03.01.24, 10:10
Wavemaker: era 5-milionowych publiczności w TV minęła, tylko 49 programów powyżej 3 mln widzów w 2023 r.
Trzeci rok z rzędu żaden pojedynczy program emitowany na antenie jednej stacji nie zgromadził na żywo 5 milionów widzów* - wynika z analizy Wavemaker na podstawie danych Nielsena. Próg 4 milionów widzów, wśród pozycji niesportowych, przekroczyło jedynie pierwsze wydanie „i9:30”, następczyni „Wiadomości” w TVP1, a ledwie 50 programów zdobyło widownię równą lub większą 3 milionów osób. Choć jej masowość wyraża się coraz słabszymi statystykami – telewizja to wciąż królowa mediów tradycyjnych, a największe telewizyjne show nadal imponują skalą, także na tle osiągów mediów digital.
W 2020 r. po raz ostatni sześć odcinków „M jak miłość”, ostatniego tak masowego programu w polskiej telewizji, przebiły próg 5 milionów widzów. W 2021, 2022 i 2023 r. żadna pojedyncza emisja programu na antenie pojedynczej stacji nie zapewniła linearnej telewizji 5-milionowej publiczności. Miniony rok przyniósł nie tylko spadek popularności, ale i pogłębił fragmentację tego medium - wynika z opracowania Wavemaker na podstawie danych Nielsena.
Jak podkreśla Wavemaker, masowość – kluczowy atut telewizji jako medium reklamowego – z roku na rok wyraża się krótszym czasem oglądania (w 2023 r. było to 230 w miejsce 240 minut z poprzedniego roku), mniejszym zasięgiem wśród widzów, a także niższą widownią flagowych show telewizyjnych. Rekordy bite przez czołowe emisje najlepiej oglądanych programów nie sięgają już na pojedynczych antenach 5 milionów widzów, jak jeszcze przed kilku laty. W 2023 r. wśród programów niesportowych emitowanych w linearnej TV tylko pierwsze wydanie „i9:30” z 21 grudnia przebiło próg 4 milionów widzów, a wśród programów sportowych (wyłączonych z analizy, z uwagi na ich okazjonalny charakter) również tylko jeden – mecz eliminacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej z 27 marca. 49 (słownie – czterdziestu dziewięciu) emisjom programom rozrywkowym czy informacyjnym udało się zaś przebić w 2023 r. próg 3 mln widowni. Rok wcześniej taki wynik miało 80 programów, a w 2021 r. – 150 razy. Oznacza to, że w ciągu dwóch lat liczba takich programów spadła trzykrotnie.
Poza utrzymującym się spadkowym trendem, Wavemaker zauważa też pogłębiającą się fragmentację w obrębie całego świata wideo, w tym – linearnej telewizji. W 2020 r. za 3/4 czasu oglądania przeciętnego widza odpowiadało 29 stacji TV. W kolejnych latach ta liczba rosła – w 2021 r. 32 stacje kontrolowały 75 proc. czasu oglądania, w 2022 r. - 42 stacje, a w 2023 r. – 47 kanałów TV. Jak zauważa Wavemaker, ten trend wiąże się m.in. z erozją czterech głównych anten (TVN, Polsatu, TVP1 i TVP2), efektem przełączenia na nowy standard nadawania naziemnego w ub.r. oraz silniejszą pozycją płatnej telewizji wśród polskich domostw. Wpływa on także na analizowaną wcześniej widownię topowych programów. Mimo spadkowego trendu – telewizja to wciąż królowa mediów tradycyjnych, a największe telewizyjne show nadal imponują skalą, także na tle osiągów mediów digital.
Sejmflix przegrywa z TV
Pod koniec roku Polska ekscytowała się fenomenem youtube’owego Sejmflix, czyli emitowanych na żywo obrad Sejmu, które potrafiły w tym samym momencie, na żywo, gromadzić na kanale Sejmu ok. ćwierć miliona oglądających, a łącznie przebić 4 miliony wyświetleń (11 i 12 grudnia). Przyrównując tę liczbę wyświetleń z telewizyjnym zasięgiem zdefiniowanym jako liczba widzów, którzy przynajmniej przez minutę oglądali dany program, można zobaczyć, że ponad 100 programów telewizyjnych w 2023 r. (uwzględniono sport), przebija granicę 4 mln zasięgu. Z kolei gdyby szczytowe wartości youtube’owych obrad (wspomniane blisko ćwierć miliona widzów na żywo) zestawić z telewizyjnym AMR (średnia oglądalność minutowa) programów głównych stacji, okaże się, że to wyniki zbliżone do powtórkowych emisji w paśmie dziennym, np. takich programów jak „Ukryta prawda”, „Komisarz Alex” czy „Korona Królów”.
*Analiza na podstawie danych Nielsena; obejmuje widzów w wieku powyżej 4 lat, uwzględnia emisje na żywo oraz oglądalność z 2 kolejnych dni; nie uwzględnia transmisji sportowych i zsumowanej widowni programów nadawanych równocześnie na więcej niż jednej antenie.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze