21.06.16, 12:00

Raport IRCenter: Telewizje w internecie

Różne formy dostępu do stacji i telewizji
Fot.: IRCenter

Telewizje w internecie największe zasięgi mają na swoich stronach WWW i usługach VoD, porównywalne do oglądalności na telewizorach; Youtube to najlepszy kanał wspierający (miliony obejrzeń), a Facebook – system do teasowania treści (setki tysięcy obejrzeń).

Jak dotąd telewizje mają wciąć bardzo duży problem z pomiarem łączonych zasięgów z offline’u i online’u. Dane mogą być zbierane z wielu źródeł i kanałów, a na różnych kanałach dane mogą być zbierane w różny sposób. Największym wyzwaniem jest zmierzenie całościowego zasięgu treści reklamowych. I obliczeniem, co najlepiej na to wpływa. Dlatego najczęściej robią to „w domu” i rzadko publikują wyniki. A tymczasem zasięgi telewizyjne i zasięgi internetowe są porównywalne i de facto mało osób poza samymi telewizjami o tym wie.

Dane o oglądalności video w internecie i na telewizorach są jeszcze wciąż bardzo mało porównywalne, zwłaszcza dane dostępne publicznie. Jeśli jednak zestawi się je razem, można zobaczyć skale wartości zasięgów generowanych w obu kanałach. w IRCenter porównaliśmy dane o 3 tygodniu maja br. (23-29.05) dla obecnego standardu pomiaru telewizji – danych zbieranych w ramach Nielsen Audience Measurement, a dla online’u – dysponujemy danymi o odwiedzalności serwisów VoD (tutaj – z Similarweb), obejrzeń na Youtube i Facebooku (danymi udostępnionymi przez te serwisy; Mamy także deklaracje internautów – tutaj wyników badań Multiscreening 2016 – 4. edycji badania korzystania z video wśród internautów realizowanego przez IRCenter.

Centrum telewizji w internecie to strona internetowa, kierująca do własnych treści VoD. Najlepsza obecnie telewizja to tvn24.pl – 59 mln wizyt w maju, tvp.pl – 22 mln wizyt, a tvn24bis.pl – 8,7 mln wizyt. Warto pamiętać, że w jednym tygodniu (23-29.05) Average Minute Rating TVN to 630 tys., Polsatu – 626 tys., a TVP1 – 563 tys. Oczywiście strona internetowa przyciąga w inny sposób niż ekran telewizora, ale właśnie dlatego te kanały powinny ze sobą współgrać.

Telewizjom trudno jest kierować ruch z Youtube przed telewizory, to raczej kanał docelowy, a więc – jeśli ma być monetyzowany, to tylko w porozumieniu z samym Youtubem. Obecnie zdecydowanie rządzą tam kanały Telewizji Publicznej: itvp (agregator contentowy) i kanał programowy voiceofpolandtvp. Niewątpliwie zasięg na tym kanale może być na tyle duży, że można tworzyć tam dedykowane treści z call2action do działań angażujących. Jak na razie nie słychać jednak o tym, żeby TVP miała zacząć to robić. Youtube dla większości telewizji to obecnie świetny kanał do publikowania treści wspierających, dodatków do treści odbieranych na telewizorach.

Na Facebooku telewizje w Polsce osiągają po kilkaset tysięcy obejrzeń filmów – zwłaszcza TVN, który w tygodniu 23-29 maja br. miał łącznie 878 tys. obejrzeń swoich filmów. Discovery już znacznie mniej, bo 226 tys. obejrzeń, a TVP1 – 134 tys. obejrzeń. Oczywiście na Facebooku dominują teraz najkrótsze możliwe filmy (teasery i trailery), jednak sam Facebook będzie robił wszystko, żeby zachęcić do umieszczania coraz dłuższych filmów (nie wspominając o wdrażanej obecnie technologii 360). Ale wiadomo, za zasięg tych długich filmów też trzeba będzie kiedyś zapłacić.

Telewizje mogą również współpracować z niezależnymi od siebie platformami VoD i de facto oferować im content. W Polsce jeszcze przez chwilę tak się nie stanie. Zdecydowanie najbardziej popularna platforma VoD w Polsce – CDA – jeszcze przez jakiś czas, z powodów działania na granicy prawa, nie wejdzie w bliższe partnerstwo z żadnym z wydawców. Być może, za jakiś czas, polskie telewizje będą sprzedawały swoje treści Netflixowi, jednak tutaj musi upłynąć trochę czasu – przede wszystkim dlatego, że Netflix nie okazał się krótkoterminowym game-changerem, a zainteresowanie tą telewizją na razie nie rośnie.

Komentarze

Powiązane

27.03.25, 07:00
| internet » informacje
Przychody Grupy WP w 2024 r. przekroczyły 1,5 mld zł
Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 r. zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1 mld 568 mln zł. To oznacza wzrost o 9 proc. w porównaniu do 2023 r. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 7 proc., osiągając ponad 468 mln zł.
24.03.25, 20:41
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Gadaj Zdrów i Królowe Matki. Grupa ZPR odświeżyła dwa formaty wideo
Dwa formaty wideo realizowane przez Grupę ZPR Media – „Gadaj Zdrów” serwisu Poradnikzdrowie.pl i „Królowe Matki” portalu MjakMama.pl ruszyły w nowych odsłonach.
18.03.25, 10:29
| internet » informacje
Pomponik.pl w kampanii kładzie nacisk na ekskluzywne materiały
Pod hasłem „Kręci się na salonach i za kulisami – Pomponik.pl nr 1 w plotkach” ruszyła kampania serwisu Pomponik.pl należącego do Interii.
17.03.25, 15:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Stan Wyjątkowy będzie emitowany dwa razy w tygodniu
Od 18 marca br. podcast „Stan Wyjątkowy” będzie ukazywał się częściej, bo dwa razy w tygodniu. Nowe odcinki będą miały premiery we wtorki o godz. 19:00 i w soboty o godz. 20:00 na stronie głównej Onetu.
15.03.25, 20:00
| internet |
Trening Umysłu w Onecie. Nowa platforma dla fanów łamigłówek
Od 13 marca br. użytkownicy Onetu mogą korzystać z Treningu Umysłu – nowej platformy z grami logicznymi, dostępnymi na stronie głównej i w serwisie onet.pl/gry. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, oferujące popularne na świecie wyzwania słowne i matematyczne, takie jak „Łamisłówko” i „Wyzwanie Lexi”.
14.03.25, 09:01
| prasa » informacje | internet » informacje
Murator.pl w nowej odsłonie nowy design i przejrzysta nawigacja
Portal Murator.pl, będący częścią Grupy ZPR Media, przeszedł metamorfozę wizualną, odświeżając swój layout zgodnie z kluczowymi cechami „Muratora” – polskiej marki budowlanej. Nowy design charakteryzuje się jasnym, przejrzystym i czytelnym układem, opartym na trzech dominujących barwach: bieli, żółci i czerni.
14.03.25, 07:15
| internet |
Zuzanna Falzmann debiutuje z FeelZenn platformą inspiracji i wiedzy
Zuzanna Falzmann wraca do mediów z autorskim projektem FeelZenn na YouTube – pierwszą w Polsce platformą łączącą rozwój osobisty, mindfulness oraz zdrowie psychiczne i fizyczne. Na jej kanale i podcaście będzie prowadzić rozmowy z osobistościami, ekspertami i terapeutami na temat odzyskiwania balansu i pełni życia.
13.03.25, 15:30
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Program Didaskalia z nowego studia z autorską scenografią
Minęły dwa lata od premiery pierwszego odcinka „Didaskaliów” (Wirtualna Polska). Program prowadzony przez Patrycjusza Wyżgę, zyskał nowe studio z autorską scenografią.
12.03.25, 12:25
| internet » informacje
Cześć Ciało w Onecie nowy podcast edukacyjny dla dorosłych
10 marca br. w Onet Audio, na Onecie oraz na popularnych platformach podcastowych zadebiutował nowy podcast prowadzony przez Olgę Kwiecińską, założycielkę Fundacji Cześć Ciało. „Cześć Ciało w Onecie – podcast dla dorosłych” to edukacyjny format skierowany, m.in. do rodziców.
05.03.25, 18:00
| internet » informacje
Grupa ZPR Media konsoliduje projekty e-commerce w jednym dziale
Od marca br. wszystkie projekty e-commerce realizowane przez Grupę ZPR Media są skonsolidowane w jednym dziale, którym kieruje Arkadiusz Mężyński, Dyrektor E-commerce.