25.07.23, 13:27
Pół miliona widzów filmu Barbie. Sukces produkcji wpłynie na Warner Bros i Mattel
Film „Barbie” – wyprodukowany przez Warner Bros. Pictures stał się hitem, zajmując czołowe miejsce na liście Box Office 2023.
W weekend otwarcia w Polsce produkcja przyciągnęła rekordową liczbę 493 tys. widzów – więcej niż jakikolwiek inny film debiutujący w tym roku. Film, wyreżyserowany przez Gretę Gerwig, miał swoją premierę w piątek, 21 lipca br. na blisko 500 ekranach w prawie 300 kinach w Polsce.
„Barbie” to druga najchętniej oglądana w Polsce premiera po okresie pandemii i jedna z najpopularniejszych premier Warner Bros. w historii. Globalny sukces produkcji szacowany jest na 353 milionów dolarów.
„W miniony weekend "Barbie" osiągnęła ogromny sukces. Bardzo cieszymy się z rekordowej frekwencji i pozytywnych reakcji publiczności. Film uzyskuje również bardzo entuzjastyczne recenzje ze strony krytyków, dlatego jestem przekonana, że będzie z sukcesem gościł na ekranach kin przez całe lato” – mówi Kasia Kieli, President and Managing Director Warner Bros. Discovery w Polsce oraz CEO TVN.
Kto odpowiada za film „Barbie”?
Nominowana do Oscara scenarzystka i reżyserka Greta Gerwig („Małe kobietki”, „Lady Bird”) przedstawia Barbie z nominowaną do Oscara Margot Robbie („Gorący temat”, „Jestem najlepsza. Ja”, „Tonya”) i Ryanem Goslingiem („La La Land”, „Szkolny chwyt”) w rolach Barbie i Kena. W rolach głównych występują także America Ferrera („Bogowie ulicy”, cykl „Jak wytresować smoka”), Kate McKinnon („Gorący temat”, „Yesterday”), Issa Rae („Fotografia”, „Niepewne”), Rhea Perlman („Spotkajmy się we śnie”, „Matylda”) i Will Ferrell (cykl „Legenda telewizji”, „Ricky Bobby – demon prędkości”). W pozostałych rolach grają Michael Cera („Scott Pilgrim kontra świat”, „Juno”), Ariana Greenblatt („Avengers: Wojna bez granic, 65”), Ana Cruz Kayne („Małe kobietki”), Emma Mackey („Emily”, „Sex Education”), Hari Nef („Assassination Nation”, „Transrodzic”), Alexandra Shipp (filmy z serii „X-Men”), Kingsley Ben-Adir („Pewnej nocy w Miami…”, „Peaky Blinders”), Simu Liu („Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni”), Ncuti Gatwa („Sex Education”), Scott Evans („Grace i Frankie”), Jamie Demetriou („Cruella”), Connor Swindells („Sex Education”, „Emma”), Sharon Rooney („Dumbo”, „Jerk”), Nicola Coughlan („Bridgertonowie”, „Derry Girls”), Ritu Arya („The Umbrella Academy”) i laureatka Oscara Helen Mirren („Królowa”).
Gerwig wyreżyserowała „Barbie” na podstawie scenariusza autorstwa swojego i nominowanego do Oscara Noaha Baumbacha („Historia małżeńska”, „Walka żywiołów”). Inspiracją jest postać Barbie firmy Mattel. Producentami filmu są nominowany do Oscara David Heyman („Pewnego razu… w Hollywood”, „Historia małżeńska”, „Grawitacja”), Margot Robbie („Ptaki nocy”, „Jestem najlepsza. Ja”,” Tonya”), Tom Ackerley („Obiecująca. Młoda. Kobieta”, „Jestem najlepsza. Ja”, „Tonya”) i nominowany do Oscara Robbie Brenner („Witaj w klubie”), zaś Gerwig, Baumbach, Ynon Kreiz, Richard Dickson, Michael Sharp, Josey McNamara, Courtenay Valenti, Toby Emmerich i Cate Adams pełnią funkcję producentów wykonawczych.
W ekipie Gerwig znaleźli się nominowany do Oscara operator Rodrigo Prieto („Irlandczyk”, „Milczenie”, „Tajemnica Brokeback Mountain”), nominowana do Oscara scenografka Sarah Greenwood („Piękna i bestia”, „Anna Karenina”), nagrodzona Oscarem projektantka kostiumów Jacqueline Durran („Male kobietki”, „Anna Karenina”), montażysta Nick Houy („Małe kobietki”, „Lady Bird”), kierownik do spraw efektów wizualnych Glen Pratt („Paddington 2”, „Piękna i bestia”), kierownik muzyczny George Drakoulias („Biały szum”, „Historia małżeńska”) oraz nagrodzeni Oscarem kompozytorzy Mark Ronson i Andrew Wyatt („Narodziny gwiazdy”), którzy mają też swój wkład w powstanie licznych piosenek ze ścieżki dźwiękowej filmu. Znalazły się na niej jedne z największych współczesnych gwiazd, w tym Lizzo, Dua Lipa, Nicki Minaj & Ice Spice oraz Aqua, Charli XCX, KAROL G feat. Aldo Ranks, Tame Impala, Dominic Fike, HAIM, The Kid LAROI, Khalid, PinkPantheress, GAYLE, Ava Max, FIFTY FIFTY.
