24.03.23, 07:30

Lex Pilot. Zdaniem branży ustawa w proponowanym kształcie osłabi telewizje lokalne

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Lokalne telewizje są ważne dla polityków wszystkich ugrupowań, ponieważ zapraszani są oni do programów polityczno-publicystycznych, które zajmują nawet 40 proc. czasu antenowego - takie wnioski płyną z ankiety Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej wśród telewizji lokalnych. Lex Pilot spowoduje, że dalsze funkcjonowanie lokalnych telewizji będzie zagrożone.

Jak podkreśla PIKE, stacje telewizyjne lokalnych nadawców są nie tylko ważnym źródłem informacji dla społeczności, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, ale są też istotnym kanałem komunikacji na linii polityk – wyborca. Przez zmianę kolejności programów na pilocie lokalne telewizje - dziś często występujące na pierwszych pozycjach - zostaną „zepchnięte” na bardziej odległe miejsca. Jak informuje branża, stracą też na wprowadzeniu możliwości zakupu pojedynczych kanałów przez abonentów, którzy w pierwszej kolejności będą wybierali najbardziej popularne programy ogólnotematyczne. W efekcie ubędzie widzów, przez co przyszłość wielu lokalnych stacji jest niepewna.

PIKE zapytała lokalne telewizje o to, jakie dają politykom możliwości kontaktu z wyborcami. Z otrzymanych odpowiedzi wynika, że w programach telewizji lokalnych goszczą lokalni i ogólnokrajowi politycy wszystkich opcji, a aktualnie rządzący są zapraszani nawet częściej. Czas antenowy poświęcany na publicystykę i politykę różni się w zależności od stacji i dochodzi do nawet 40 proc.

To, jak ważną rolę odgrywają lokalne telewizje dla swoich społeczności i dla tamtejszych polityków, często nie widać z perspektywy dużej polityki w stolicy. A one są bardzo ważne, misyjne, oglądane przez blisko 6 mln widzów. Istnieją, bo są potrzebne. Pozwalają zobaczyć, nagłośnić i zrozumieć realne problemy mieszkańców oraz na bieżąco śledzić ważne dla nich wydarzenia, których nie zobaczy się w ogólnopolskich stacjach. Zmiany w prawie - tzw. Lex Pilot - mogą spowodować, że lokalne stacje telewizyjne będą znikać z rynku medialnego, a wraz z nimi zniknie przestrzeń do komunikacji działaczy i polityków z mieszkańcami mniejszych miejscowości” – mówi Jerzy Straszewski, prezes PIKE.

W ankiecie przeprowadzonej przez PIKE udział wzięły 52 telewizje lokalne. Wynika z niej, że zdecydowana większość lokalnych nadawców posiada w ramówce programy publicystyczne o tematyce politycznej i samorządowej (98 proc. ankietowanych). Większość stacji zaprasza do swoich programów polityków lokalnych (98 proc. ankietowanych) i ogólnokrajowych (90 proc. ankietowanych). Telewizje są otwarte na polityków wszystkich ugrupowań.

Wejście w życie Lex Pilot będzie oznaczać ni mniej ni więcej tylko koniec lokalnych telewizji. Ich zniknięcie z rynku spowoduje, że społeczności lokalne stracą wartościowy kanał komunikowania z samorządami, parafiami, wspólnotami, spółdzielniami, a lokalni działacze i politycy utracą ważną przestrzeń dotarcia do swoich wyborców. Czy faktycznie tego chcą?” – mówi Bogdan Łaga, Prezes Telewizji Kablowej Chopin z Wejherowa.

Z przeprowadzonej ankiety wynika też, że w programach lokalnych nadawców politycy samorządowi ze wszystkich ugrupowań mają do dyspozycji podobny czas antenowy. Podobnie jest w przypadku polityków krajowych. Lokalni nadawcy w kampanii wyborczej jeszcze więcej czasu antenowego poświęcają polityce. Stacje TV małych nadawców lokalnych zamierzają też emitować spoty wyborcze, w większości zarówno lokalnych, jak i ogólnokrajowych polityków.

Lokalne stacje nie utrzymują się z reklam

Pomimo, że większość telewizji lokalnych emituje reklamy (94 proc. ankietowanych) to w znacznej mierze utrzymują się one z własnych pieniędzy. W większości ankietowanych telewizji przychody z reklam pokrywają maksymalnie 10 proc. kosztów (73 proc. ankietowanych). Stacje telewizji lokalnych mają 5,8 mln widzów (dane: Krajowy Instytut Mediów), ponad połowa nadawców emituje swoje programy w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców, a kolejne 19 proc. to miejscowości do 100 tys. (dane: Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej PIKSEL).

Branża zrzeszająca operatorów i nadawców apeluje o wykreślenie szkodliwych poprawek do projektu ustawy wprowadzającej Prawo Komunikacji Elektronicznej (tzw. Lex Pilot) oraz o dialog z rynkiem.

Komentarze

Powiązane

07.04.25, 13:06
| TV / VOD » seriale
Misja: Ratunek. Służby w akcji. Serial dokumentalny o ratownikach  w TVP1
Telewizja Polska rozpoczyna emisję serialu dokumentalnego  „Misja: Ratunek. Służby w akcji” ukazującego codzienną pracę ratowników.
07.04.25, 11:00
| TV / VOD » badania rynku
Mecz  Atletico Madryt – FC Barcelona obejrzało ponad 1,5 mln widzów
Ponad 1,5 mln widzów łącznie na antenach TVP, poza domem i w Internecie zgromadził mecz rozegrany pomiędzy piłkarzami FC Barcelony a drużyną Atletico Madryt.
07.04.25, 09:18
| TV / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Power of Peers. Wspólny  program Forbesa i Business Insidera we współpracy z YPO Poland
Od 7 kwietnia br. w każdy poniedziałek o godz. 12:00 w serwisach Forbes i Business Insider Polska będzie udostępniany  program „Power of Peers", prowadzony przez Katarzynę Dębek, redaktorkę naczelną Forbes Polska i Mikołaja Kunicę, redaktora naczelnego Business Insider Polska. Uczestnikami spotkań z cyklu „Power of Peers” są członkowie YPO Poland.
07.04.25, 08:00
| TV / VOD » badania rynku
Serial Rolnicy. Podlasie wciąż hitem Fokus TV
Produkcja pt. „Rolnicy. Podlasie” jest niekwestionowanym liderem anteny Fokus TV. Stacja 30 marca r. wyemitowała 251. odcinek serialu, który zanotował najlepszy wynik oglądalności od początku 2025 r.
07.04.25, 06:00
| TV / VOD » ludzie
Agnieszka Kopacz-Domańska wraca do TVP
Do zespołu TVP Info dołącza Agnieszka Kopacz-Domańska. Dziennikarka od 7 kwietnia br. będzie gospodynią programu „Za pięć dwunasta”.
04.04.25, 06:46
| TV / VOD » badania rynku
VideoTrack agencji Wavemaker: przeciętny klient polskiego segmentu SVOD opłaca 2,2 subskrypcji
Przeciętny klient polskiego segmentu SVOD opłaca aż 2,2 subskrypcji. Polacy najczęściej wybierają platformę Netflix. Co ciekawe,  lekko skurczyła się nisza torrentowa – mniej niż co dziesiąty widz internetowy ściąga dziś seriale i filmy z takich miejsc  - wynika z IX edycji badania VideoTrack agencji Wavemaker (GroupM). 
03.04.25, 20:22
| TV / VOD » informacje
27 kanałów w wiosennym „otwartym oknie" w Polsat Box
Polsat Box przygotował „otwarte okno” dla swoich abonentów w którym proponuje do 27 kanałów TV. 
03.04.25, 11:28
| TV / VOD » badania rynku
Dzień Dobry TVN pozostaje najchętniej oglądana śniadaniówką
Format "Dzień Dobry TVN" w marcu br. pod względem oglądalności, był najchętniej oglądaną śniadaniówką we wszystkich najważniejszych grupach. 
03.04.25, 10:14
| TV / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Bricomarché głównym partnerem formatu Zróbmy sobie dom
Bricomarché, sieć sklepów z artykułami do domu i ogrodu, została głównym partnerem nowego programu telewizyjnego stacji TVN – „Zróbmy sobie dom”.
02.04.25, 20:00
| TV / VOD » informacje
Reportaż Grzegorza Sajóra i debata w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II w TVP Info
W związku z rocznicą śmierci Jana Pawła II, TVP Info wyemituje w środę, 2 kwietnia br. o godz. 21:00 reportaż Grzegorza Sajóra pt. „Szukałem was, teraz przyszliście do mnie”. 
Subskrybuj RSS działu TV / VOD: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 02.05.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 27.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.