25.04.23, 06:30

Wydawca Rzeczpospolitej i Parkietu rozpoczyna współpracę z Google

Rzeczpospolita i Parkiet, fot.: materiały prasowe

Gremi Media podpisało umowę o współpracy z Google, na mocy której „Rzeczpospolita”, Gazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet” a także serwisy rp.pl oraz parkiet.com dołączą do Showcase w Wiadomościach Google i wykorzystywać będą narzędzie Pinpoint.

Gremi Media zdecydowało się wdrożyć Pinpoint, czyli narzędzie badawcze od Google dla dziennikarzy, do opracowywania historii śledczych i analitycznych. W ramach umowy redakcje obu tytułów będzie korzystać z narzędzia w pracy dziennikarskiej, a dokumenty źródłowe będą publikowane w publicznych kolekcjach dostępnych na platformie Pinpoint.

Pinpoint to bardzo ciekawe narzędzie, które otwiera nowe możliwości dla dziennikarzy pracujących na duży zbiorach danych i dokumentów. Co ważne, pozwala dziennikarzom na pracę z bazami danych - bez zaangażowania programistów. Czekam na pierwsze teksty!” - powiedział Maciej Maciejowski, prezes zarządu Gremi Media.

Pinpoint jest częścią Journalist Studio, czyli zestawu narzędzi pomagających w pracy dziennikarskiej. Pinpoint pomaga przeszukiwać tysiące stron dokumentów, automatycznie identyfikując i organizując najczęściej wymieniane w nich osoby, organizacje i miejsca. Pinpoint potrafi przeszukiwać wiele formatów, a także pliki audio, w tym w języku polskim, dokonując automatycznej transkrypcji. Zastosowane w narzędziu rozwiązania AI dostarczają w wynikach wyszukiwania również wyrazów i fraz bliskoznacznych, zaś technologia optycznego rozpoznawania znaków pozwala także na przeszukiwanie plików graficznych. Pinpoint pomógł już dziennikarzom na całym świecie w prowadzeniu śledztw dziennikarskich, analizie archiwów, zdjęć, znajdowaniu tematów i historii, powiązań pomiędzy odrębnymi historiami, czy w przeprowadzaniu transkrypcji wywiadów. Oprócz wdrożenia narzędzia, jakim jest Pinpoint, treści „Rzeczpospolitej”, „Parkietu” oraz serwisów rp.pl i parkiet.com zostaną włączone do Showcase w Wiadomościach Google. Dzięki temu czytelnicy będą mieli dostęp do najważniejszych informacji z kraju i ze świata, a ich zasięg zostanie zwiększony.

Dołączenie do programu Google Showcase stanowi ważny krok dla naszych mediów. Rozwój i poszerzanie zasięgu serwisów rp.pl i parkiet.com jest naszym priorytetem. Umowa z Google wpisuje się w strategię cyfryzacji” - dodaje Maciej Maciejowski.

Showcase w Wiadomościach Google to uruchomiony w Polsce w ubiegłym roku produkt Google i jednocześnie program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych. Użytkownicy i użytkowniczki poszukujący informacji w Wiadomościach Google oraz Google Discover mogą zobaczyć, które artykuły z informacjami redakcje uczestniczące w programie uznały za najważniejsze, a także poznać dodatkowe informacje kontekstowe o wydarzeniach dzięki panelom przygotowywanym bezpośrednio przez te media. Uczestniczący w programie wydawcy informacyjni mają dostęp do różnorodnych formatów paneli w Showcase, które mogą, np. wskazywać powiązane artykuły i prezentować odbiorcom wydarzenia na osi czasu. Panele, które są dostępne w usługach Wiadomości Google i Discover, dają mediom więcej kontroli nad tym, jak prezentowane są wiadomości pochodzące z ich redakcji oraz przekierowują czytelników i czytelniczki do pełnych artykułów na ich stronach. Oprócz przychodów, jakie wydawcy uzyskają powiększając grono swoich odbiorców, media uczestniczące w programie otrzymują również miesięczne opłaty licencyjne od Google.

