02.01.24, 06:00

MOC-no o zmianach w panelu. Nowości w badaniach TV poza domem realizowanych przez Gemius oraz w domu prowadzonych przez Nielsen w 2024 r.

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

12 grudnia br. odbyła się konferencja "MOC-no o zmianach w panelu-prezentacja zmian w badaniu oglądalności Nielsen In-home oraz Gemius OOH w 2024 r.” podczas której przedstawiono wnioski z audytów przeprowadzonych przez CESP (Centre d’Etude des Supports de Publicité), które stanowią podstawę wdrożeń, a także omówiono listę zmian w badaniach oglądalności w domu oraz poza domem i ich metodologiach.

Zmiany w metodach badawczych obejmują, m.in. takie obszary jak: zmiana definicji punktu domu panelisty na współrzędne wynikające z adresu zamieszkania gospodarstwa domowego, do którego należy panelista, a także wyłączenie z procesu fuzji panelu Nielsena i Gemiusa tych panelistów Gemius, którzy nie posiadają telewizora. Kluczowa zmiana będzie dotyczyć doprecyzowania sposobu pomiaru oglądalności telewizji poza domem. Do tej pory ta część oglądalności, która była realizowana poza domem, wynosiła około 4-5 procent. Zgodnie z danymi, którymi w tym momencie dysponuje MOC TV, ten odsetek może się zwiększyć nawet dwukrotnie, co może skutkować wzrostem całości widowni o 2,5 do 4 procent. Zmiana ta zostanie wdrożona już od marca 2024 r.

Organizatorem konferencji był Związek Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych „MOC TV”. Razem z przedstawicielami Nielsena, Gemiusa, nadawcami telewizyjnymi oraz reprezentantami agencji mediowych, reklamowych i marketerami omówiono zmiany wdrażane w najbliższym roku w badaniach telewizyjnych.

Gemius szczegółowo zaprezentował przyczyny zmian metodologii pomiaru oglądalności poza domem. „Pomiar OOH, czyli oglądalności poza domem, był przez nas projektowany bardzo bezpiecznie, żeby uniknąć ryzyka przeszacowania wyników. Po zakończeniu audytu dostaliśmy rekomendację, żeby zmodyfikować założenia, gdyż wartość OOH jest niedoszacowana” – mówi Emil Pawłowski,Chief Product Officer w Gemius. „Nasze początkowe założenie, że panelista jest klasyfikowany jako przebywający poza domem, gdy znajduje się co najmniej 100 metrów od niego, było bardzo restrykcyjne. Po analizie danych mamy pewność, że przyjęcie granicy 40 metrów jest bardziej rzetelne i pozwala zaklasyfikować do pomiaru rzeczywiste przypadki oglądania poza domem, a tym samym prawidłowo realizować pomiar.” – dodaje Pawłowski. „Kolejną kwestią, którą zmieniliśmy, jest definicja domu użytkownika. Poprzednio przyjęliśmy założenie, że jest to miejsce, w którym panelista ogląda najwięcej telewizji. Powodowało to zaburzenia pomiaru w przypadku, kiedy panelista oglądał więcej telewizji poza domem, a nasz algorytm przypisywał go do oglądalności w domu. Obecnie będziemy posługiwać się definicją lokalizacji, która nie jest uzależniona od czasu oglądania telewizji” – dodaje Pawłowski.

W trakcie konferencji Nielsen przedstawił wnioski z audytu badania oglądalności telewizji oraz fuzji z danymi TV OOH. Przedstawiono zmiany w badaniu i procesie fuzji, jakie zostały już wprowadzone po audycie, a także te planowane na 2024 rok. Od początku stycznia 2024 r. Nielsen ujednolici definicję gospodarstwa domowego, poprzez wykluczenie z procesu fuzji panelu Nielsena i Gemiusa tych panelistów Gemius, którzy nie posiadają telewizora. Dodatkowo Nielsen porządkuje zmienne w wybranych kategoriach ważeniowych oraz zmienia sposób postarzania panelistów na miesięczny, ciągły. Planowane jest też przedstawienie, jak co roku, wyników Badania Założycielskiego realizowanego przez Nielsen, co ma umożliwić, m.in. doszacowanie udziałów kanałów dystrybucji telewizyjnej (satelita, kabel, telewizja naziemna), co także będzie realizowane od stycznia. Nielsen potwierdził też, że dane z panelu Gemius z nową definicją punktu domu zostaną dodane do badania oglądalności w domu. Na tę zmianę trzeba poczekać do 1 marca 2024 r.

