04.09.13, 08:40

Mariusz Kowalski: Rynek prasy dziecięcej nie jest stabilny

Mariusz Kowalsk
Fot.: archiwum rozmówcy

Rozmowa z Mariuszem Kowalskim, Brand Managerem Media Service Zawada.

Kuba Wajdzik: Jak wygląda rynek prasy dziecięcej w Polsce? 
Mariusz Kowalski: Rynek prasy dziecięcej z uwagi na dość wymagającą grupę odbiorców nie jest stabilny. W obszarze zainteresowań młodych czytelników pojawiają się nowe licencje zastępujące miejsce tych, które straciły na popularności lub nie trafiły w gusta odbiorców. Z tego powodu zarówno w tym jak i w ubiegłym roku obserwowaliśmy proces oczyszczania rynku - pojawiła się duża liczba nowych tytułów, a sporo czasopism zostało zamkniętych, co zdaje się być nieodzownym elementem działalności na rynku dziecięcym. Obserwując działania na rynkach zagranicznych dostrzegamy coraz większą liczbę magazynów, ukazujących się w formie elektronicznej. Obszar ten jest przez nas eksplorowany dość ostrożnie. W 2013 roku ukażą się elektroniczne wersje popularnych wśród dzieci tytułów książkowych.

KW: Dzieci coraz mniej czytają. Czy inwestycje w prasę dziecięcą są opłacalne? 
MK: Wszystko zależy od formy w jakiej produkt zostaje podany młodemu czytelnikowi. W przypadku tytułów dla dzieci najmłodszych, nie ma lepszej formy nauki jak ćwiczenia pisania wraz z ulubionym bohaterem filmowym lub nauki rysowania poprzez kolorowanie postaci znanych z emitowanego w telewizji serialu. Tytuły MSZ stanowią poniekąd uzupełnienie oferty kanałów dziecięcych. Dzieci chcąc poznać nowe przygody lub wejść w interakcję z bohaterami serialu, zawsze mogą sięgnąć po magazyn, książkę lub kolekcję filmową. Przygotowując ofertę dla starszych dzieci, również duży nacisk kładziemy na odpowiednie dopasowanie zawartości magazynów do ich oczekiwań, biorąc pod uwagę atrakcyjność materiałów oraz fakt, iż są już samodzielnymi konsumentami naszych produktów. 

KW: Większość tytułów prasy dziecięcej na naszym rynku to pisma związane z serialami i programami telewizyjnymi. Czy obecnie da się wypromować tytuł, który nie jest związany z TV? 
MK: Telewizja stanowi obecnie nierozłączny element życia dzieci. Według badania przeprowadzonego w 2012 roku przez SMG/KRC aż 73% dzieci ogląda kanały dziecięce. Produkty wydawane przez MSZ w większości przypadków są ściśle związane z telewizją. Z uwagi na dużą liczbę atrakcyjnych licencji pojawiających się na szklanym ekranie bardzo trudnym zadaniem jest wypromowanie tytułu, który nie posiada wsparcia w postaci filmu lub serialu emitowanego w telewizji.

KW: Ważną częścią rynku są kolekcje filmowe wydawane razem z pismami. Jak dobierają Państwo tytuły do kolekcji? Obowiązuje głównie zasada popularności? 
MK: Tytuły jakie wydajemy w kolekcjach filmowych opierają się w większości na popularnych wśród dzieci licencjach, nie jest to jednak gwarantem sukcesu. Pod uwagę bierzemy również całe otoczenie licencyjne produktu, aby w jak największym stopniu wykorzystać synergię działań promocyjnych z innymi licencjobiorcami.

KW: Jak wygląda obecnie portfolio MSZ? 
MK: Portfolio produktów MSZ podzielić można kierując się zarówno kryterium grupy docelowej jak również samego charakteru publikacji. Z naszą ofertą docieramy zarówno do dzieci przedszkolnych (3-6 lat) jak również nieco starszych (7-11 lat). Bez wątpienia najważniejszą grupę produktów stanowią magazyny wraz z wydaniami specjalnymi. Ofertę uzupełniają serie książek oraz kolekcje filmowe powstałe w oparciu o popularne wśród dzieci licencje. Niekwestionowanym liderem wśród czasopism jest magazyn „Scooby Doo”. Znaczący wzrost sprzedaży w 2013 roku odnotował również magazyn „Świnka Peppa”.

KW: Jak wygląda plany wydawnicze MSZ na najbliższe miesiące? 
MK: Największym wydarzeniem nadchodzących miesięcy będzie premiera nowego magazynu dla dziewczynek w wieku 5-8 lat – „Mia i Ja”. Jest to już trzeci produkt w portfolio MSZ, wydany na znanej z kanałów teleTOON+ oraz TV Puls licencji. Do tej pory z sukcesem zadebiutowały takie publikacje jak „Mia i ja. Kolekcja filmowa” oraz książka z naklejkami „Mia i ja. Magiczna księga”.
W najbliższym czasie na rynku pojawią się również nowe serie książek związane z emitowanymi na kanale MiniMini+ serialami „Rycerz Mike” i „Troskliwe misie” oraz wspomniane wcześniej wydania e-booków m.in. z serii „Sezamkowy Zakątek”.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

06.02.23, 09:19
| prasa » ludzie
Marek Knap dyrektorem artystycznym Burda Media Polska
Marek Knap objął funkcję dyrektora artystycznego Burda Media Polska. Obecnie jego rola ma charakter nadzorczy nad projektami całej grupy. Knap odpowiada za realizację strategii BMP w obszarze implementacji odpowiedniej komunikacji wizualnej w produktach printowych, webowych, digitalowych oraz video.
06.02.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 6 lutego (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 6 lutego?
05.02.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 5 lutego (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 5 lutego?
04.02.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 4 lutego (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 4 lutego?
03.02.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 3 lutego (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 3 lutego?
02.02.23, 01:00
| prasa » wywiady
Codziennik medialny: 2 lutego (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 2 lutego?
01.02.23, 09:00
| prasa » informacje
Dziennikarze medyczni 2022 roku (lista laureatów)
W sali Dacota Hotelu Airport Okęcie, 27 stycznia br. rozstrzygnięto Konkurs na Dziennikarza Medycznego Roku. Organizatorem wydarzenia do 15 lat jest Stowarzyszenia Dziennikarze dla Zdrowia.
01.02.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 1 lutego (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 1 lutego?
30.01.23, 07:45
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Rusza czwarta edycja konkursu dziennikarskiego #AllForJan Award
Ringier Axel Springer Polska otwiera nabór zgłoszeń do czwartej edycji konkursu #AllForJan Award. W konkursie o nagrodę im. Jána Kuciaka są wyróżniane najlepsze reportaże oraz relacje medialne nagłaśniające społecznie ważne tematy.
30.01.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 30 stycznia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 30 stycznia?
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Specjalist/-ka ds.promocji

Kielecki Teatr Tańca | inne

Przejdź do oferty

Specjalista ds. komunikacji

Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów | Warszawa

Przejdź do oferty

PEŁNOMOCNIK DYREKTORA ds. MARKETINGU

Zamek Królewski w Warszawie-Muzeum | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 08.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 07.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 04.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.