03.12.15, 10:00

SMS-y istnieją od 23 lat. Polacy wysyłają blisko 52 mld wiadomości tekstowych rocznie

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

3 grudnia br. mijają 23 lata od chwili wysłania pierwszego SMS-a. Przez ten czas krótkie wiadomości tekstowe zyskały ogromną popularność na całym świecie ustanawiając standard w mobilnej komunikacji tekstowej. 

Mimo, że w ostatnich latach coraz częściej rolę SMS-ów w komunikacji między użytkownikami smartfonów przejmują aplikacje mobilne, to wiadomości tekstowe wciąż mają się dobrze. Według najnowszego raportów Urzędu Komunikacji Elektronicznej Polacy wysyłają prawie 52 mld sms-ów w ciągu roku.

3 grudnia 1992 r. pracownik brytyjskiej sieci Vodafone wysyłając do swoich kolegów świąteczne życzenia „Merry Christmas”, zapoczątkował prawdziwą rewolucję w komunikacji. Od samego początku niewiele było osób wierzących, że krótkie wiadomości tekstowe staną się jedną z najpopularniejszych form komunikacji pomiędzy ludźmi na całym świecie. SMS-y miały służyć operatorom jedynie do informowania klientów o awariach sieci czy zmianach w cenniku w obszarze swojej macierzystej sieci. Na początku SMS-y mogły być przesyłane wyłącznie w obrębie sieci jednego operatora, dopiero od 1999 r. wiadomości mogą być wysyłane pomiędzy operatorami rożnych sieci komórkowych. Przełożyło się to na dynamiczny wzrost popularności tej formy komunikacji, zwłaszcza wśród nastolatków.

Z raportów UKE i GUS-u wynika, że Polacy w dalszym ciągu chętnie wysyłają SMS-y, chociaż w ostatnim roku odnotowano pierwszy od lat spadek liczby wysłanych wiadomości. Liczba nadanych SMS-ów wciąż jest bardzo wysoka i według UKE wynosi 51,9 mld wiadomości tekstowych, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca oznacza średnio 1349 wiadomości rocznie. Więcej SMS-ów od Polaków w Unii Europejskiej wysyłają - w przeliczeniu na jednego mieszkańca - jedynie Francuzi, Belgowie, Portugalczycy, Irlandczycy, Duńczycy i Słoweńcy.

Rola wiadomości tekstowych ewoluuje, coraz częściej znajduje zastosowanie m.in. w marketingu, e-commerce i branży finansowej. Ten ruch SMS-ów, określony nazwą A2P (application to person) stale rośnie w tempie 20-30 proc. rocznie. Krótka wiadomość tekstowa świetnie sprawdza się także, np. w komunikacji w sytuacji kryzysowej, gdy kluczowe jest niezawodne dotarcie do szerokich grup odbiorców dlatego jest rozwiązaniem coraz chętniej wdrażanym przez urzędy gmin.

Przez te wszystkie lata zdążyliśmy się zaprzyjaźnić z SMS-em i myślę, że niewielu jest takich, którzy wyobrażają sobie swojego smartfona bez tej funkcjonalności. Ogromna popularność usługi krótkiej wiadomości tekstowej wynika z jej uniwersalności. Wysyłanie SMS-ów jest niezależne od dostępu do Internetu i dociera do wszystkich odbiorców, również tych, którzy przebywają na obszarze pozbawionym mobilnych sieci szerokopasmowych. Pod tym względem jest bardziej niezawodnym rozwiązaniem, niż mobilne komunikatory. Poza tym wiadomość tekstową można wysłać do każdego użytkownika sieci komórkowej, niezależnie od urządzenia, jakie posiada odbiorca. To standard, do którego w obszarze komunikacji mobilnej nikomu przez ostatnie lata nie udało się nawet zbliżyć” – powiedział Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Zmierzch krótkich wiadomości tekstowych po raz pierwszy przepowiadano po wprowadzeniu usługi wysyłania MMS-ów. Nic takiego jednak nie nastąpiło, a ruch wygenerowanych SMS-ów rósł na całym świecie w zawrotnym tempie. Kolejnym, który miał odesłać SMS-y do lamusa był Internet, serwisy społecznościowe i pojawienie się komunikatorów takich jak Facebook Messenger, WhatsApp, Google Hangouts. I w tym przypadku przepowiednie rychłego końca nie tylko nie sprawdziły się, ale okazało się także, że SMS-y ewoluują, znajdując coraz to nowsze i poważniejsze zastosowania.

Komentarze

Powiązane

07.03.25, 11:00
| biznes i technologie |
Marek Kozłowski dołącza do XTB jako Brand Director
XTB, międzynarodowy fintech oferujący aplikację inwestycyjną, rozszerza zespół marketingowy. Marek Kozłowski dołączył do firmy na stanowisko Brand Directora, gdzie będzie odpowiedzialny za zarządzanie marką XTB na rynkach globalnych.
16.02.25, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Rusza druga edycja konkursu Uwolnij wyobraźnię TVN Warner Bros. Discovery
TVN Warner Bros. Discovery ogłosił zwycięzców pierwszej edycji konkursu „Uwolnij wyobraźnię” i rozpoczął nabór do kolejnej edycji. Cztery wybrane scenariusze zostały zrealizowane w TVN XR Studio, z pomocą ekspertów grupy mediowej.
07.02.25, 16:45
| biznes i technologie » informacje
Orange Polska i Polski Światłowód Otwarty będą współpracować
Polski Światłowód Otwarty i Orange Polska zawarły umowę, dzięki której Orange może oferować swoje usługi światłowodowe na sieci FTTH należącej do PŚO. Pierwsi klienci już zaczęli korzystać z superszybkiego Orange Światłowodu na infrastrukturze partnera.
04.02.25, 16:30
| biznes i technologie » informacje
Adam Żołnowski w Zarządzie Fiberhost
1 lutego br. funkcję CFO i Wiceprezesa Zarządu w Fiberhost objął Adam Żołnowski. Na stanowisku CEO pozostaje Marta Wojciechowska oraz w roli COO/CTO Krzysztof Jaskólski.
02.02.25, 16:00
| biznes i technologie » informacje
Grupa Muszkieterów zanotowała w 2024 r. prawie 11 mld zł obrotu
W 2024 r. Grupa Muszkieterów osiągnęła łączny obrót w wysokości 10,93 mld zł w ramach sieci Intermarché i Bricomarché, notując wzrost o 6,3 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. To wynik znacząco wyższy niż średni wzrost rynków, na których Grupa jest obecna.
11.01.25, 13:18
| biznes i technologie » informacje
Łukasz Chałaczkiewicz obejmuje nową funkcję Szefa Regionu Europy Południowej w LIPTON Teas & Infusions
Łukasz Chałaczkiewicz objął stanowisko Szefa Regionu Europy Południowej w LIPTON Teas & Infusions, odpowiadając za rozwój rynków w takich krajach jak Włochy, Grecja, Hiszpania, Cypr i Portugalia.
09.01.25, 12:09
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Enterprise Investors inwestuje w eTravel. Firmy zapowiadają konsolidację rynku
Enterprise Investors Fund IX wspólnie z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju jako współinwestorem mniejszościowym, podpisał umowę w ramach której obejmie znaczący mniejszościowy pakiet akcji eTravel - największej w Europie Środkowo-Wschodniej firmy technologicznej specjalizującej się w zarządzaniu podróżami służbowymi.
08.01.25, 22:29
| biznes i technologie » informacje
Rekordowy 2024 rok Grupy InPost. Ponad miliard obsłużonych przesyłek
Grupa InPost, działająca w sektorze rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, w 2024 roku po raz pierwszy w historii przekroczyła wolumen miliarda obsłużonych przesyłek – osiągając 1 091 644 003 paczek, co stanowi wzrost o 22 proc. rok do roku. 
03.01.25, 14:00
| biznes i technologie » informacje | kultura » książki
Polacy coraz chętniej czytają, ale księgarnie znikają i toną w długach
Wyniki najnowszego „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy wskazują, że czytelnictwo w Polsce ma się nieźle. Dobre wieści kończą się, gdy spojrzy się na sytuację księgarń stacjonarnych. Jak wynika z danych KRD, ich zadłużenie na koniec października br. wyniosło 8,795 mln zł.
29.12.24, 08:00
| biznes i technologie » informacje
Już 9 tys. automatów paczkowych DPD Polska
Firma DPD Polska uruchomiła dziewięciotysięczny automat paczkowy w sieci DPD Pickup. Na tym jednak nie koniec. W ramach strategii rozwoju firma planuje w następnym roku zwiększyć tę liczbę o kolejne 3 tysiące.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 02.05.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 27.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.