29.09.21, 07:00
51 tys. sklepów internetowych w Polsce. Aż 3/4 z nich ma problemy finansowe
W połowie września br.+ liczba e-sklepów zarejestrowanych w Polsce wyniosła 51 tys. - niemal 14 proc. więcej niż pod koniec ubiegłego roku. Jednak 3/4 z nich znajduje się w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej. Dużym problemem w e-commerce jest porzucanie koszyków przez klientów - robi tak aż 70 proc. Polaków.
Liczba sklepów internetowych w Polsce rośnie, a w ciągu ostatnich trzech lat wzrost ten osiągnął dynamikę 25 proc. rocznie, jak wynika z informacji zebranych przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Stawia to Polskę w czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. W połowie września br. w KRS zarejestrowanych było w sumie 51 tys. sklepów internetowych - o ponad 6,3 tys., czyli niemal 14 proc., więcej niż na koniec roku 2020.
Tylko 1,5 proc. polskich e-sklepów jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej. „Szacuje się, że na początku 2021 r. polski rynek e-commerce przekroczył wartość 100 mld zł” - komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio. „Branża jest cały czas na fali wznoszącej. Warto sobie jednak postawić pytanie, ile z tych nowo powstałych sklepów internetowych faktycznie poradzi sobie na rynku i przetrwa kolejne zmiany we wprowadzaniu i luzowaniu obostrzeń dla różnych branż, rosnącą konkurencję sklepów zagranicznych oraz naturalny z czasem powrót części klientów do zakupów stacjonarnych” – dodaje Gadomski.
Skoro jest tak dobrze, to czemu jest tak źle?
Pomimo ogromnej popularności zakupów przez Internet - według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej dynamika wzrostu wartości sprzedaży online w 2020 r. zwiększyła się z 20 proc. do nawet 40 proc. - od początku br. działalność zawiesiło ponad 4,4 tys. zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych, a 67 proc., według oceny Dun & Bradstreet, znajduje się obecnie w słabej kondycji finansowej. Kondycję 8,3 proc. można określić jako bardzo złą. W dobrej sytuacji finansowej znajduje się 23 proc., a w bardzo dobrej zaledwie 1,5 proc.
Newralgicznym momentem, w którym wiele sklepów traci klienta, jest sam koniec procesu zakupowego. „Aż 70 proc. klientów rezygnuje z zakupów już po dodaniu produktów do koszyka. Czasami konsument po prostu zmienia zdanie, lub coś mu przeszkodzi w finalizacji zakupu, ale często wina leży niestety po stronie sklepu” - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio. „Klientów zniechęcają m.in. nieprzyjazny interfejs czy zbyt długi i skomplikowany proces zakupowy (...)” – dodaje Gadomski.
Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze