28.01.12, 18:22

KPMG: rośnie apetyt konsumentów na nowoczesne technologie

Chcemy nowych technologii, ale nadal nie chcemy płacić za treści online.

Jak wskazują wyniki raportu KPMG „Consumers&Convergence V. Zintegrowany styl życia“, konsumenci aktywnie korzystający z technologii cyfrowych i Internetu, w ciągu ostatnich pięć lat radykalnie zmienili swoje preferencje oraz zwyczaje. Aż 86 % z nich codziennie korzysta z sieci społecznościowych, a 7 na 10 osób kupiło już za pośrednictwem Internetu bilet lotniczy lub pobyt wakacyjny. Okazuje się także, że konsumenci nadal nie chcą płacić za dostęp do treści online, a barierą dla jeszcze większej akceptacji rozwiązań, oferowanych przez możliwości technologii cyfrowych, w dalszym ciągu pozostaje obawa związana z zabezpieczeniem danych osobowych.

Jak wynika z raportu KPMG, konsumenci na całym świecie błyskawicznie adaptują nowe sposoby zachowań, umożliwione przez dynamiczny rozwój technologii cyfrowych. Dobrze ilustruje to rozwój bankowości mobilej. Jej wykorzystanie zadeklarowała obecnie ponad połowa ankietowanych, podczas gdy w 2008 roku tylko 19% respondentów potwierdziło, że posiada doświadczenia z wykorzystaniem takich usług. "Polscy konsumenci, którzy wyjątkowo preferują telefony komórkowe w swoim codziennym życiu, należą do grupy największych entuzjastów bankowości mobilnej – tylko 36% respondentów w naszym kraju stwierdziło, że w ostatnim półroczu nie korzystało z tego typu usług" – mówi Jerzy Kalinowski, partner i szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie Wschodniej i Centralnej w KPMG.

Rewolucja cyfrowa jest istotnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw zajmujących się handlem detalicznym, które muszą stworzyć odpowiednie strategie sprzedaży wielokanałowej, uwzględniające różne aspekty działań konsumentów online, także poza zakresem handlu elektronicznego. Z badań KPMG wynika, że prawie 50 % konsumentów na świecie, będąc na zakupach, wykorzystuje telefony komórkowe i tablety nie tylko do znalezienia lokalizacji najbliższego sklepu czy punktu usługowego, ale również do wyszukiwania konkretnych produktów i usług. Jedna czwarta respondentów zadeklarowała też, że swoje opinie na temat zakupów prezentuje za pośrednictwem portali społecznościowych.

Badania pokazują, że aż 86% respondentów z całego świata korzysta codziennie z sieci społecznościowych, przy czym 46% poświęca temu codziennie co najmniej jedną godzinę. "Konsumenci znacznie szybciej niż biznes adaptują się do możliwości, oferowanych przez sieci społecznościowe. Przedsiębiorcy nie znaleźli jeszcze rozwiązania, jak efektywnie skapitalizować silną relację konsumentów z mediami społecznościowymi. Nie wystarczają działania marketingowe, związane z budowaniem specjalnych profili marek, produktów czy usług na portalach społecznościowych. Analizy KPMG wskazują, że konsumenci, w celu zebrania informacji, ułatwiających im podjęcie decyzji zakupowych, nadal kierują się przede wszystkim na strony korporacyjne, a także szukają opinii innych klientów w dedykowanych do tego celu miejscach w sieci" – komentuje Jerzy Kalinowski.

Badanie KPMG pokazuje, że konsumenci nadal nie chcą płacić za treść udostępnianą w kanałach cyfrowych – tylko 6% respondentów zadeklarowało chęć płacenia za treść w 2011 r., podczas gdy w 2010 r. taką gotowość wyraziło 16% konsumentów. "73% z osób objętych badaniem nie płaci obecnie za żadną treść pozyskiwaną z Internetu. 56% respondentów stwierdziło zaś, że wolałoby poszukać tej samej treści w innym miejscu niż zapłacić za nią. Potwierdza to, że bardzo trudno będzie zmienić przyzwyczajenie wyniesione z pierwszych faz rozwoju Internetu, gdy praktycznie cała treść była bezpłatna" – mówi Jan Karasek, dyrektor w dziale Management Consulting KPMG.

Jak wynika z raportu KPMG, wzrasta natomiast poziom akceptacji dla reklamy w Internecie czy telefonach komórkowych. Prawie dwie trzecie konsumentów, czyli o ponad 10 punktów procentowych więcej niż 3 lata temu, wskazuje gotowość do odbioru reklamy w kanale elektronicznym, jeśli w zamian za to otrzyma bezpłatny dostęp do wartościowych treści online.

Próbą odpowiedzi na pytanie, czy treści wideo, takie jak filmy czy programy TV dostępne w Internecie, mogą zastąpić płatną usługę klasycznej telewizji, mogą być wyniki przeprowadzonych badań. Okazuje się, że mniej niż 10% respondentów deklaruje, że rozważa rezygnację z usług płatnej telewizji. "W przypadku polskich konsumentów, wskazujących chęć rezygnacji z płatnej telewizji, 57% z nich, jako powód do takiej decyzji, wskazuje przekonanie o zbyt wysokiej cenie usługi w stosunku do zakresu oferowanych treści. Wśród respondentów z innych krajów, aż 61%, jako potencjalny powód rezygnacji  z usług płatnej telewizji, wskazało satysfakcjonujący ich zdaniem zakres i jakość treści TV dostępnych w Internecie" – uzupełnia Jan Karasek.

