08.02.22, 11:30
Wydatki na komunikację cyfrową w trzech pierwszych kwartałach 2021 r. wzrosły o prawie 800 mln zł
W III kwartale 2021 r. reklama online wciąż znajduje się na fali wznoszącej (źródło: IAB Polska/PwC AdEx)
Wydatki reklamodawców na komunikację cyfrową w trzech pierwszych kwartałach 2021 r. wzrosły o prawie 800 mln zł w porównaniu do porównywalnego okresu roku wcześniejszego, co przełożyło się na indeks wzrostu na poziomie 23 proc. W tym czasie nakłady na reklamę online osiągnęły wartość ponad 4,3 mld zł.
Jak podkreśla IAB Polska, komunikacja cyfrowa w III kwartale 2021 r. nie zwalniała wysokiego tempa rozwojowego notowanego od początku roku, gdy rynek zaczął dynamicznie odbijać się po zawirowaniach wywołanych pierwszą falą pandemii. W okresie tym wzrost wartości wyniósł 22 proc., co przełożyło się na indeks po trzech kwartałach 2021 r. na poziomie 22,6 proc. Łącznie od stycznia do września nakłady na komunikację cyfrową wzrosły o prawie 800 mln zł.
Tort bez zmian
Ogólny obraz polskiego tortu reklamowego online nie uległ zmianie. Nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), osiągająca 45 proc. udziału. Jest ona obecnie kluczowym motorem wzrostu – w badanym okresie wypracowała 51 proc. wartości dodanej w porównaniu do analogicznego okresu roku wcześniejszego. Wśród kluczowych formatów największy indeks nadal jednak notują ogłoszenia, które wciąż dynamicznie nadrabiają straty po zeszłorocznych stratach spowodowanych pandemią. SEM utrzymuje jedną trzecią tortu reklamowego online, a jego wartość nadal wzrasta dwucyfrowo. Wysoki indeks wciąż osiągają też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.
Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Żaden z segmentów nie zanotował spadków wartości rok-do-roku.
fot.: materiały prasowe
O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r., a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
Dane zbierano do 24 stycznia 2022 r.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertę
Komentarze