11.10.23, 15:15
Wavemaker: Wiadomości najchętniej oglądane na Podlasiu, a Fakty” w kujawsko-pomorskim
„Fakty”, najpopularniejszy polski program informacyjny, najlepsze wyniki osiąga w województwie kujawsko pomorskim, gdzie emisje głównego wydania osiągały w tym roku ponad 27 proc. udziału wśród dorosłych widzów (18+) – wynika z analizy Wavemaker. „Wiadomości”, główny program informacyjny publicznego nadawcy, utrzymuje topową oglądalność w województwie podlaskim, po kolejnych wzrostach w tym regionie w 2023 r. Z kolei „Wydarzenia” Polsatu swoje najlepsze wyniki notują w opolskim, ale ten program tracił w tym roku w linearnej TV mocniej niż flagowe serwisy informacyjne konkurencyjnych kanałów.
Jak wynika z analizy Wavemaker, „Fakty” utrzymują przewagę nad „Wiadomościami” wśród dorosłych widzów telewizji, ale tak udział, jak i widownia flagowego programu informacyjnego TVN notuje nieznacznie większą stratę niż program publicznego nadawcy. Wśród widzów w wieku 18+, w okresie od stycznia do września 2023 r. udział premierowych emisji głównych wydań „Faktów” stopniał o 2 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku, a średnia liczba widzów (AMR) na minutę spadła o 6 proc. W przypadku „Wiadomości” udział pozostał stabilny, a widownia zmniejszyła się o 4 proc. Mocniej niż te dwa największe programy informacyjne traciły w tym roku „Wydarzenia” Polsatu.
Jak czytamy w analizie Wavemaker, popularność flagowych programów informacyjnych mocno różni się w zależności od województwa. Wavemaker na podstawie danych Nielsena przeanalizował jak premierowe emisje ich głównych wydań radzą sobie w różnych częściach Polski. Okazuje się, że udział „Faktów” waha się od zaledwie 11,5 proc. w województwie lubuskim (po zaliczeniu tam 1/4 spadku udziału w tym roku) do 27,3 proc. w kujawsko-pomorskim. „Wiadomości” są najgorzej oglądane w zachodnio-pomorskim (15,3 proc.), a najlepiej w podlaskim (31,4 proc.), natomiast udział „Wydarzeń” waha się od 11 proc. (podkarpackie) do 22,2 proc. (opolskie).
Jeśli chodzi o dynamikę zmian widowni tych programów na przestrzeni ostatniego roku (analizowane były pierwsze trzy kwartały 2023 r. porównane z tym samym okresem 2022 r.), największe zmiany in plus dla „Faktów” zaobserwowano w zachodniopomorskim (+11 proc.), a największy spadek w lubuskim (-32 proc.). W przypadku „Wiadomości”, największy wzrost widać w opolskim (+29 proc.), a spadek w zachodniopomorskim (-25 proc.). Wydarzenia najbardziej zyskały w warmińsko-mazurskim (+11 proc.), a najmocniej straciły w świętokrzyskim (-35 proc.).
Jak zauważa Wavemaker, zróżnicowane wyniki programów informacyjnych w regionach to tylko jeden z rozlicznych przykładów różnic, jakie widać na poziomie popularności programów czy kanałów w rozmaitych grupach demograficznych.
Uwagi:
Analiza Wavemaker na podst. danych Nielsena uwzględnia emisje premierowych wydań programów informacyjnych (z uwzględnieniem oglądania na żywo oraz odtworzeń z kolejnych 2 dni w wieczornym paśmie). W przypadku „Faktów” uwzględnione są wyniki TVN i TVN 24 BiŚ, w przypadku „Wiadomości” – TVP1, TVP Info i TVP Polonia, a w przypadku „Wydarzeń” – Polsatu, Polsat News i Wydarzeń 24.
Stanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertySpecjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyKierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertyKonferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze