20.11.23, 06:30
Grupa Kino Polska po III kwartałach 2023 r.: wzrost przychodów i zysku netto. Lepsza kondycja Zoom TV
Grupa Kino Polska po trzech kwartałach br. zanotowała 214,7 mln zł przychodu. Firma Po dziewięciu miesiącach kanały Grupy Kino Polska w Polsce osiągnęły łącznie 2,56 proc. udziału w oglądalności widowni komercyjnej.
Po III kw. 2023 r. Grupa Kino Polska odnotowała przychody na poziomie 214,7 mln zł (+5,1 proc. r/r), głównie za sprawą wzrostu przychodów z nadawania kanałów płatnych i sprzedaży praw licencyjnych. Zysk netto Grupy po 9 miesiącach br. wyniósł 32,5 mln zł (+15,5 proc. r/r), zaś wynik EBITDA 87,7 mln zł (+2,7 proc. r/r). Rentowność netto Grupy wzrosła do 15,1 proc., tj. o 1,4 p.p. więcej niż rok wcześniej. Na koniec III kw. 2023 r. Grupa powiększyła nadwyżkę finansową do 38,4 mln zł. Przychody z emisji zwiększyły się o 5,3 proc. r/r i stanowiły 52,7 proc. całkowitej sprzedaży Grupy. Wpływy z reklam utrzymały się na niemal tym samym poziomie co rok wcześniej (-0,3 proc. r/r), a ich udział w przychodach ogółem stanowił 34,4 proc. Przychody na rynkach międzynarodowych wyniosły 74 mln zł (+7,4 proc. r/r) i stanowiły 34,5 proc. całkowitych przychodów Grupy. Marża EBITDA wyniosła 40,9 proc. wobec 41,8 proc. rok wcześniej.
„Pomimo że warunki dla nadawców telewizyjnych wciąż nie są optymalne, osiągamy satysfakcjonujące wyniki finansowe. W naszych przychodach widzimy także dalsze efekty współpracy z Grupą CANAL+, w efekcie wynik segmentu Produkcja kanałów TV zwiększył się ponad dwukrotnie, wobec poprzedniego roku. Obniżyliśmy także część kosztów związanych z nadawaniem kanałów, co pozytywnie wpłynęło na wynik netto Grupy Kino Polska” – mówi Katarzyna Woźnicka, członkini zarządu Grupy Kino Polska, CFO oraz COO w SPI International B.V.
Po III kw. br. największy udział w przychodach Grupy Kino Polska miał segment Kanały filmowe marki FilmBox i kanały tematyczne (115,3 mln zł łącznie z emisji i reklamy, +7,1 proc. r/r). Podobnie jak w poprzednich okresach, wpływy z emisji rosły głównie w Polsce i na Węgrzech. Na rynku czeskim, gdzie Grupa prowadzi sprzedaż reklam, przychody w tym segmencie wzrosły o 30 proc. r/r, do niemal 5 mln zł.
Jak informuje nadawca, w samym III kwartale br. segment Stopklatka powiększył przychody rok do roku, jednakże w tym segmencie nadal widoczny jest wpływ zmian regulacyjnych oraz wymagających warunków rynku telewizji naziemnej. W efekcie po III kw. br. segment ten osiągnął 30,3 mln zł sprzedaży z reklam, tj. mniej o 3,2 proc. r/r. Także kanały marki Kino Polska wygenerowały niższe niż rok wcześniej przychody, w wysokości 24,4 mln zł, tj. 10,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednak, dzięki względnie stabilnemu poziomowi kosztów tego segmentu, Grupa notuje w nim dodatni wynik.
Zoom TV zwiększa przychody
Segment Zoom TV poprawił swój wynik rok do roku, zwiększając przychody po trzech kwartałach br. o 14,1 proc. (17,9 mln zł), jednocześnie wyraźnie utrzymując pod kontrolą koszty, które są niższe niż rok wcześniej, zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i narastająco. Na rynku telewizji naziemnej kanał Zoom TV poprawił wynik oglądalności bazując, m.in. na produkcjach własnych. W rezultacie segment ten zanotował swój najlepszy dotychczasowy wynik, pomniejszając po III kw. br. stratę do 3,6 mln zł, wobec 10,5 mln zł straty rok wcześniej.
Segment Produkcja kanałów telewizyjnych wygenerował w okresie dziewięciu miesięcy tego roku przychody w wysokości 3 mln zł (+121,6 proc. r/r), co jak tłumaczy firma, jest m.in. efektem realizacji wspólnych produkcji i zadań na rzecz innych podmiotów z Grupy CANAL+. Sprzedaż praw licencyjnych po trzech kwartałach br. wzrosła do 22,6 mln zł (+13 proc. r/r).
Po dziewięciu miesiącach 2023 r. kanały Grupy Kino Polska nadawane w Polsce osiągnęły łącznie 2,56 proc. udziału w oglądalności widowni komercyjnej, tj. o 6,6 proc. mniej w porównaniu z tym samym okresem 2022 r. (SHR proc., All 16-59, live, dane: Nielsen Media).
Stopklatka osiągnęła udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 1,18 proc. (-7,3 proc. r/r) (SHR proc., All 16-59, live), zaś oglądalność Zoom TV, drugiego kanału naziemnego Grupy, wzrosła o 5,4 proc. r/r, przez co kanał ten zyskał udział 0,64 proc. oglądalności (SHR proc., All 16-59). Kanał Kino Polska wypracował udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 0,41 proc. (-19,3 proc. r/r) (SHR proc., All 16-59, live), a Kino Polska Muzyka 0,06 proc. (SHR proc., All 16-59; live) (-24,8 proc. r/r). Udział Kino TV w oglądalności widowni komercyjnej wyniósł 0,25 proc. (SHR proc., All 16-59, live), podobnie jak rok wcześniej.
„Obecność w Grupie Canal+ i SPI International pozwala Grupie Kino Polska umacniać pozycję na rynku medialnym, a także skutecznie konkurować w coraz bardziej wymagającym środowisku. Wykorzystujemy doskonałe know-how polskiego zespołu w uruchamianiu i rozwoju nowych kanałów pod marką CANAL+ na rynkach Europy Środkowo–Wschodniej, co ma odzwierciedlenie w wynikach Grupy Kino Polska” – mówi Erwan Luherne, członek zarządu Grupy Kino Polska oraz CEO SPI International B.V.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze