14.04.21, 07:00

Wavemaker: Fakty najsilniejsze w opolskim, z kolei Wiadomości na Podlasiu

Fot.: Wavemaker

Choć pandemia napędziła zapotrzebowanie na informacje, widownia głównych wydań największych programów newsowych głównych nadawców lekko skurczyła się w I kwartale br. „Wiadomości” i „Fakty” z różnym powodzeniem radzą sobie w poszczególnych województwach Polski. Program TVP najwięcej stracił w dolnośląskim, a zyskał w pomorskim, podczas gdy TVN-u – mocno tracił w lubuskim, a zyskiwał w opolskim. „Wydarzenia” Polsatu osłabiły się w minionym kwartale w większości województw, za to mocno zyskały w mazowieckim – wynika z analizy Wavemaker na podstawie danych Nielsena.

„Fakty” TVN, z blisko 23 proc. udziałem w czasie oglądania wszystkich widzów, plasują się na szczycie rankingu programów informacyjnych polskich TV, po niewielkim, 3-proc. spadku względem I kwartału 2020 r. Wicelider, „Wiadomości”, miał 21 proc. udziału, po 4 proc. spadku względem poprzedniego roku. „Z kolei Wydarzenia” Polsatu straciły 17 proc. udziału i okres styczeń – marzec 2021’ zamknęły 14,4 proc. udziałem w grupie 4+. Udziały tych programów są zbliżone w grupie 18+, podczas gry w grupie komercyjnej (16-49 lat) znacznie większa jest przewaga „Faktów” nad „Wydarzeniami” (wiceliderem) i „Wiadomościami”.

Jak wynika z analizy, flagowe programy informacyjne głównych nadawców z różnym powodzeniem radzą sobie w poszczególnych województwach Polski, gdzie Wavemaker cyklicznie analizuje ich popularność wśród dorosłych widzów (18+). Dane za I kwartał 2021 r. pokazują, że „Fakty” zyskują największy udział w opolskim (niemal 31 proc.), po sporym, 23 proc. wzroście w stosunku do poprzedniego roku. „Wiadomości” najlepszy wynik (31 proc.) osiągnęły w podlaskim, broniąc udziału z poprzedniego roku. Z kolei „Wydarzenia” swój najwyższy udział zbudowały w lubelskim – 22 proc., mimo 17 proc. spadku względem I kwartału 2020 r.

Jeśli spojrzeć na zmianę zainteresowania programami informacyjnych wśród dorosłych widzów, w przypadku „Faktów” należy zwrócić uwagę na województwa lubuskie (26 proc. spadku udziału) i opolskie (23 proc. wzrostu), w przypadku „Wiadomości” uwagę przykuwają dolnośląskie (23 proc. spadku) i pomorskie (aż 41 proc. wzrostu), a w przypadku „Wydarzeń” na podlaskie (35 proc. spadku) i mazowieckie (19 proc. wzrostu). Zbliżone trendy widać na poziomie analizy zmian średniej widowni (AMR w 18+) dla poszczególnych województw Polski – zmiany w I kwartale 2021 r. w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej oznaczono na mapie niżej.

Do tej pory nasza analiza funkcjonowała głównie jako ciekawostka. Wnioski płynące z różnych zachowań widowni rozlokowanej w różnych częściach Polski trudno bowiem wykorzystać do planowania kampanii telewizyjnych. Wiele wskazuje jednak na to, że już w 2021 r. to się zmieni, a GroupM zrealizuje w linearnej TV pierwsze kampanie w modelu addressable TV, pozwalającym dotrzeć z reklamą TV do ściślej zdefiniowanych publiczności i eliminującym tzw. wastage, czyli kontakty z publicznościami nieinteresującymi danego market era” – mówi Paweł Gala, szef Wavemaker. „Badania GroupM z ub.r. jasno pokazywały, że lwia część polskich reklamodawców jest zainteresowana możliwościami tzw. telewizji targetowanej. Badani wówczas marketerzy uznali, że to rozwiązanie atrakcyjne dla wszystkich marek, nie tylko regionalnych lub niszowych. Oby więc analizy takie jak nasze podsumowanie popularności programów informacyjnych w regionach, znajdowały wkrótce praktyczne zastosowanie w planowaniu TV” – dodaje Gala.

Analiza Wavemaker na podst. danych Nielsena uwzględnia emisje premierowych wydań programów informacyjnych (z uwzględnieniem oglądania na żywo oraz odtworzeni z kolejnych dwóch dni w paśmie 18-30:20-30). W przypadku „Faktów” uwzględnione są wyniki TVN i TVN 24 BiŚ, w przypadku „Wiadomości” – TVP1 i TVP Info, a w przypadku „Wydarzeń” – Polsatu oraz Polsat News.

Komentarze

Powiązane

07.04.25, 11:00
| TV / VOD » badania rynku
Mecz  Atletico Madryt – FC Barcelona obejrzało ponad 1,5 mln widzów
Ponad 1,5 mln widzów łącznie na antenach TVP, poza domem i w Internecie zgromadził mecz rozegrany pomiędzy piłkarzami FC Barcelony a drużyną Atletico Madryt.
07.04.25, 09:18
| TV / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Power of Peers. Wspólny  program Forbesa i Business Insidera we współpracy z YPO Poland
Od 7 kwietnia br. w każdy poniedziałek o godz. 12:00 w serwisach Forbes i Business Insider Polska będzie udostępniany  program „Power of Peers", prowadzony przez Katarzynę Dębek, redaktorkę naczelną Forbes Polska i Mikołaja Kunicę, redaktora naczelnego Business Insider Polska. Uczestnikami spotkań z cyklu „Power of Peers” są członkowie YPO Poland.
07.04.25, 08:00
| TV / VOD » badania rynku
Serial Rolnicy. Podlasie wciąż hitem Fokus TV
Produkcja pt. „Rolnicy. Podlasie” jest niekwestionowanym liderem anteny Fokus TV. Stacja 30 marca r. wyemitowała 251. odcinek serialu, który zanotował najlepszy wynik oglądalności od początku 2025 r.
07.04.25, 06:00
| TV / VOD » ludzie
Agnieszka Kopacz-Domańska wraca do TVP
Do zespołu TVP Info dołącza Agnieszka Kopacz-Domańska. Dziennikarka od 7 kwietnia br. będzie gospodynią programu „Za pięć dwunasta”.
04.04.25, 06:46
| TV / VOD » badania rynku
VideoTrack agencji Wavemaker: przeciętny klient polskiego segmentu SVOD opłaca 2,2 subskrypcji
Przeciętny klient polskiego segmentu SVOD opłaca aż 2,2 subskrypcji. Polacy najczęściej wybierają platformę Netflix. Co ciekawe,  lekko skurczyła się nisza torrentowa – mniej niż co dziesiąty widz internetowy ściąga dziś seriale i filmy z takich miejsc  - wynika z IX edycji badania VideoTrack agencji Wavemaker (GroupM). 
03.04.25, 20:22
| TV / VOD » informacje
27 kanałów w wiosennym „otwartym oknie" w Polsat Box
Polsat Box przygotował „otwarte okno” dla swoich abonentów w którym proponuje do 27 kanałów TV. 
03.04.25, 11:28
| TV / VOD » badania rynku
Dzień Dobry TVN pozostaje najchętniej oglądana śniadaniówką
Format "Dzień Dobry TVN" w marcu br. pod względem oglądalności, był najchętniej oglądaną śniadaniówką we wszystkich najważniejszych grupach. 
03.04.25, 10:14
| TV / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Bricomarché głównym partnerem formatu Zróbmy sobie dom
Bricomarché, sieć sklepów z artykułami do domu i ogrodu, została głównym partnerem nowego programu telewizyjnego stacji TVN – „Zróbmy sobie dom”.
02.04.25, 20:00
| TV / VOD » informacje
Reportaż Grzegorza Sajóra i debata w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II w TVP Info
W związku z rocznicą śmierci Jana Pawła II, TVP Info wyemituje w środę, 2 kwietnia br. o godz. 21:00 reportaż Grzegorza Sajóra pt. „Szukałem was, teraz przyszliście do mnie”. 
02.04.25, 14:42
| TV / VOD » informacje | prasa » informacje
Poranny Ring 7:50. Startuje publicystyczny format wideo live Super Expressu
2 kwietnia br. „Super Express” (Grupa ZPR Media) rozpocznie emisję nowego codziennego formatu wideo na kanale Super Ring na platformie You Tube. Gospodarzami godzinnego programu publicystycznego „Poranny Ring 7:50” będą Marek Balawajder, Karolina Pajączkowska i Wiktor Świetlik.
Subskrybuj RSS działu TV / VOD: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 02.05.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 27.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.