24.05.13, 22:22

Masz domenę? Nie pozwól, żeby wygasła

Zdjęcie
Powodem wygasania domen są często zaniedbania ich właścicieli - można jednak temu zapobiec fot. materiały prasowe

Większość domen nie jest przedłużanych, bo przestają być potrzebne. Często zdarza się jednak, że wygasają przez zaniedbania właścicieli.

W czasach kreatorów stron www i systemu WordPress uruchomienie własnej witryny nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy zarejestrować domenę, zamówić konto hostingowe i wgrać na nie pliki. Pozostaje wypełnić stronę treścią, skonfigurować pocztę i pamiętać o odnawianiu domeny.

Raporty publikowane przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) pokazują jednak, że wielu abonentów domen zapomina o ostatnim punkcie. Z danych wynika, że tylko 6 na 10 adresów w polskiej domenie jest przedłużanych na kolejny okres abonamentowy. Dla porównania, w przypadku europejskiej domeny .eu procent odnowień sięga 80%.

Dlaczego Polacy rezygnują z domen?

Powodów jest kilka. Wiele domen to nietrafione inwestycje. Są rejestrowane dla stron, które ostatecznie nie powstają lub po prostu przestają być potrzebne. Często zdarza się jednak, że domeny wygasają z powodu zaniedbań abonenta. Przerwa w działaniu strony, spowodowana nieprzedłużeniem domeny, może mieć dotkliwe konsekwencje. Szczególnie w przypadku serwisów e-commerce.

Po zakończeniu okresu abonamentowego, adres nie wygasa od razu. W przypadku polskich domen, na dwa tygodnie trafia do tzw. kwarantanny. Przez ten czas nie działa strona internetowa ani poczta skonfigurowana w domenie, co może utrudnić prowadzenie firmy i kontakt z klientami.

Właściciel adresu ma jeszcze szansę go przedłużyć. W tym celu musi zgłosić się do firmy, w której zarejestrował domenę. Po zakończeniu kwarantanny domena wraca do puli wolnych nazw i może być zarejestrowana przez każdego. Wtedy odzyskanie jej jest znacznie trudniejsze i w dużej mierze zależy od dobrej woli nowego abonenta lub ceny, jakiej zażąda.

Uniknięcie podobnych komplikacji nie jest trudne. Oto 3 najczęstsze powody wygasania domen z winy właścicieli. Warto się z nimi zapoznać żeby uniknąć problemów ze swoją domeną.

Kilka dni robi różnicę

Dziesiątki maili dziennie, mnóstwo faktur i telefonów - tak wygląda codzienność wielu firm. W natłoku dokumentów, informacji i terminów nietrudno przeoczyć datę wygaśnięcia domeny. Rejestratorzy przypominają kilkukrotnie o zbliżającym się terminie, wysyłając powiadomienia pocztą elektroniczną lub dzwoniąc do swoich klientów.

Czasami abonenci traktują powiadomienia od rejestratora jak informację handlową i nie reagują na nie. Zdarza się również, że podczas rejestrowania domeny właściciel podaje adres e-mail, którego nie sprawdza regularnie. W efekcie nie ma świadomości, że zbliża się termin wygaśnięcia domeny. Jest zaskoczony, kiedy strona www przestaje działać i często ma pretensje do firmy, w której utrzymuje domeny.

Warto pamiętać, że rejestratorzy zarządzają domenami klientów stosując systemy komputerowe. Są one sprzężone z systemem księgowym i wygasanie domen nie jest zależne od złej woli pracowników. W tym przypadku opłacenie faktury „kilka dni po terminie" może poważnie zaszkodzić stronie internetowej. Dlatego warto sprawdzić czy wiadomości od rejestratora nie trafiają do folderu ze spamem oraz czy dane podane w panelu klienta są aktualne.

Przenoszenie domeny na skróty

Zarejestrowanie domeny nie jest dużym wydatkiem. W sieci znajdziemy oferty, w których własny adres można mieć za darmo. Wiele osób rejestruje w ten sposób komplet domen, nie zwracając uwagi na koszty przedłużenia. Po roku otrzymują fakturę opiewającą na kilkaset złotych.

Aby nie płacić tak dużo, klienci pozwalają wygasnąć swoim domenom licząc na to, że zarejestrują je ponownie w promocji u innego dostawcy. Na tym właśnie polega przenoszenie domen „na skróty". Problem pojawia się w momencie, kiedy domena uwolniona w ten sposób zostaje przechwycona przez automat.

„W internecie działają serwisy, które stale odpytują serwery NASK - tłumaczy Katarzyna Gruszecka-Kara, przedstawicielka rejestratora domen 2BE.PL. W chwili gdy domena wygasa, jest automatycznie rejestrowana i wystawiana na sprzedaż. Im więcej linków prowadzi do domeny, tym większe szanse na to, że w ten sposób trafi na giełdę".

Zwykle cena jest znacznie wyższa niż kwota, jaką trzeba zapłacić za odnowienie domeny u rejestratora. Klienci, którzy nie są zadowoleni z wysokości cen, mogą skorzystać z transferu domeny. To całkowicie bezpieczna procedura, polegająca na przeniesieniu domen do innego usługodawcy.

Kto jest abonentem domeny?

Trzecia przyczyna wygasania domen często dotyczy firm. W wielu przedsiębiorstwach za rejestrację domen jest odpowiedzialny jeden z pracowników - osoba zajmująca się marketingiem lub informatyk. W sytuacji, kiedy nowa domena zostanie zarejestrowana na dane tej osoby, a nie na firmę, to pracownik ma pełne prawo do posługiwania się domeną. W chwili kiedy zakończy pracę w firmie, odzyskanie domeny może być trudne.

Podobne sytuacje zdarzają się, gdy początkujący przedsiębiorca zleca wykonanie strony internetowej freelancerowi. Warto sprawdzić, czy osoba wykonująca zlecenie nie zarejestrowała domeny na swoje nazwisko. Jeśli tak, należy wykonać cesję czyli przeniesienie praw do domeny, by mieć pewność, że domena znajdzie się w naszych rękach po zakończeniu współpracy.

Maciej Kurek

PR Specialist

2BE.PL, Grupa Adweb

Komentarze

Powiązane

04.09.24, 12:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Obserwator Gospodarczy Strefy Biznesu. Nowy program Strefy Biznesu
Redakcja serwisu „Strefa Biznesu” (Polska Press Grupa), rozpoczęła emisję nowego programu wideo "Obserwator Gospodarczy Strefy Biznesu".
03.09.24, 20:15
| radio » informacje | internet » informacje
ESKA Reakcje. Trzy pokolenia bohaterami nowej serii prowadzone przez Michała Hanczaka
W nowej odsłonie serii „ESKA Reakcje” na kanale YouTube Radia ESKA bohaterami zostali przedstawiciele trzech pokoleń: Gez Z, Millenialsów i Seniorów. W każdym odcinku komentują i oceniają m.in. teledyski czy fragmenty filmów.
02.09.24, 17:45
| internet » ludzie
Maciej Wernio na czele serwisu NOIZZ
Maciej Wernio z serwisem NOIZZ (Ringer Axel Springer Polska) jest związany od prawie dziewięciu lat, od 2024 r. objął stanowisko p.o. redaktora naczelnego serwisu. Jest także współautorem nowego podcastu kulturalnego „TOPKA”.
02.09.24, 13:13
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Grupa ZPR Media uruchamia pierwsze trzy kanały TV w modelu FAST. Są pomysły na kolejne
30 sierpnia br., Grupa ZPR Media uruchomiła pierwsze trzy kanały telewizyjne Grupy ZPR Media w modelu FAST – bezpłatne stacje tematyczne oferowane w streamingu: Super Express TV, Murator TV i Poradnik Zdrowie TV. 
02.09.24, 10:02
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Interia przedstawiła jesienną ofertę podcastów i programów video
Dziennikarze Polsatu i Interii (m.in. Piotr Witwicki, Alicja Resich, Katarzyna Zdanowicz i Przemysław Białkowski) pojawią się w ofercie portalu z podcastami video. Interia będzie kontynuowała piłkarski format video „Gramy dalej”, weekendowy magazyn Tygodnik Interii oraz cykl „Interia Bliżej Świata. Przegląd mediów zagranicznych”.
02.09.24, 09:00
| internet » informacje
Grupa PMPG Polskie Media startuje z serwisem NewsMed.pl
PMPG Polskie Media uruchamia nowy projekt wydawniczy o profilu medycznym. Serwisem eksperckim NewsMed.pl pokieruje Katarzyna Pinkosz.
01.09.24, 11:59
| radio » informacje | internet » informacje
wojna1939.pl – najnowsza superprodukcja Audioteki z podróżą w czasie
1 września br., w dniu 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej, zadebiutowała superprodukcja Audioteki – „wojna1939.pl”. Audioserial ma przenieść słuchaczy do czasów II wojny światowej, w których współczesne wojska stawią czoła przeciwnikowi. Produkcja powstała na podstawie scenariusza Marcina Ciszewskiego.
29.08.24, 15:20
| internet » informacje
Grupa WP w I półroczu 2024 r.: blisko 719 mln zł przychodów gotówkowych
Przychody gotówkowe ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w I półroczu 2024 roku wyniosły prawie 719 mln zł. To oznacza wzrost o ponad 9 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA wyniósł prawie 183 mln zł, po wzroście o 3,7 proc.
24.08.24, 19:06
| internet » informacje | reklama & PR » informacje | kultura » muzyka
Gazeta.pl wspiera Męskie Granie
Portal Gazeta.pl został oficjalnym patronem „Męskiego Grania”. Projekt świętuje w tym roku swoje 15-lecie.
24.08.24, 16:00
| radio » informacje | internet » informacje
Nieświęta Trójca. Nowa superprodukcja o nietypowych dylematach wyjątkowych zakonnic w Audiotece
„Nieświęta Trójca” to najnowsza produkcja oryginalna Audioteki realizowana w gwiazdorskiej obsadzie. W rolach głównych można usłyszeć, m.in. Katarzynę Herman, Katarzynę Dąbrowską i Janusza Chabiora.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 18.10.24

Rozwiązanie konkursu.

do 18.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.10.24

Do zdobycia jeden album.

Polecamy
Konferencje

Od wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.