Od ogłoszenia Showcase w Wiadomościach Google w październiku 2020 r., firma zawarła porozumienia obejmujące ponad 2000 publikacji informacyjnych i uruchomiła produkt w ponad 20 krajach, w tym 12 w Europie, z udziałem takich mediów jak np. brytyjskie „Financial Times” i „The Telegraph” oraz niemieckie „FAZ” i „Der Spiegel”. W Polsce do programu przystąpiło ponad 30 wydawców, reprezentujących 60 różnorodnych redakcji.

Cieszy nas bardzo, że taki tytuł jak „Rzeczpospolita” dołącza do programu Showcase w Wiadomościach Google. Partnerstwo z Gremi Media to dowód na to, że również największe prasowe marki upatrują w Google partnera, który przyspieszy ich cyfrowy rozwój. Już wkrótce czytelnicy zobaczą treści wskazane przez redaktorów „Rzeczpospolitej” w Showcase w Wiadomościach Google, wśród treści od 32 partnerów, którzy wcześniej dołączyli do tego programu. Showcase czy Pinpoint to nowy wymiar naszej oferty dla wydawców, który uzupełnia rozbudowaną ofertę technologii reklamowych Google do monetyzacji treści.” - powiedziała Magda Kotlarczyk, country director Google w Polsce. Gremi Media i Google zamierzają rozszerzyć współpracę w obszarach projektów medialnych, rozwiązań subskrypcyjnych oraz rozwiązań chmurowych.

Gremi Media SA wydaje serwisy internetowe, z których korzysta ponad 5 milionów realnych użytkowników (Gemius, marzec 2023) oraz dzienniki „Rzeczpospolita”, „Parkiet”, „Sport”. Ponadto posiada pakiety kontrolne w spółkach e-Kiosk SA oraz Kancelarie RP sp. z o.o.

Komentarze

Powiązane

05.04.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny:5 kwietnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 5 kwietnia?
04.04.25, 14:00
| radio / audio » informacje | prasa » informacje
Odkryć ukryte i niedopowiedziane. Rozmowy Iwony Kutyny z finalistami Nagrody Woyciechowskiego 2024
W podcaście „Odkryć ukryte i niedopowiedziane” Iwona Kutyna, dziennikarka Radia ZET, rozmawia z finalistami konkursu o Nagrodę Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego 2024.
04.04.25, 00:15
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 4 kwietnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 4 kwietnia?
03.04.25, 00:19
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 3 kwietnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 3 kwietnia?
02.04.25, 14:42
| TV / VOD » informacje | prasa » informacje
Poranny Ring 7:50. Startuje publicystyczny format wideo live Super Expressu
2 kwietnia br. „Super Express” (Grupa ZPR Media) rozpocznie emisję nowego codziennego formatu wideo na kanale Super Ring na platformie You Tube. Gospodarzami godzinnego programu publicystycznego „Poranny Ring 7:50” będą Marek Balawajder, Karolina Pajączkowska i Wiktor Świetlik.
02.04.25, 10:41
| prasa » informacje
Wielki test wiedzy o Unii Europejskiej. Nowy projekt edukacyjny Gazety Wyborczej
1 kwietnia br. ruszył nowy projekt edukacyjny “Gazety Wyborczej”. Uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowych z całej Polski będą mogli sprawdzić swoją wiedzę 27 maja br. w Warszawie i Katowicach. 
02.04.25, 10:21
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 2 kwietnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 2 kwietnia?
01.04.25, 10:55
| prasa » informacje | internet » informacje
Wyborczy Panel Obywatelski. Obywatele i obywatelki komentują kampanię prezydencką
31 marca br. ruszył projekt – Wyborczy Panel Obywatelski, organizowany przez "Wyborczą". Ponad 20 osób z różnych części Polski będzie na bieżąco komentować przebieg kampanii prezydenckiej.
31.03.25, 14:54
| prasa » informacje
Numizmat z wizerunkami Bolesława Chrobrego i Jana Pawła II z czwartkowym Super Expressem
3 kwietnia br. wraz z „Super Expressem” (Grupa ZPR Media) do kupienia będzie kolekcjonerski pozłacany numizmat z wizerunkami Bolesława Chrobrego i Jana Pawła II.
31.03.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 31 marca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 31 marca?