Warner Bros. Pictures przedstawia produkcję Heyday Films, LuckyChap Entertainment, NB/GG Pictures i Mattel pod tytułem „Barbie”. Film jest dystrybuowany na całym świecie przez Warner Bros. Pictures. Na ekrany kin amerykańskich wszedł 21 lipca 2023 r., a premiera światowa odbyła się 19 lipca 2023 r.
Grzegorz Dróżdż, analityk Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl).
Spółka Warner Bros, obecnie w trakcie trwającej restrukturyzacji, szacuje, że film „Barbie" może przynieść 60-100 mln dol. ze sprzedaży biletów dla wytwórni oraz kolejne 450-550 mln USD dla producenta lalek Mattela (komentarz został napisany 21.07.2023 r. - przyp. red.).
W czterech minionych kwartałach spółka Warner Bros. Discovery odnotowała wzrost przychodów o ponad 200 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, jednak wynik z działalności operacyjnej okazał się najgorszy od dziesięciolecia, wykazując dużą stratę. Może to być efektem trwającej restrukturyzacji firmy. Mimo to nawet najlepsze prognozy ze sprzedaży biletów na film „Barbie” stanowią niecały 1 proc. przychodów rocznych spółki. Stąd na zyski jeszcze będziemy musieli poczekać. Warner Bros zmaga się ze względnie wysokim poziomem zadłużenia do kapitału własnego wynoszącym 1,05. Spółce nie grozi jednak jeszcze problem z utrzymaniem płynności. Wskaźnik płynności szybkiej na poziomie 0,8 oznacza, że nawet w momencie zawieszenia swojej sprzedaży Warner Bros jest w stanie przez najbliższe miesiące utrzymywać produkcję.
Przychody firmy Mattel spadały od 2013 r., jednak podczas lat pandemii nastąpiło odbicie. Marka Barbie utrzymywała się na stałym poziomie, a w 2021 r. osiągnęła najwyższe wartości sprzedaży od wielu lat.
Przemysł lalek i pluszowych zabawek będzie generował ogromne przychody w 2023 r., z Chinami, Indiami i Stanami Zjednoczonymi jako największymi rynkami tego segmentu. W dużej mierze może być to spowodowane obecnym wzrostem popularności filmem o Barbie. Spółka Mattel może zwiększyć swoje przychody ze sprzedaży między 450 a 550 mln USD.
Oczekiwany wzrost sprzedaży lalek Barbie może stanowić między 8,6 proc. a 10 proc. rocznych przychodów spółki, co otwiera możliwość uzyskania znacznego zastrzyku gotówki i zwiększenia długoterminowych zysków. Patrząc jednak na finanse Mattel, średnia marża wynosi między 5 a 15 proc., co może być częściowo związane z wysokim poziomem zadłużenia do kapitału własnego wynoszącym 1,2. Spółka nie ma jednak problemów ze spłatą bieżących zobowiązań, ponieważ wskaźnik płynności szybkiej wynosi 1,5. To oznacza, że może ona kontynuować swoją działalność przez co najmniej 1,5 roku, korzystając tylko z najbardziej płynnych środków.
Spółka Warner Bros. Discovery posiada 27 rekomendacji, z czego przeważnie są to rekomendacje kupna. Średnia cena docelowa jest wyznaczona na poziomie 20,59 USD, czyli o 57 proc. wyżej od ostatniej ceny zamknięcia. Najwyższa cena docelowa znajduje się na poziomie 33 dol., a najniższa wynosi 10 USD.
Spółka Mattel ma 12 rekomendacji. Tu także przeważnie są to rekomendacje kupna. Średnia cena docelowa jest wyznaczona na poziomie 23,27 USD, czyli o 9,4 proc. wyżej od ostatniej ceny zamknięcia. Najwyższa cena docelowa znajduje się na poziomie 26 dol., a najniższa wynosi 18 USD.
Tak jak przedstawiliśmy, sukces filmu Barbie może różnie wpłynąć na obie spółki. Szczególnie wygranym zdaje się producent lalek Mattel. Jednak po globalnym spowolnieniu i ożywaniu gospodarek, zarówno Mattel jak i Warner Bros mogą mieć potencjał do wzrostów.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze