03.01.24, 10:10

Wavemaker: era 5-milionowych publiczności w TV minęła, tylko 49 programów powyżej 3 mln widzów w 2023 r.

Ile programów w danym roku zgromadziło min. 5 mln widzów, fot.: Wavemaker

Trzeci rok z rzędu żaden pojedynczy program emitowany na antenie jednej stacji nie zgromadził na żywo 5 milionów widzów* - wynika z analizy Wavemaker na podstawie danych Nielsena. Próg 4 milionów widzów, wśród pozycji niesportowych, przekroczyło jedynie pierwsze wydanie „i9:30”, następczyni „Wiadomości” w TVP1, a ledwie 50 programów zdobyło widownię równą lub większą 3 milionów osób. Choć jej masowość wyraża się coraz słabszymi statystykami – telewizja to wciąż królowa mediów tradycyjnych, a największe telewizyjne show nadal imponują skalą, także na tle osiągów mediów digital.

W 2020 r. po raz ostatni sześć odcinków „M jak miłość”, ostatniego tak masowego programu w polskiej telewizji, przebiły próg 5 milionów widzów. W 2021, 2022 i 2023 r. żadna pojedyncza emisja programu na antenie pojedynczej stacji nie zapewniła linearnej telewizji 5-milionowej publiczności. Miniony rok przyniósł nie tylko spadek popularności, ale i pogłębił fragmentację tego medium - wynika z opracowania Wavemaker na podstawie danych Nielsena.

Jak podkreśla Wavemaker, masowość – kluczowy atut telewizji jako medium reklamowego – z roku na rok wyraża się krótszym czasem oglądania (w 2023 r. było to 230 w miejsce 240 minut z poprzedniego roku), mniejszym zasięgiem wśród widzów, a także niższą widownią flagowych show telewizyjnych. Rekordy bite przez czołowe emisje najlepiej oglądanych programów nie sięgają już na pojedynczych antenach 5 milionów widzów, jak jeszcze przed kilku laty. W 2023 r. wśród programów niesportowych emitowanych w linearnej TV tylko pierwsze wydanie „i9:30” z 21 grudnia przebiło próg 4 milionów widzów, a wśród programów sportowych (wyłączonych z analizy, z uwagi na ich okazjonalny charakter) również tylko jeden – mecz eliminacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej z 27 marca. 49 (słownie – czterdziestu dziewięciu) emisjom programom rozrywkowym czy informacyjnym udało się zaś przebić w 2023 r. próg 3 mln widowni. Rok wcześniej taki wynik miało 80 programów, a w 2021 r. – 150 razy. Oznacza to, że w ciągu dwóch lat liczba takich programów spadła trzykrotnie.

Poza utrzymującym się spadkowym trendem, Wavemaker zauważa też pogłębiającą się fragmentację w obrębie całego świata wideo, w tym – linearnej telewizji. W 2020 r. za 3/4 czasu oglądania przeciętnego widza odpowiadało 29 stacji TV. W kolejnych latach ta liczba rosła – w 2021 r. 32 stacje kontrolowały 75 proc. czasu oglądania, w 2022 r. - 42 stacje, a w 2023 r. – 47 kanałów TV. Jak zauważa Wavemaker, ten trend wiąże się m.in. z erozją czterech głównych anten (TVN, Polsatu, TVP1 i TVP2), efektem przełączenia na nowy standard nadawania naziemnego w ub.r. oraz silniejszą pozycją płatnej telewizji wśród polskich domostw. Wpływa on także na analizowaną wcześniej widownię topowych programów. Mimo spadkowego trendu – telewizja to wciąż królowa mediów tradycyjnych, a największe telewizyjne show nadal imponują skalą, także na tle osiągów mediów digital.

Sejmflix przegrywa z TV

Pod koniec roku Polska ekscytowała się fenomenem youtube’owego Sejmflix, czyli emitowanych na żywo obrad Sejmu, które potrafiły w tym samym momencie, na żywo, gromadzić na kanale Sejmu ok. ćwierć miliona oglądających, a łącznie przebić 4 miliony wyświetleń (11 i 12 grudnia). Przyrównując tę liczbę wyświetleń z telewizyjnym zasięgiem zdefiniowanym jako liczba widzów, którzy przynajmniej przez minutę oglądali dany program, można zobaczyć, że ponad 100 programów telewizyjnych w 2023 r. (uwzględniono sport), przebija granicę 4 mln zasięgu. Z kolei gdyby szczytowe wartości youtube’owych obrad (wspomniane blisko ćwierć miliona widzów na żywo) zestawić z telewizyjnym AMR (średnia oglądalność minutowa) programów głównych stacji, okaże się, że to wyniki zbliżone do powtórkowych emisji w paśmie dziennym, np. takich programów jak „Ukryta prawda”, „Komisarz Alex” czy „Korona Królów”.

*Analiza na podstawie danych Nielsena; obejmuje widzów w wieku powyżej 4 lat, uwzględnia emisje na żywo oraz oglądalność z 2 kolejnych dni; nie uwzględnia transmisji sportowych i zsumowanej widowni programów nadawanych równocześnie na więcej niż jednej antenie.

Komentarze

Powiązane

18.09.24, 12:58
| telewizja / VOD » informacje
Kanał Warner TV w ofercie TOYA
Kanał Warner TV z portfolio Warner Bros. Discovery w Polsce, dołączył do oferty TOYA, jednego z największych operatorów telewizji kablowej w Polsce.
18.09.24, 11:00
| telewizja / VOD » informacje
Nowy rozdział w historii Fundacji TVP. Katarzyna Dowbor twarzą zmian
Telewizja Polska rozpoczęła nowy okres działalności Fundacji TVP. Jej szefowa Katarzyna Dowbor zapowiada kolejny rozdział działalności i pomoc ofiarom powodzi w południowo-zachodniej Polsce.
18.09.24, 08:30
| telewizja / VOD » informacje
Fundacja TVN organizuje pomoc dla szpitala w Nysie. Będzie charytatywny blok reklamowy
17 września br. rozpoczęła się akcja „Fundacja TVN dla szpitala w Nysie”. Na start akcji Fundacja przekaże Szpitalowi Powiatowemu pół miliona zł. Równolegle uruchomi zbiórkę charytatywną, która ma wspomóc remont i zakup sprzętu.
18.09.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje
Reklama na ratunek. Wspólnie dla powodzian! Polsat i Fundacja Polsat organizują specjalny blok reklamowy
Telewizja Polsat i Fundacja Polsat zaplanowały na sobotę o godz. 18:40 tuż przed „Wydarzeniami” emisję specjalnego bloku reklamowego, z którego cały dochód zostanie przekazany na pomoc poszkodowanym w powodzi.
17.09.24, 14:17
| telewizja / VOD » informacje
30 lat formatu Familiada na polskim rynku. Wkrótce odcinek numer 3000
Dokładnie 30 lat temu wyemitowano pierwszy odcinek „Familiady” w Telewizji Polskiej. Gospodarzem programu od samego początku jest Karol Strasburger.
17.09.24, 10:41
| telewizja / VOD » badania rynku
Stacje informacyjne z ogromnym zainteresowaniem wśród widzów. Liderem TVN24. Bardzo duży wzrost TVP INFO
Polacy masowo oglądali stacje informacyjne w weekend 14 i 15 września 2024 r. W te dni kanały rozpoczęły emisję programu poświęconego prawie wyłącznie sytuacji powodziowej.
17.09.24, 09:53
| telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje
Razem dla Was. Telewizja Polska uruchamia pomocą dla ofiar powodzi. Partnerem Polska Press Grupa
Telewizja Polska uruchomiła szeroką akcję charytatywną „Razem dla Was”, której celem jest pomoc ofiarom powodzi w południowo-zachodniej Polsce. Partnerem akcji została Polska Press Grupa.
17.09.24, 06:30
| telewizja / VOD » seriale
Serial Ranczo od października w TV Puls
7 października br. Telewizja Puls rozpocznie emisję polskiego, kultowego serialu „Ranczo”.
16.09.24, 15:45
| telewizja / VOD » informacje
Z gwiazdą przez świat. Nowy format w TVP Polonia
W niedzielę, 15 września br. o godz. 21:15 na antenie TVP Polonia zadebiutował nowy program na żywo „Z gwiazdą przez świat”, w którym artyści opowiadają o najciekawszych momentach swojej kariery, trasach koncertowych i spotkaniach z polonijną widownią.
16.09.24, 10:56
| telewizja / VOD » informacje
Będzie II edycja MasterChef Nastolatki. Ruszyły castingi do programu
Na 2025 r. zaplanowano drugą edycję formatu "MasterChef Nastolatki" (TVN). Do programu ruszyły castingu.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty
Konkursy
do 18.10.24

Rozwiązanie konkursu.

do 18.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.10.24

Do zdobycia jeden album.

Polecamy
Konferencje

Od wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.