Na koniec konferencji przedstawiciele nadawców telewizyjnych i agencji mediowych podsumowali nadchodzące zmiany okiem biznesowym. Zwrócono uwagę, że nadawcy uczestniczyli w audytach badań i popierają jednogłośnie zmiany, które zostaną wdrożone w 2024 r. „Czas oglądania telewizji rośnie, choć nie w sposób, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Średni czas oglądania rośnie o 35 minut, gdy uwzględnimy czas oglądania TV na komputerach i urządzeniach mobilnych. W Polsce już 14 proc. ogólnego czasu oglądania jest realizowane na urządzeniach innych niż telewizor. To obrazuje, jak ważne jest mierzenie oglądalności poza domem, ale również poprzez serwisy internetowe i aplikacje” – mówi Marcin Wiśniewski z Telewizji Polskiej. „O tym, czy oglądamy program TV, przesądza już nie urządzenie, z którego korzystamy, a typ oglądanej treści. Cyfrowe ekrany odpowiadają za istotną i cały czas rosnącą część oglądalności telewizji. Szczególnie rośnie rola telewizorów smart podłączonych do internetu, które ma już połowa gospodarstw domowych, prawie 60 proc. osób indywidualnych i prawie trzy czwarte internautów” – dodaje Paweł Iwanicki z Telewizji Polsat.

Zmiany wdrażane w badaniach oglądalności są również ważne dla agencji mediowych. „Rynek telewizyjny, czy też szeroko rozumianego video staje się coraz bardziej rozdrobniony. Rosnąca liczba stacji jest swojego rodzaju odpowiedzią na coraz to bardziej wymagającego widza, który podąża za interesującym go kontentem. Zmiany te mają swoje przełożenie na coraz trudniejsze dotarcie do konkretnego widza/grupy za pomocą jednej wysokozasięgowej emisji. Widzowie OOH czy In-home mają swój indywidualny profil, a pełniejsze odzwierciedlenie (doszacowanie) widzów poza domem może mieć pozytywny wpływ na lepsze planowanie kampanii reklamowych i dotarcie do grup celowych naszych partnerów biznesowych” – tłumaczy Jan Baczyński z EssenceMediacom.

Komentarze

Powiązane

17.07.24, 07:30
| telewizja / VOD » badania rynku
Finał Euro 2024 hitem weekendu. Ale oglądalność spotkań z polską drużyną była wyższa
Blisko 7,3 mln widzów oglądało w niedzielę, 14 lipca br. mecz Hiszpania – Anglia transmitowany na antenach TVP. Ponad 6,4 mln widzów śledziło spotkanie przed telewizorami w domach, a 900 tys. widzów oglądało finał Euro 2024 poza domem.
17.07.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje
AVIOS ma nowy skład. Zarządu i plany ekspansji
Stanowisko Prezesa Zarządu w spółce AVIOS objął dr inż. Tymoteusz Biłyk, twórca marki AVIOS i członek Rady Metodologicznej ds. RPD (Return Path Data) przy projekcie Telemetria Polska Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
16.07.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
Nowa struktura programów dla zagranicy. Zmiany dotkną Biełsat i TVP World
Telewizja Polska włączy swoje obcojęzyczne kanały do jednej struktury organizacyjnej. W skład nowo tworzonej jednostki wejdą dwie anteny: obecny kanał TVP World nadawany w języku angielskim oraz Telewizja Biełsat, emitująca program po białorusku, rosyjsku i ukraińsku. Szefem nowej struktury będzie Michał Broniatowski.
16.07.24, 06:30
| telewizja / VOD » badania rynku
Milion widzów oglądało program Lepsza Polska Kontynuacja formatu od września
Program publicystyczny Doroty Gawryluk „Lepsza Polska” w pierwszym, wiosennym sezonie oglądało średnio milion widzów. Stacja zapowiada kontynuację formatu.
15.07.24, 16:30
| telewizja / VOD » informacje
21 edycja formatu Twoja Twarz Brzmi Znajomo. Aleksander Sikora wśród uczestników
Polsat jesienią pokaże 21. sezon programu „Twoja Twarz Brzmi Znajomo. Najlepsi”. Do Macieja Rocka w roli gospodyni programu dołączy Agnieszka Hyży.
15.07.24, 12:14
| telewizja / VOD » informacje
Top of the Top Sopot Festival w sierpniu. Wystapią m.in. Ewa Bem, Urszula, Kayah i Rubens
19 sierpnia br. ruszy Top of the Top Sopot Festival. Podczas czterech dni koncertów w Operze Leśnej w Sopocie wystąpią gwiazdy polskiej sceny muzycznej. Całość wydarzenia będzie transmitowana antenie TVN.
15.07.24, 08:30
| telewizja / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Przedsiębiorcy z sektora telekomunikacyjnego apelują o doprecyzowanie Prawa Komunikacji Elektronicznej
Polscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni apelują do posłów o naniesienie poprawek w Prawie Komunikacji Elektronicznej. Podkreślają, że ich brak, negatywnie wpłynie na rozwój usług cyfrowych.
15.07.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
FILM CAFE w miejsce kanału CBS Europa
Spółka AMC Networks International – UK zmienia nazwę kanału CBS Europa na FILM CAFE.
13.07.24, 20:00
| telewizja / VOD » seriale
„Teściowie 2” jesienią w Polsacie
Polsat jesienią wyemituje drugi sezon polskiego serialu komediowego „Teściowie". 
13.07.24, 12:00
| telewizja / VOD » informacje | kultura » informacje
Netflix zaprasza na Dancing Międzypokoleniowy z Gangiem Zielonej Rękawiczki
Netflix zaprasza do Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, gdzie odbędzie się Dancing Międzypokoleniowy z Gangiem Zielonej Rękawiczki. 
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. PR

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.