych w bezpieczeństwo ich usług. "Przychody z produktów zapewniających bezpieczeństwo w chmurze będą stale rosnąć w ciągu następnych pięciu lat, a popyt na nie będzie stale napędzany przez nowe funkcjonalności bezpieczeństwa dostępne w serwisach społecznościowych oraz osobistych i korporacyjnych chmurach" – przekonuje Zborowska.

Komentarze

Powiązane

15.03.24, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Browar Pilsweizer wprowadza na rynek piwa w krachlach. To drugi taki browar w Polsce
Browar Pilsweizer wprowadza na rynek linię „piw góralskich” w krachlach (grube brązowe butelki, z kabłąkowym zamknięciem i białym korkiem). W luksusowych opakowaniach browar będzie na razie sprzedawał trzy swoje piwa.
13.03.24, 09:59
| biznes i technologie » informacje
Innowacje w olejach samochodowych: Jak nowe technologie poprawiają wydajność silnika
Rozwój technologiczny odgrywa kluczową rolę w każdej dziedzinie życia, a przemysł motoryzacyjny nie jest wyjątkiem. Szczególną uwagę poświęca się innowacjom w zakresie olejów samochodowych, które są niezbędne dla wydajności i trwałości silników. ARTYKUŁ SPONSOROWANY
03.03.24, 13:00
| biznes i technologie » informacje
Polacy pokochali automaty paczkowe
W ciągu ostatnich dwóch lat rynek automatów paczkowych w Polsce przeszedł znaczącą transformację. W tym roku ich liczba może przekroczyć aż 45 tys. takich urządzeń.
02.02.24, 19:30
| biznes i technologie » informacje
5G na nowych częstotliwościach w Play
Sieć Play uruchamia sieć 5G na nowych częstotliwościach 3500-3600 MHz. Operator uzyskał pierwsze pozwolenia radiowe na użytkowanie pasma C od Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Nowe zasoby mają pozwolić znacznie zwiększyć pojemność oraz prędkość sieci nowej generacji do 1 Gb/s.
20.01.24, 08:00
| biznes i technologie » informacje
Irina Lipczyk-Kolakovska z e-muzyka w zarządzie Merlin
Merlin, organizacja będąca partnerem dla niezależnych firm zajmujących się licencjonowaniem muzyki cyfrowej, ogłosiła nowego zarządu i powitaniem sześciu nowych członków. Wśród nich jest przedstawicielka firmy e-muzyka.
13.01.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Polski Ład wykończył mikroprzedsiębiorców. Andrzej Sadowski: doszło do dramatycznej zapaści w planowaniu przyszłości w gospodarce
Zdaniem ekonomistów, Polski Ład był skokowym wzrostem i ciężarów nałożonych na przedsiębiorców, jak również dodatkowych obowiązków biurokratycznych.
13.01.24, 17:00
| biznes i technologie » informacje
Miniaturowa wersja sklepu Kaufland w kolekcji klocków PLAYMOBIL
W świątecznej ofercie Kaufland pojawiła się unikatoa kolekcja klocków PLAYMOBIL odwzorowująca sklep Kaufland,. Oprócz zabawkowych produktów, wózków i koszyków, miniaturowy market może również posiadać piekarnię, stoisko z owocami i warzywami.
12.01.24, 07:45
| internet » ludzie | biznes i technologie » informacje
Christopher Biedermann zostanie CFO w Fiberhost
1 lutego br. funkcję CFO w spółce Fiberhost obejmie Christopher Biedermann. Na stanowisku CEO pozostaje Marta Wojciechowska oraz w roli COO/CTO Krzysztof Jaskólski.
08.01.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje
ORLEN przejmuje stacje paliw w Austrii
ORLEN sfinalizował zakup 100 proc. udziałów w spółce Doppler Energie zarządzającej 267 stacjami paliw w Austrii. Dzięki transakcji spółka posiada blisko 3,5 tysiąca stacji paliw w siedmiu krajach w Europie. Koncern rozważa dalsze akwizycje w regionie oraz działania, które pozwolą mu dołączyć do grona liderów w obszarze elektromobilności na austriackim rynku.
07.01.24, 20:43
| biznes i technologie » informacje
Dealz ma już trzysta sklepów na polskim rynku
Sieć Dealz (Pepco Group) w grudniu 2023r., otworzyła w Bytomiu swój 300. sklep w Polsce.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.05.24

Ważna informacja dla biorących udział w konkursach na stronach portalmedialny.pl. 

do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy