21.06.16, 12:00
Raport IRCenter: Telewizje w internecie
Telewizje w internecie największe zasięgi mają na swoich stronach WWW i usługach VoD, porównywalne do oglądalności na telewizorach; Youtube to najlepszy kanał wspierający (miliony obejrzeń), a Facebook – system do teasowania treści (setki tysięcy obejrzeń).
Jak dotąd telewizje mają wciąć bardzo duży problem z pomiarem łączonych zasięgów z offline’u i online’u. Dane mogą być zbierane z wielu źródeł i kanałów, a na różnych kanałach dane mogą być zbierane w różny sposób. Największym wyzwaniem jest zmierzenie całościowego zasięgu treści reklamowych. I obliczeniem, co najlepiej na to wpływa. Dlatego najczęściej robią to „w domu” i rzadko publikują wyniki. A tymczasem zasięgi telewizyjne i zasięgi internetowe są porównywalne i de facto mało osób poza samymi telewizjami o tym wie.
Dane o oglądalności video w internecie i na telewizorach są jeszcze wciąż bardzo mało porównywalne, zwłaszcza dane dostępne publicznie. Jeśli jednak zestawi się je razem, można zobaczyć skale wartości zasięgów generowanych w obu kanałach. w IRCenter porównaliśmy dane o 3 tygodniu maja br. (23-29.05) dla obecnego standardu pomiaru telewizji – danych zbieranych w ramach Nielsen Audience Measurement, a dla online’u – dysponujemy danymi o odwiedzalności serwisów VoD (tutaj – z Similarweb), obejrzeń na Youtube i Facebooku (danymi udostępnionymi przez te serwisy; Mamy także deklaracje internautów – tutaj wyników badań Multiscreening 2016 – 4. edycji badania korzystania z video wśród internautów realizowanego przez IRCenter.
Centrum telewizji w internecie to strona internetowa, kierująca do własnych treści VoD. Najlepsza obecnie telewizja to tvn24.pl – 59 mln wizyt w maju, tvp.pl – 22 mln wizyt, a tvn24bis.pl – 8,7 mln wizyt. Warto pamiętać, że w jednym tygodniu (23-29.05) Average Minute Rating TVN to 630 tys., Polsatu – 626 tys., a TVP1 – 563 tys. Oczywiście strona internetowa przyciąga w inny sposób niż ekran telewizora, ale właśnie dlatego te kanały powinny ze sobą współgrać.
Telewizjom trudno jest kierować ruch z Youtube przed telewizory, to raczej kanał docelowy, a więc – jeśli ma być monetyzowany, to tylko w porozumieniu z samym Youtubem. Obecnie zdecydowanie rządzą tam kanały Telewizji Publicznej: itvp (agregator contentowy) i kanał programowy voiceofpolandtvp. Niewątpliwie zasięg na tym kanale może być na tyle duży, że można tworzyć tam dedykowane treści z call2action do działań angażujących. Jak na razie nie słychać jednak o tym, żeby TVP miała zacząć to robić. Youtube dla większości telewizji to obecnie świetny kanał do publikowania treści wspierających, dodatków do treści odbieranych na telewizorach.
Na Facebooku telewizje w Polsce osiągają po kilkaset tysięcy obejrzeń filmów – zwłaszcza TVN, który w tygodniu 23-29 maja br. miał łącznie 878 tys. obejrzeń swoich filmów. Discovery już znacznie mniej, bo 226 tys. obejrzeń, a TVP1 – 134 tys. obejrzeń. Oczywiście na Facebooku dominują teraz najkrótsze możliwe filmy (teasery i trailery), jednak sam Facebook będzie robił wszystko, żeby zachęcić do umieszczania coraz dłuższych filmów (nie wspominając o wdrażanej obecnie technologii 360). Ale wiadomo, za zasięg tych długich filmów też trzeba będzie kiedyś zapłacić.
Telewizje mogą również współpracować z niezależnymi od siebie platformami VoD i de facto oferować im content. W Polsce jeszcze przez chwilę tak się nie stanie. Zdecydowanie najbardziej popularna platforma VoD w Polsce – CDA – jeszcze przez jakiś czas, z powodów działania na granicy prawa, nie wejdzie w bliższe partnerstwo z żadnym z wydawców. Być może, za jakiś czas, polskie telewizje będą sprzedawały swoje treści Netflixowi, jednak tutaj musi upłynąć trochę czasu – przede wszystkim dlatego, że Netflix nie okazał się krótkoterminowym game-changerem, a zainteresowanie tą telewizją na razie nie rośnie.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze