06.11.19, 08:00
Polski Monitor Opinii: 1/3 badanych robi zakupy w sieci min. raz w miesiącu
30 proc. badanych przynajmniej raz w miesiącu robi zakupy przez Internet, a aż 46 proc. deklaruje chęć robienia tego częściej przy niższych cenach produktów niż w sklepach stacjonarnych - wynika z drugiego raportu wchodzącego w skład cyklu badań opinii publicznej w projekcie POLSKI MONITOR OPINII – wspólnej inicjatywy Banku PKO BP, Fundacji Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) oraz Forum Zrównoważonej Technologii.
Celem raportu jest określenie postaw społeczeństwa i przedstawicieli małego oraz średniego biznesu (sektor MŚP) względem najistotniejszych obszarów związanych z handlem internetowym, płatnościami cyfrowymi oraz innowacjami rodzimych przedsiębiorstw w wyżej wymienionych obszarach. O potencjale tego rynku nie trzeba nikogo przekonywać. Według Statista Digital Market Outlook, polski rynek e-handlu zajmuje 13. miejsce wśród najszybciej rozwijających się lokalnych rynków e-commerce. W roku 2018 jego wartość przekroczyła kwotę 40 mld złotych. Prognozy na 2019 r. zakładają zaś wzrost dynamiki sprzedaży internetowej do pułapu 50 mld zł.
„Rozwój nowoczesnych technologii płatniczych, innowacyjne formy płatności, rozliczeń i wysyłki w rodzaju Allegro Smart czy Revoluta, będą tylko stale umacniać mocny trend wzrostowy. Aktualnie, według danych pochodzących z Głównego Urzędu Statystycznego, zaledwie kilkanaście procent przedsiębiorców z segmentu MŚP wykorzystuje zdobycze technologii internetowych do handlu. W zaistniałej sytuacji to konsumenci przy pomocy nowych platform i metod komunikacji, w tym mediów społecznościowych takich jak Instagram, mogą stanowić siłę napędową zmian w rodzimym krajobrazie biznesu e-commerce” – twierdzi Marcin Duma, Prezes IBRiS.
Rosnący dostęp do Internetu stanowi koło zamachowe rozwoju e-zakupów w Polsce. Jak wynika z raportu Polskiego Monitora Opinii, 80 proc. wszystkich respondentów ma w gospodarstwie domowym stałą sieć, zaś 70 proc. badanych korzysta z niej na co dzień poprzez smartfon bądź telefon komórkowy. Ok. 30 proc. polskich konsumentów dokonuje zakupów w Internecie przynajmniej raz w miesiącu, natomiast 23 proc. co najmniej raz na pół roku. Aż 50 proc. przebadanych konsumentów robiących zakupy on-line w ostatnich sześciu miesiącach wykorzystywało do płatności aplikację bankową w telefonie bądź na tablecie.
Jakie są preferencje e-zakupowe Polaków? Przodują w tym rankingu: odzież (60-proc. wskazań), książki (32 proc.), sprzęt i akcesoria komputerowe (27 proc.), kosmetyki (27 proc.), sprzęt RTV/AGD (25 proc.), gry (15 proc.).
Co skłoniłoby rodaków do częstszego robienia zakupów przez Internet? Odpowiedź jest oczywista - korzystniejsze ceny w porównaniu do tradycyjnych kanałów sprzedaży. Deklaruje tak aż 46 proc. badanych. Podobna odpowiedź dotyczy intencji pierwszego zakupu dokonywanego w cyfrowym środowisku. Atrakcyjną cenę produktu wskazuje aż 58 proc. badanych, gdzie drugą najczęstszą odpowiedzią – opinie na forach internetowych/grupach dyskusyjnych – wskazało tylko 21 proc. respondentów.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-4 października 2019 r. przez Fundację IBRiS, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na próbie reprezentatywnej 1100 pełnoletnich mieszkańców Polski.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze