27.12.17, 15:00
Gemius: Polacy sprawdzamy leki w sieci, ale kupuja tradycyjnie
Choć już co trzeci e-konsument kupuje farmaceutyki w sieci, to są one nadal jednymi z produktów najbardziej podatnych na efekt ROPO. Blisko połowa konsumentów kupuje leki w tradycyjnych aptekach po uprzednim sprawdzeniu informacji w internecie - wynika z analizy firmy Gemius.
Co trzeci polski e-konsument (34 proc.) deklaruje, że kupował w sieci produkty farmaceutyczne, a co czwarty (24 proc.) planuje takie zakupy w przyszłości (źródło: E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska). Do zakupu farmaceutyków przez zagraniczne strony WWW przyznaje się 7 proc. badanych. Markami e-aptek najczęściej przychodzącymi na myśl kupującym przez internet są DOZ – Dbam o Zdrowie (wymienia ją 9 proc. osób), Apteka Gemini (4 proc.) oraz Ziko (1 proc.).
Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej zauważa, że na polskim rynku działa ponad 200 aptek internetowych, czyli niecałe 2 proc. wszystkich aptek dostępnych na terenie kraju (ponad 15,6 tys.) prowadzi sprzedaż wysyłkową. "Apteki internetowe z dnia na dzień stają się popularniejsze. Ten nowoczesny kanał dystrybucji budzi bowiem coraz większe zaufanie" ─ podkreśla Sass-Staniszewska.
Farmaceutyki wiodą prym wśród produktów doświadczających tzw. efektu ROPO, czyli zakupu w tradycyjnym sklepie poprzedzonego sprawdzeniem informacji o produkcie w sieci. Tego typu zachowanie w odniesieniu do artykułów farmaceutycznych deklaruje 48 proc. e-konsumentów. Jest to najwyższy wskaźnik wśród wszystkich badanych produktów e-handlu.
Kupującymi produkty farmaceutyczne przez internet są częściej kobiety (41 proc. z nich wskazało na zakup tego typu towarów w porównaniu z 27 proc. wskazań wśród mężczyzn), osoby w wieku powyżej 50 lat (44 proc., w porównaniu z 16 proc. dla grupy wiekowej 15–24 lata) oraz z wyższym wykształceniem (46 proc., w porównaniu z 21 proc. wśród osób z wykształceniem niższym).
Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2017 r.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze