03.12.15, 10:00

SMS-y istnieją od 23 lat. Polacy wysyłają blisko 52 mld wiadomości tekstowych rocznie

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

3 grudnia br. mijają 23 lata od chwili wysłania pierwszego SMS-a. Przez ten czas krótkie wiadomości tekstowe zyskały ogromną popularność na całym świecie ustanawiając standard w mobilnej komunikacji tekstowej. 

Mimo, że w ostatnich latach coraz częściej rolę SMS-ów w komunikacji między użytkownikami smartfonów przejmują aplikacje mobilne, to wiadomości tekstowe wciąż mają się dobrze. Według najnowszego raportów Urzędu Komunikacji Elektronicznej Polacy wysyłają prawie 52 mld sms-ów w ciągu roku.

3 grudnia 1992 r. pracownik brytyjskiej sieci Vodafone wysyłając do swoich kolegów świąteczne życzenia „Merry Christmas”, zapoczątkował prawdziwą rewolucję w komunikacji. Od samego początku niewiele było osób wierzących, że krótkie wiadomości tekstowe staną się jedną z najpopularniejszych form komunikacji pomiędzy ludźmi na całym świecie. SMS-y miały służyć operatorom jedynie do informowania klientów o awariach sieci czy zmianach w cenniku w obszarze swojej macierzystej sieci. Na początku SMS-y mogły być przesyłane wyłącznie w obrębie sieci jednego operatora, dopiero od 1999 r. wiadomości mogą być wysyłane pomiędzy operatorami rożnych sieci komórkowych. Przełożyło się to na dynamiczny wzrost popularności tej formy komunikacji, zwłaszcza wśród nastolatków.

Z raportów UKE i GUS-u wynika, że Polacy w dalszym ciągu chętnie wysyłają SMS-y, chociaż w ostatnim roku odnotowano pierwszy od lat spadek liczby wysłanych wiadomości. Liczba nadanych SMS-ów wciąż jest bardzo wysoka i według UKE wynosi 51,9 mld wiadomości tekstowych, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca oznacza średnio 1349 wiadomości rocznie. Więcej SMS-ów od Polaków w Unii Europejskiej wysyłają - w przeliczeniu na jednego mieszkańca - jedynie Francuzi, Belgowie, Portugalczycy, Irlandczycy, Duńczycy i Słoweńcy.

Rola wiadomości tekstowych ewoluuje, coraz częściej znajduje zastosowanie m.in. w marketingu, e-commerce i branży finansowej. Ten ruch SMS-ów, określony nazwą A2P (application to person) stale rośnie w tempie 20-30 proc. rocznie. Krótka wiadomość tekstowa świetnie sprawdza się także, np. w komunikacji w sytuacji kryzysowej, gdy kluczowe jest niezawodne dotarcie do szerokich grup odbiorców dlatego jest rozwiązaniem coraz chętniej wdrażanym przez urzędy gmin.

Przez te wszystkie lata zdążyliśmy się zaprzyjaźnić z SMS-em i myślę, że niewielu jest takich, którzy wyobrażają sobie swojego smartfona bez tej funkcjonalności. Ogromna popularność usługi krótkiej wiadomości tekstowej wynika z jej uniwersalności. Wysyłanie SMS-ów jest niezależne od dostępu do Internetu i dociera do wszystkich odbiorców, również tych, którzy przebywają na obszarze pozbawionym mobilnych sieci szerokopasmowych. Pod tym względem jest bardziej niezawodnym rozwiązaniem, niż mobilne komunikatory. Poza tym wiadomość tekstową można wysłać do każdego użytkownika sieci komórkowej, niezależnie od urządzenia, jakie posiada odbiorca. To standard, do którego w obszarze komunikacji mobilnej nikomu przez ostatnie lata nie udało się nawet zbliżyć” – powiedział Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Zmierzch krótkich wiadomości tekstowych po raz pierwszy przepowiadano po wprowadzeniu usługi wysyłania MMS-ów. Nic takiego jednak nie nastąpiło, a ruch wygenerowanych SMS-ów rósł na całym świecie w zawrotnym tempie. Kolejnym, który miał odesłać SMS-y do lamusa był Internet, serwisy społecznościowe i pojawienie się komunikatorów takich jak Facebook Messenger, WhatsApp, Google Hangouts. I w tym przypadku przepowiednie rychłego końca nie tylko nie sprawdziły się, ale okazało się także, że SMS-y ewoluują, znajdując coraz to nowsze i poważniejsze zastosowania.

Komentarze

Powiązane

08.07.24, 20:30
| biznes i technologie » informacje
Grupa Polsat Plus i ZE PAK inwestują w największy projekt wiatrowy w Polsce
Grupa Polsat Plus i ZE Pak rozpoczęły wspólną inwestycję, nabywając wszystkie udziały w spółkach realizujących projekt zespołu elektrowni wiatrowych.
08.07.24, 15:30
| biznes i technologie » informacje | kultura » film
Tomasz Jagiełło ponownie wybrany do zarządu The International Union of Cinemas
Tomasz Jagiełło, Prezes sieci kin Helios, ponownie został członkiem zarządu The International Union of Cinemas, organizacji skupiającej europejskie firmy kinowe.
04.07.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Aż 280 mln zł. Rekordowa wypłata z Ekstraklasy za sezon 2023/24 dzięki m.in. sprzedaży praw do transmisji TV
Ekstraklasa w sezonie 2023/24 wypłaciła klubom 280,2 mln zł, a ok. 9,5 mln zł trafiło do PZPN. Środki pozyskane przez spółkę pochodzą głównie ze sprzedaży krajowych i międzynarodowych praw do transmisji TV oraz scentralizowanych praw marketingowych.
28.06.24, 18:00
| telewizja / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Max, PKOl i Looney Tunes łączą siły przed Igrzyskami Olimpijskimi Paryż 2024
Platforma Max została oficjalnym partnerem streamingowym Olimpijskiej Reprezentacji Polski. Warner Bros Discovery Global Consumer Products i PKOl wraz z firmą LPP ogłosiły również współpracę, której efektem jest specjalna kolekcja ubrań z postaciami z Looney Tunes, zachęcającymi do wspierania TeamPL w igrzyskach.
21.06.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje | kultura » film
Po 25. latach Multikino Ursynów zamyka swoje drzwi 18 sierpnia 2024 r.
Multikino Ursynów zakończy działalność 18 sierpnia br. Spółka sprzedała prawa użytkowania wieczystego do działki na której funkcjonuje multipleks.
03.06.24, 08:30
| biznes i technologie » informacje
Duży Ben Rośnie i zapowiada inwestycje w e-commerce
Duży Ben, sieć marketów alkoholowych, w 2023 r. przyczynił się do wzrostu sprzedaży w segmencie Projektów Grupy Eurocash o 21 proc. Na ten rok planowane jest dalsze wdrażanie nowych udogodnień dla klientów z wykorzystaniem nowych technologii.
01.06.24, 13:00
| biznes i technologie » informacje
Grupa Muszkieterów planuje przekroczyć pułap 11 mld zł obrotów w 20224 r.
Grupa Muszkieterów osiągnęła w I kwartale 2024 r. łączny obrót w wysokości blisko 2,4 mld zł w ramach zrzeszonych sieci Intermarché i Bricomarché, odnotowując niemal 9 proc. wzrost rok do roku.
01.06.24, 09:00
| biznes i technologie » informacje
Rusza rozbudowa Lotniska w Modlinie. Większy terminal, więcej miejsc postojowych i nowi przewoźnicy
Nowe władze portu lotniczego w Modlinie mają ambitne plany rozbudowy lotniska i realizacji niezbędnych inwestycji.
31.05.24, 21:45
| biznes i technologie » informacje
Piąty salon Reserved (LPP) w Wielkiej Brytanii
LPP kontynuuje ekspansję w Europie Zachodniej otwierając piąty salon Reserved w Wielkiej Brytanii. Otwarciu towarzyszyć będzie zakrojona na szeroką skalę kampania marketingowa oraz wprowadzona właśnie do sprzedaży kolekcja „Welcome to the Club” inspirowana brytyjskimi tradycjami old-fashioned i stylem sportowym.
30.05.24, 21:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Answear.com w I kw. 2024 r.: zwiększa swoje przychody i inwestuje mimo wymagającej sytuacji rynkowej
Answear.com podsumowuje I kw. 2024 r. Pomimo wymagającej sytuacji rynkowej, a także okresu inwestycji w rozwój marki PRM, spółka utrzymała dodatnie dynamiki wzrostu sprzedaży, a także przeprowadziła inwestycje związane z uruchomieniem dwóch concept store w Warszawie dla marki PRM oraz Answear.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. PR

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.