Pomimo gotowości konsumentów do wykorzystywania najnowszych technologii, raport KPMG po raz kolejny potwierdził, że najważniejszą barierą w rozwoju cyfrowych modeli biznesowych jest obawa związana z bezpieczeństwem danych osobowych i ochroną prywatności. Ponad 90% respondentów wyraziło takie obawy, choć aż 62% ankietowanych jest skłonnych udostępnić informacje na temat swoich zachowań w sieci do celów reklamowych. Co więcej, 63% respondentów deklaruje, że chętnie będzie składować w tzw. chmurach informacje na temat stanu zdrowia. Warunkiem koniecznym jest jednak umożliwienie im dostępu do nich za pomocą telefonu komórkowego w każdej chwili. "Okazuje się, że „czynnik zaufania” odgrywa nadal kluczową rolę i bardzo ważnym zadaniem dla dalszego rozwoju ekosystemu gospodarki elektronicznej jest zbudowanie odpowiednich rozwiązań i poczucia powszechnego zaufania w kwestii bezpieczeństwa całego systemu" – komentuje Jerzy Kalinowski.

„Consumer&Convergence” to cykliczne badanie, przeprowadzane na całym świecie przez firmę doradczą KPMG od 2006 roku. Celem analiz KPMG jest poznanie trendów zachowań konsumenckich w obliczu postępującej konwergencji cyfrowej, a w szczególności rozwoju wykorzystania rozwiązań mobilnych. W V edycji badania wzięło udział 9600 respondentów z 31 krajów, w tym 300 osób z Polski. Respondentami badania były osoby z różnych grup wiekowych, aktywnie korzystające z cyfrowych urządzeń dostępowych: komputerów, telefonów komórkowych czy tabletów.

Komentarze

Powiązane

15.03.24, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Browar Pilsweizer wprowadza na rynek piwa w krachlach. To drugi taki browar w Polsce
Browar Pilsweizer wprowadza na rynek linię „piw góralskich” w krachlach (grube brązowe butelki, z kabłąkowym zamknięciem i białym korkiem). W luksusowych opakowaniach browar będzie na razie sprzedawał trzy swoje piwa.
13.03.24, 09:59
| biznes i technologie » informacje
Innowacje w olejach samochodowych: Jak nowe technologie poprawiają wydajność silnika
Rozwój technologiczny odgrywa kluczową rolę w każdej dziedzinie życia, a przemysł motoryzacyjny nie jest wyjątkiem. Szczególną uwagę poświęca się innowacjom w zakresie olejów samochodowych, które są niezbędne dla wydajności i trwałości silników. ARTYKUŁ SPONSOROWANY
03.03.24, 13:00
| biznes i technologie » informacje
Polacy pokochali automaty paczkowe
W ciągu ostatnich dwóch lat rynek automatów paczkowych w Polsce przeszedł znaczącą transformację. W tym roku ich liczba może przekroczyć aż 45 tys. takich urządzeń.
02.02.24, 19:30
| biznes i technologie » informacje
5G na nowych częstotliwościach w Play
Sieć Play uruchamia sieć 5G na nowych częstotliwościach 3500-3600 MHz. Operator uzyskał pierwsze pozwolenia radiowe na użytkowanie pasma C od Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Nowe zasoby mają pozwolić znacznie zwiększyć pojemność oraz prędkość sieci nowej generacji do 1 Gb/s.
20.01.24, 08:00
| biznes i technologie » informacje
Irina Lipczyk-Kolakovska z e-muzyka w zarządzie Merlin
Merlin, organizacja będąca partnerem dla niezależnych firm zajmujących się licencjonowaniem muzyki cyfrowej, ogłosiła nowego zarządu i powitaniem sześciu nowych członków. Wśród nich jest przedstawicielka firmy e-muzyka.
13.01.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Polski Ład wykończył mikroprzedsiębiorców. Andrzej Sadowski: doszło do dramatycznej zapaści w planowaniu przyszłości w gospodarce
Zdaniem ekonomistów, Polski Ład był skokowym wzrostem i ciężarów nałożonych na przedsiębiorców, jak również dodatkowych obowiązków biurokratycznych.
13.01.24, 17:00
| biznes i technologie » informacje
Miniaturowa wersja sklepu Kaufland w kolekcji klocków PLAYMOBIL
W świątecznej ofercie Kaufland pojawiła się unikatoa kolekcja klocków PLAYMOBIL odwzorowująca sklep Kaufland,. Oprócz zabawkowych produktów, wózków i koszyków, miniaturowy market może również posiadać piekarnię, stoisko z owocami i warzywami.
12.01.24, 07:45
| internet » ludzie | biznes i technologie » informacje
Christopher Biedermann zostanie CFO w Fiberhost
1 lutego br. funkcję CFO w spółce Fiberhost obejmie Christopher Biedermann. Na stanowisku CEO pozostaje Marta Wojciechowska oraz w roli COO/CTO Krzysztof Jaskólski.
08.01.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje
ORLEN przejmuje stacje paliw w Austrii
ORLEN sfinalizował zakup 100 proc. udziałów w spółce Doppler Energie zarządzającej 267 stacjami paliw w Austrii. Dzięki transakcji spółka posiada blisko 3,5 tysiąca stacji paliw w siedmiu krajach w Europie. Koncern rozważa dalsze akwizycje w regionie oraz działania, które pozwolą mu dołączyć do grona liderów w obszarze elektromobilności na austriackim rynku.
07.01.24, 20:43
| biznes i technologie » informacje
Dealz ma już trzysta sklepów na polskim rynku
Sieć Dealz (Pepco Group) w grudniu 2023r., otworzyła w Bytomiu swój 300. sklep w Polsce.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.05.24

Ważna informacja dla biorących udział w konkursach na stronach portalmedialny.pl. 

do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy