17.11.21, 07:00

Czy ponad 2 mln gospodarstw domowych straci w 2022 r. sygnał Naziemnej Telewizji Cyfrowej?

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

W związku z nadchodzącą aktualizacją standardu nadawania Naziemnej Telewizji Cyfrowej na DVB-T2, Związek Cyfrowa Polska, który reprezentuje producentów i dystrybutorów sprzętu elektronicznego, apeluje do konsumentów, aby upewnili się, czy ich telewizory będą w stanie odbierać nowy sygnał, gdy w lipcu 2022 r. wejdzie w życie zapowiadana zmiana. Organizacja zwraca uwagę na konieczność obsługi przez odbiorniki TV kodeka HEVC i ostrzega wspólnie z Krajowym Instytutem Mediów, że na utratę dostępu do NTC narażonych jest wciąż nawet 2 mln polskich gospodarstw domowych.

Wszystkie wprowadzane dziś do sprzedaży na polskim rynku telewizory muszą umożliwiać odbiór telewizji w nowym standardzie DVB-T2 i obsługiwać kodek HEVC. Te techniczne wymogi obowiązują od 1 grudnia 2019 r., co jednak oznacza, że urządzenia zakupione wcześniej mogą tej funkcjonalności nie posiadać i tym samym w połowie przyszłego roku przestaną odbierać cyfrowy sygnał TV naziemnej.

Nieświadomi telewidzowie

Związek Cyfrowa Polska i Krajowy Instytut Mediów zwracają uwagę, że przez ostatnie pięć lat odsetek sprzedawanych odbiorników z modułem DVB-T2 znacznie zwiększył się: w roku 2016 r. standard obsługiwała ponad połowa urządzeń dostępnych na rynku, a z końcem 2020 r., ze względu na nowe regulacje, już niemal wszystkie. „Te dane napawają optymizmem, lecz według naszych badań ponad 2 mln gospodarstw domowych w kraju wciąż narażonych jest na zupełną utratę możliwość odbioru telewizji naziemnej ze względu na brak funkcji obsługi kodeka HEVC przez ich odbiorniki” – mówi Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów. Prezes Cyfrowej Polski Michał Kanownik dodaje, że w tej sytuacji konieczne jest dotarcie z informacją do tych telewidzów, których dotyczy problem. „Wiedza o nadchodzących zmianach w standardzie nadawania jest wciąż niska. Odbiorcy mogą wciąż nie być świadomym problemu z odbiorem sygnału telewizyjnego, który w przyszłym roku może dotknąć ich gospodarstwa domowe. A w wielu przypadkach konieczny będzie zakup nowego odbiornika” – zaznacza Kanownik.

Jak dodaje prezes Związku Cyfrowa Polska, należy zachować czujność i w razie potrzeby wymienić sprzęt. ”Zdajemy sobie sprawę, że część Polaków korzysta z odbiorników, które aktualnie umożliwiają im odbiór naziemnej telewizji cyfrowej, lecz mogą okazać się niedostosowane do obsługi nowego typu sygnału. Apelujemy tym samym, aby widzowie dokładnie sprawdzili posiadany sprzęt i zachęcamy do wymiany telewizorów w sposób odpowiedzialny, aby móc korzystać z możliwości nadchodzącego standardu. Zachowajmy również ostrożność w czasie zakupów, aby nie ryzykować nabyciem urządzeń, np. dekoderów, które jedynie rzekomo spełniają nowe wymogi obsługi standardu DVB-T2 HEVC” – mówi Michał Kanownik.

Trwa kampania edukacyjna

W kraju trwa informacyjna kampania społeczna, mająca na celu przygotować Polaków na przejście na standard nadawania NTC DVB-T2 HEVC i przypominać odbiorcom cyfrowej telewizji naziemnej o konieczności wymiany telewizorów na urządzenia kompatybilne z tym formatem. Zdaniem prezesa Związku Cyfrowa Polska kampania wymaga silniejszego i jasnego przekazu o dużym zasięgu. „Do konsumentów musi trafić jasny komunikat, że nawet zakupione w ostatnich latach urządzenia z płaskim ekranem, wcale nie gwarantują zgodności nowym formatem nadawania” – zauważa Michał Kanownik.

Zmiana standardu NTC zbiega się dodatkowo w czasie z kryzysem dostępności urządzeń elektronicznych na rynku. Branża producentów i dystrybutorów elektroniki obawia się, że wiosną przyszłego roku mogą występować w naszym kraju niedobory odbiorników kompatybilnych z DVB-T2 i kodekiem HEVC.

Komentarze

Powiązane

07.04.25, 13:06
| TV / VOD » seriale
Misja: Ratunek. Służby w akcji. Serial dokumentalny o ratownikach  w TVP1
Telewizja Polska rozpoczyna emisję serialu dokumentalnego  „Misja: Ratunek. Służby w akcji” ukazującego codzienną pracę ratowników.
07.04.25, 11:00
| TV / VOD » badania rynku
Mecz  Atletico Madryt – FC Barcelona obejrzało ponad 1,5 mln widzów
Ponad 1,5 mln widzów łącznie na antenach TVP, poza domem i w Internecie zgromadził mecz rozegrany pomiędzy piłkarzami FC Barcelony a drużyną Atletico Madryt.
07.04.25, 09:18
| TV / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Power of Peers. Wspólny  program Forbesa i Business Insidera we współpracy z YPO Poland
Od 7 kwietnia br. w każdy poniedziałek o godz. 12:00 w serwisach Forbes i Business Insider Polska będzie udostępniany  program „Power of Peers", prowadzony przez Katarzynę Dębek, redaktorkę naczelną Forbes Polska i Mikołaja Kunicę, redaktora naczelnego Business Insider Polska. Uczestnikami spotkań z cyklu „Power of Peers” są członkowie YPO Poland.
07.04.25, 08:00
| TV / VOD » badania rynku
Serial Rolnicy. Podlasie wciąż hitem Fokus TV
Produkcja pt. „Rolnicy. Podlasie” jest niekwestionowanym liderem anteny Fokus TV. Stacja 30 marca r. wyemitowała 251. odcinek serialu, który zanotował najlepszy wynik oglądalności od początku 2025 r.
07.04.25, 06:00
| TV / VOD » ludzie
Agnieszka Kopacz-Domańska wraca do TVP
Do zespołu TVP Info dołącza Agnieszka Kopacz-Domańska. Dziennikarka od 7 kwietnia br. będzie gospodynią programu „Za pięć dwunasta”.
04.04.25, 06:46
| TV / VOD » badania rynku
VideoTrack agencji Wavemaker: przeciętny klient polskiego segmentu SVOD opłaca 2,2 subskrypcji
Przeciętny klient polskiego segmentu SVOD opłaca aż 2,2 subskrypcji. Polacy najczęściej wybierają platformę Netflix. Co ciekawe,  lekko skurczyła się nisza torrentowa – mniej niż co dziesiąty widz internetowy ściąga dziś seriale i filmy z takich miejsc  - wynika z IX edycji badania VideoTrack agencji Wavemaker (GroupM). 
03.04.25, 20:22
| TV / VOD » informacje
27 kanałów w wiosennym „otwartym oknie" w Polsat Box
Polsat Box przygotował „otwarte okno” dla swoich abonentów w którym proponuje do 27 kanałów TV. 
03.04.25, 11:28
| TV / VOD » badania rynku
Dzień Dobry TVN pozostaje najchętniej oglądana śniadaniówką
Format "Dzień Dobry TVN" w marcu br. pod względem oglądalności, był najchętniej oglądaną śniadaniówką we wszystkich najważniejszych grupach. 
03.04.25, 10:14
| TV / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Bricomarché głównym partnerem formatu Zróbmy sobie dom
Bricomarché, sieć sklepów z artykułami do domu i ogrodu, została głównym partnerem nowego programu telewizyjnego stacji TVN – „Zróbmy sobie dom”.
02.04.25, 20:00
| TV / VOD » informacje
Reportaż Grzegorza Sajóra i debata w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II w TVP Info
W związku z rocznicą śmierci Jana Pawła II, TVP Info wyemituje w środę, 2 kwietnia br. o godz. 21:00 reportaż Grzegorza Sajóra pt. „Szukałem was, teraz przyszliście do mnie”. 
Subskrybuj RSS działu TV / VOD: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 02.05.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 27.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.