01.10.14, 08:23

Donald Tusk bezkonkurencyjny w sierpniu

Zmiany w czasie ukazywania się przekazów prasowych na temat liderów partii politycznych – sierpień 2014 r.

Wybór Donalda Tuska na przewodniczącego Rady Europejskiej sprawił, że jego przewaga w mediach nad pozostałymi liderami polskich partii politycznych była ogromna. Żaden z nich nie osiągnął nawet połowy z rezultatu szefa Platformy Obywatelskiej – wynika z badania „Scena Polityczna” przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Wykres aktywności liderów partii politycznych w sierpniu pokazuje, że Tusk każdego dnia najczęściej pojawiał się w prasie. Jego osoba szczególne zainteresowanie wzbudziła dwukrotnie. Po raz pierwszy 7 sierpnia, gdy Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła postępowanie w sprawie przekroczenia uprawnień przez premiera, a także Bartłomieja Sienkiewicza i Marka Belkę w związku z aferą taśmową. Po raz drugi - pod koniec miesiąca, kiedy Tusk wybrany został na nowego przewodniczącego Rady Europejskiej.

Zainteresowanie wszystkimi politykami poddanymi analizie w sierpniu spadło względem lipca. Najbardziej – aż o 60 proc. – w przypadku Zbigniewa Ziobry, który w poprzednim miesiącu znalazł się na świeczniku za sprawą sojuszu wyborczego ugrupowań prawicowych.

Również wolumen informacji o Tusku również się zmniejszył. To efekt silnej bazy z lipca, będącej następstwem afery podsłuchowej. W przypadku ówczesnego premiera spadek był najmniejszy spośród wszystkich poddanych analizie polityków. Dynamika wyniosła -1,8 proc. Suma materiałów prasowych na jego temat to 1,8 tys. Drugie miejsce zajął Jarosław Kaczyński – 0,8 tys. (-36 proc.), a na dalszych pozycjach znaleźli się Janusz Palikot (0,3 tys., -40 proc.), Janusz Piechociński (0,3 tys., -16 proc.), Leszek Miller (0,3 tys., -29 proc.) i Zbigniew Ziobro (0,2 tys., -60 proc.).

Wszyscy politycy odnotowali też spadek liczby publicznych wpisów w języku polskim na portalach społecznościowych. Badanie dotyczyło Facebooka, Twittera i YouTube’a. Suma przeanalizowanych postów okazała się mniejsza w porównaniu z poprzednim miesiącem aż o 36 proc.

Najpoważniejszy regres w social media dotknął szefa Solidarnej Polski – 76 proc. oraz Janusza Palikota – 55 proc. Najmniejszy – Janusza Piechocińskiego (-13 proc.) i Tuska (-24 proc.). Ten ostatni cieszył się największym zainteresowaniem mediów społecznościowych. W minionym miesiącu odnotował ponad 13 tys. postów zawierających jego nazwisko. To stosunkowo niewiele w relacji choćby do czerwcowych wyników badania „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, gdy wpisów było niemal 20 tys. Drugie miejsce w sierpniu zajął Jarosław Kaczyński (5,4 tys.), a trzecie Janusz Palikot (2,6 tys.).

Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Od stycznia 2014 roku zawiera on analizę obecności polityków w social media.

Komentarze

Powiązane

05.04.25, 08:00
| prasa » informacje
Życie Na Gorąco Ekstra tym razem na Wielkanoc
4 kwietnia br. ukazało się specjalne wydanie magazynu "Życie Na Gorąco Ekstra – Wielkanoc" (Wydawnictwo Bauer).
05.04.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny:5 kwietnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 5 kwietnia?
04.04.25, 14:00
| radio / audio » informacje | prasa » informacje
Odkryć ukryte i niedopowiedziane. Rozmowy Iwony Kutyny z finalistami Nagrody Woyciechowskiego 2024
W podcaście „Odkryć ukryte i niedopowiedziane” Iwona Kutyna, dziennikarka Radia ZET, rozmawia z finalistami konkursu o Nagrodę Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego 2024.
04.04.25, 00:15
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 4 kwietnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 4 kwietnia?
03.04.25, 00:19
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 3 kwietnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 3 kwietnia?
02.04.25, 14:42
| TV / VOD » informacje | prasa » informacje
Poranny Ring 7:50. Startuje publicystyczny format wideo live Super Expressu
2 kwietnia br. „Super Express” (Grupa ZPR Media) rozpocznie emisję nowego codziennego formatu wideo na kanale Super Ring na platformie You Tube. Gospodarzami godzinnego programu publicystycznego „Poranny Ring 7:50” będą Marek Balawajder, Karolina Pajączkowska i Wiktor Świetlik.
02.04.25, 10:41
| prasa » informacje
Wielki test wiedzy o Unii Europejskiej. Nowy projekt edukacyjny Gazety Wyborczej
1 kwietnia br. ruszył nowy projekt edukacyjny “Gazety Wyborczej”. Uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowych z całej Polski będą mogli sprawdzić swoją wiedzę 27 maja br. w Warszawie i Katowicach. 
02.04.25, 10:21
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 2 kwietnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 2 kwietnia?
01.04.25, 10:55
| prasa » informacje | internet » informacje
Wyborczy Panel Obywatelski. Obywatele i obywatelki komentują kampanię prezydencką
31 marca br. ruszył projekt – Wyborczy Panel Obywatelski, organizowany przez "Wyborczą". Ponad 20 osób z różnych części Polski będzie na bieżąco komentować przebieg kampanii prezydenckiej.
31.03.25, 14:54
| prasa » informacje
Numizmat z wizerunkami Bolesława Chrobrego i Jana Pawła II z czwartkowym Super Expressem
3 kwietnia br. wraz z „Super Expressem” (Grupa ZPR Media) do kupienia będzie kolekcjonerski pozłacany numizmat z wizerunkami Bolesława Chrobrego i Jana Pawła II.