08.05.18, 12:00

Facebook w polskiej wersji językowej ma już 10 lat [infografika]

Fot.: materiały prasowe

W Polsce z Facebooka korzysta obecnie przeszło 16 milionów osób. To wciąż najpopularniejszy serwis społecznościowy. W polskiej wersji językowej Facebook jest dostępny od maja 2008 r. Co ciekawe, to dłużej niż działa przycisk „Lubię to!”. Ale jeszcze zanim serwis dotarł do naszego kraju, jego założyciel stał się najmłodszym miliarderem na świecie.

Historia Facebooka w Polsce rozpoczyna się od ciekawostki przywiezionej z zagranicy. Osoby podróżujące za ocean zaczęły używać platformy do kontaktu z poznanymi w USA osobami i stopniowo wciągały do serwisu kolejnych polskich użytkowników. Na polską wersję językową portalu przyszło Polakom poczekać blisko cztery lata, kiedy to z Facebooka na świecie korzystało już przeszło 100 mln osób. Dziś liczba aktywnych użytkowników serwisu wynosi 2,1 miliarda osób

Oprócz międzynarodowej skali do korzystania z Facebooka zachęcał również prostszy niż na konkurencyjnych wówczas polskich portalach społecznościowych interfejs. Wyludniające się stopniowo grono.net i odbierana jako serwis dla starszej grupy odbiorców nasza-klasa.pl stopniowo oddawały pierwszeństwo zagranicznemu konkurentowi. Podobną walkę serwis odbywał w rodzimych Stanach, gdzie pokonał starszego brata, czyli Myspace.

Wzrost Facebooka u początków jego obecności w Polsce był gigantyczny. W 2008 r., kiedy konkurencyjne Grono posiadało prawie 2 mln użytkowników, Facebook startował z zaledwie z garstką zwolenników. Rok zajęło mu dotarcie do pierwszego miliona użytkowników, drugi milion wymagał już zaledwie pół roku, a trzeci – dwóch miesięcy. Równolegle, na poziomie globalnym, głównym wyzwaniem Facebooka było uporządkowanie tego, jakie posty wyświetlą się użytkownikom. Tak dynamiczny wzrost liczby treści musiał przełożyć się na powstanie algorytmu decydującego, które wpisy warto wyświetlić odbiorcom, a które nie będą dla nich interesujące.

Każdy użytkownik zna doskonale przycisk „Lubię to!”. Szacuje się, że każdego dnia jest on używany na Facebooku ok. 600 mln razy. Co ciekawe, przycisk ten zaczął funkcjonować dopiero 10 miesięcy po tym, jak serwis zaistniał w polskiej wersji językowej.

„Rozwój serwisu to od lat istny wyścig zbrojeń. Wprowadzenie przycisku „Like”, możliwości organizacji wydarzeń, tworzenia grup tematycznych, publikowania treści wideo, transmitowania na żywo, zostawiania pod wpisami jednej z sześciu różnych reakcji, publikowania wpisów 360° czy 3D, dzielenia się z odbiorcami relacjami (stories) – to wszystko pęd do tego, by stworzyć dla rzeczywistości i Internetu „nakładkę”, w której jak najwięcej naszych aktywności będzie przetwarzanych przez serwis” - mówi Franciszek Georgiew, właściciel agencji Social Tigers

Te usilne starania o zebranie ogromnej liczby danych demograficznych i behawioralnych na temat jego użytkowników natrafiają regularnie na zdecydowaną krytykę mediów i opinii publicznej. Wystarczy wspomnieć skandal z 2014 r., kiedy to Facebook starał się manipulować nastrojami ludzi, podsuwając im treści o pozytywnym lub negatywnym wydźwięku, lub niedawną aferę Cambridge Analytica.

Tak mocno krytykowane naruszenia prywatności dostarczają reklamodawcom i firmom skutecznych narzędzi do działań marketingowych. Możliwość pokazywania reklam użytkownikom na podstawie ich miejsca zamieszkania, wieku, danych demograficznych, posiadanych urządzeń elektronicznych czy częstotliwości podróży to duży potencjał zarówno dla małych firm, jak i biznesów globalnych. Opcje reklamowe Facebooka w ciągu tych dziesięciu lat zostały niesamowicie rozbudowane i obecnie jest to jeden z najciekawszych i najbardziej wszechstronnych typów reklamy” - mówi Franciszek Georgiew, Social Tigers

Aktualnie Facebooka w Polsce używa przeszło 16 mln osób. 7 na 10 użytkowników korzysta z platformy codziennie. Mimo że dla wielu najmłodszych Facebook nie jest już serwisem pierwszego wyboru, osób niepełnoletnich po 13. roku życia jest tam aż 1,6 mln. Młodzi coraz więcej czasu spędzają na Instagramie, ale trzeba wspomnieć, że on także stanowi własność firmy Marka Zuckerberga.

W 2017 r. Facebook otworzył swoje biuro w Polsce i planuje edukować dziesiątki tysięcy ludzi z wykorzystania jego możliwości, mając na celu grupy wykluczone cyfrowo, takie jak na przykład seniorów. Warto jednak wspomnieć, że w grupie wiekowej 65+ jest dziś ponad pół miliona użytkowników serwisu.

Oprócz podążania za wielkimi technologicznymi trendami Facebook stawia mocno na lokalność, a więc na gromadzenie społeczności w grupach i wydarzeniach, możliwość odkrywania miejsc i zdarzeń z okolicy. Ma zatem zakusy, by zastąpić popularne portale, przez które dokonujemy rezerwacji taksówek czy zamawiamy jedzenia na wynos, a jego ambicje sięgają nawet bycia alternatywą dla sklepów internetowych” - mówi Franciszek Georgiew, Social Tigers

Przeciętny odbiorca może się spodziewać, że Facebook będzie chciał wejść w kolejne sfery jego życia. Polskie serwisy aukcyjne, płatności mobilne czy służące do zamawiania jedzenia online mogą spodziewać się rosnącej konkurencji ze strony niebieskiego giganta.

Niektóre z tych nowych funkcji mogą być testowane właśnie w Polsce. Polacy jako pierwsi otrzymali np. dostęp do opcji Messenger Day, z której dziś można już korzystać na całym świecie i zapisywać zdarzenia z ostatnich 24 godzin. Jednak Polska wciąż pozostaje poza głównym obszarem zainteresowań Facebooka i na większość nowych możliwości polscy użytkownicy będą musieli poczekać, obserwując to, co dzieje się za oceanem.

Komentarze

Powiązane

27.03.25, 07:00
| internet » informacje
Przychody Grupy WP w 2024 r. przekroczyły 1,5 mld zł
Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 r. zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1 mld 568 mln zł. To oznacza wzrost o 9 proc. w porównaniu do 2023 r. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 7 proc., osiągając ponad 468 mln zł.
24.03.25, 20:41
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Gadaj Zdrów i Królowe Matki. Grupa ZPR odświeżyła dwa formaty wideo
Dwa formaty wideo realizowane przez Grupę ZPR Media – „Gadaj Zdrów” serwisu Poradnikzdrowie.pl i „Królowe Matki” portalu MjakMama.pl ruszyły w nowych odsłonach.
18.03.25, 10:29
| internet » informacje
Pomponik.pl w kampanii kładzie nacisk na ekskluzywne materiały
Pod hasłem „Kręci się na salonach i za kulisami – Pomponik.pl nr 1 w plotkach” ruszyła kampania serwisu Pomponik.pl należącego do Interii.
17.03.25, 15:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Stan Wyjątkowy będzie emitowany dwa razy w tygodniu
Od 18 marca br. podcast „Stan Wyjątkowy” będzie ukazywał się częściej, bo dwa razy w tygodniu. Nowe odcinki będą miały premiery we wtorki o godz. 19:00 i w soboty o godz. 20:00 na stronie głównej Onetu.
15.03.25, 20:00
| internet |
Trening Umysłu w Onecie. Nowa platforma dla fanów łamigłówek
Od 13 marca br. użytkownicy Onetu mogą korzystać z Treningu Umysłu – nowej platformy z grami logicznymi, dostępnymi na stronie głównej i w serwisie onet.pl/gry. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, oferujące popularne na świecie wyzwania słowne i matematyczne, takie jak „Łamisłówko” i „Wyzwanie Lexi”.
14.03.25, 09:01
| prasa » informacje | internet » informacje
Murator.pl w nowej odsłonie nowy design i przejrzysta nawigacja
Portal Murator.pl, będący częścią Grupy ZPR Media, przeszedł metamorfozę wizualną, odświeżając swój layout zgodnie z kluczowymi cechami „Muratora” – polskiej marki budowlanej. Nowy design charakteryzuje się jasnym, przejrzystym i czytelnym układem, opartym na trzech dominujących barwach: bieli, żółci i czerni.
14.03.25, 07:15
| internet |
Zuzanna Falzmann debiutuje z FeelZenn platformą inspiracji i wiedzy
Zuzanna Falzmann wraca do mediów z autorskim projektem FeelZenn na YouTube – pierwszą w Polsce platformą łączącą rozwój osobisty, mindfulness oraz zdrowie psychiczne i fizyczne. Na jej kanale i podcaście będzie prowadzić rozmowy z osobistościami, ekspertami i terapeutami na temat odzyskiwania balansu i pełni życia.
13.03.25, 15:30
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Program Didaskalia z nowego studia z autorską scenografią
Minęły dwa lata od premiery pierwszego odcinka „Didaskaliów” (Wirtualna Polska). Program prowadzony przez Patrycjusza Wyżgę, zyskał nowe studio z autorską scenografią.
12.03.25, 12:25
| internet » informacje
Cześć Ciało w Onecie nowy podcast edukacyjny dla dorosłych
10 marca br. w Onet Audio, na Onecie oraz na popularnych platformach podcastowych zadebiutował nowy podcast prowadzony przez Olgę Kwiecińską, założycielkę Fundacji Cześć Ciało. „Cześć Ciało w Onecie – podcast dla dorosłych” to edukacyjny format skierowany, m.in. do rodziców.
05.03.25, 18:00
| internet » informacje
Grupa ZPR Media konsoliduje projekty e-commerce w jednym dziale
Od marca br. wszystkie projekty e-commerce realizowane przez Grupę ZPR Media są skonsolidowane w jednym dziale, którym kieruje Arkadiusz Mężyński, Dyrektor E-commerce.