04.05.10, 18:40

Dlaczego SEO nie równa się White hat SEO?

Jak to możliwe iż SEO, pomimo skomplikowanego wykonania, jest metodą tak efektywną, że korzystają z niej miliony firm? Jak w praktyce ma się przeciętna kampania SEO do White hat SEO? Na pytania w artykule odpowiada Grzegorz Skiera z wysokapozycja.pl.

Jak to możliwe iż SEO, pomimo skomplikowanego wykonania, jest metodą tak efektywną, że korzystają z niej miliony firm? Pytanie to z pewnością zadaje sobie wiele osób  zamawiających kampanię pozycjonowania,  które słyszały o stworzonych przez Google, surowych kryteriach związanych z zastosowaniem tego narzędzia promocji. Jak w praktyce ma się przeciętna kampania SEO do White hat SEO?

Google, tworząc kodeks etycznego pozycjonowania, wprowadza obecnie coraz więcej zaostrzeń, mocno ograniczających pole działania pozycjonerów. Wskutek kolejnych, narzucanych kryteriów, okazuje się, że działania SEO są skomplikowane, czasochłonne, a przede wszystkim praktycznie nie możliwe do zrealizowania dla przeciętnego klienta, w pełnej zgodzie z wyszukiwarką Google.  

White hat SEO – „reklama nie z tej ziemi”
Jak powszechnie wiadomo, do najważniejszych działań w zakresie pozycjonowania, należy optymalizacja kodu witryny, a także zdobywanie linków, co najczęściej agencje wykonują poprzez budowanie zaplecza pozycjonującego lub kupowanie linków u innych Webmasterów. Nierzadko linki te umieszcza się również w katalogach stron, artykułach, komentarzach, pojawiających się na blogach itp. W związku z faktem, iż od pewnego czasu wyszukiwarka Google zabrania stosowania większości tych metod, agencje zmuszone są do działania na pograniczu wytycznych Google. Przeciętnemu klientowi, posiadającemu ograniczony budżet, chcącemu promować się zgodnie z kodeksem pozycjonowania, pozostaje niewiele możliwości...

Przynęta na linki
Jednym z narzędzi, zgodnych z kodeksem etycznego pozycjonowania, jest tzw. Link baiting, popularnie zwany przynętą na linki. Metoda ta związana jest z publikowaniem na stronie internetowej takich treści, filmów, obrazków, które zachęcają odwiedzających stronę Internautów do umieszczenia prowadzącego do nich linka na własnych stronach, w strefach społecznościowych itp. Najczęściej Link baiting tworzy się w formie dowcipnego i śmiesznego contentu. Wtedy Internauci sami, między sobą, przesyłają linki, a niektórzy z nich pozostawiają je na własnych blogach, różnego rodzaju forach, czy w swoich profilach, w serwisach społecznościowych. Ciekawą metodą pozyskania linków jest organizowanie konkursów na swojej stronie internetowej. Oryginalny konkurs Internauci nierzadko promują indywidualnie. Link baiting to metoda, która posiada jednak sporo wad. Należy tu bowiem zaznaczyć, iż nie każda firma może pozwolić sobie na organizowanie konkursów, czy publikowanie zabawnego contentu na swojej stronie www. Kolejną z nich jest fakt, że  właściciel witryny nie ma wpływu na to, gdzie oraz z jakimi opisami, linki do jego serwisu zostaną umieszczone. Z tego względu m.in. Link baiting to metoda, która posiada mały, bezpośredni wpływ na pozycje w wyszukiwarkach. W przypadku, kiedy jednak się na nią zdecydujemy, warto pomyśleć o budowie dodatkowych stron internetowych, z których właściciel będzie mógł linkować wg własnych potrzeb.

Budowanie „zaplecza”
Aby wspomóc działania tj. Link baiting można budować dodatkowe strony, przyjmujące postać portali branżowych, katalogów zawierających część oferty produktów i usług, blogów, sklepów internetowych itp., które możemy wykorzystać do promocji naszej witryny firmowej. Należy jednak pamiętać, że strony takie powinny zawierać treść wartościową i atrakcyjną dla odwiedzających je Internautów. Z tego względu, podejmując decyzję o stworzeniu nowych witryn, należy liczyć się z kosztem ich budowy oraz kosztem związanym z redakcją treści dla tych witryn.  Natomiast, aby linkować z takich stron do naszej witryny firmowej, trzeba mieć na uwadze kolejne wymogi Google. Linki te nie mogą być tworzone w sposób "sztuczny". Muszą nawiązywać do treści publikowanej na firmowej stronie www.

Kto wyznacza reguły gry?
Jak wyżej zostało wspomniane, wskutek coraz większej liczby, wydawanych przez Google, zaostrzeń, ograniczających możliwości pozycjonowania, większość działających na rynku agencji SEO, realizuje swoje kampanie na granicy kodeksu etycznego. Jednocześnie sytuację taką powoduje fakt, iż większość klientów zlecających pozycjonowanie, posiada ograniczone budżety, a na SEO decyduje się ze względu na wysoką skuteczność tej metody oraz ze względu na koszty tej usługi, które są o wiele  mniejsze w stosunku do reklamy w mediach tradycyjnych. Jednakże w momencie, kiedy kampania pozycjonowania miałaby być prowadzona w stu procentach zgodnie z kodeksem etycznym Google, wymagałaby ona poświęcenia ogromnej ilości czasu (nawet kilku lat), przy jednoczesnym zainwestowaniu bardzo wysokiego budżetu, jakiego przecięty klient nie posiada.

Kogo ukarze Google?
Obrazując praktyczne funkcjonowanie metody reklamy w wyszukiwarkach, jaką jest pozycjonowanie, należy zaznaczyć, iż wśród istniejących na rynku agencji, realizujących kampanie SEO na pograniczu kodeksu etycznego Google, działają również i takie, które kodeksu tego nie przestrzegają wcale. Działalność ta określana jest jako Black SEO. Zorientowana ona jest na osiągnięcie efektów w bardzo krótkim czasie i zazwyczaj opiera się na dodawaniu dużej liczby linków prowadzących do witryny klienta. Wskazuje to na wzrost popularności strony, która indeksowana jest na coraz wyższej pozycji. Należy jednak zaznaczyć, iż stworzony przez Google kodeks  etyczny  pozycjonowania nie uznaje dokonywania tak gwałtownych zmian w ilości linków, przez co na pozycjonowaną w ten sposób stronę www, właściciel wyszukiwarki może nałożyć różnego rodzaju kary tj. obniżenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe lub nie indeksowanie w wynikach wyszukiwania. Fakt ten warto mieć na uwadze podczas podejmowania decyzji o współpracy z daną agencją SEO. Wskazane jest tutaj, aby dobrze się zastanowić nad swoim wyborem, celem uniknięcia podobnych sytuacji.

Przedsiębiorcy oczekują od agencji SEO realizacji kampanii pozycjonowania w sposób efektywny oraz w rozsądnej cenie, a także szybkim czasie. Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione fakty, należy podkreślić, iż spełnienie owych wymagań przy jednoczesnej zgodzie  z kodeksem etycznym Google, jest w tej chwili niemożliwe do wykonania. Kampania SEO, na realizację której, swój budżet przeznacza ogromna ilość firm, to działania prowadzone na pograniczu zasad Google. White hat SEO to reklama wzorcowa, możliwa do wykonania – trudno jednak znaleźć klienta który, zdając sobie sprawę z czasu oczekiwania oraz kosztów, skusiłby się na tego rodzaju działania. Jednocześnie, jeszcze raz warto zaznaczyć, iż wśród zwykłych agencji SEO, istnieją również agencje trudniące się pozycjonowaniem zupełnie zaprzeczającym wymaganiom Google – tego rodzaju jednostek należy unikać. Podejmując decyzję o wyborze firmy pozycjonującej warto powierzyć to zadanie profesjonalnej, sprawdzonej, cieszącej się zaufaniem na rynku jednostce, która mając na uwadze wymagania Google, fachowo i efektywnie wykona zlecony projekt.

Grzegorz Skiera
wysokapozycja.pl

Grzegorz Skiera - z branżą internetową związany jest od roku 2000. Początkowo jako twórca stron internetowych oraz prezentacji Flash. Od 2004 roku specjalizuje się w pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach internetowych. W latach 2005-2009  jako właściciel firmy  Silence!  prowadził działalność związaną z reklamą w wyszukiwarkach, usługami internetowymi oraz eventami z muzyką elektroniczną. Od marca 2009  szef działu e- marketingu  w  cyberstudio sp. z o.o. - właściciela marek abeon.pl oraz wysokapozycja.pl
Grzegorz Skiera jest  absolwentem wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej oraz Akademii Ekonomicznej w Katowicach  na kierunku "Zarządzanie i marketing". Do tej pory publikował swoje teksty w "PC World Komputer - Linux Extra". Po godzinach miłośnik gór, nart, aktywnego spędzania czasu. 

cyberstudio to firma nowych technologii od 1994 działająca na rynku e-commerce oraz internetu w szerokim ujęciu. cyberstudio zajmuje się projektowaniem aplikacji oraz rozwiązań informatycznych dla Internetu, promocji i reklamy on-line. Agencja świadczy usługi tj. tworzenie stron i portali internetowych, wdrażając jednocześnie swój autorski system cms. Oferta cyberstudio obejmuje również pozycjonowanie stron.
cyberstudio to agencja kreatywna zbudowana przez zespół profesjonalistów tworzących nowoczesne rozwiązania internetowe oraz ekspertów w dziedzinie e-marketingu. Rozwiązania cyberstudio kompleksowo obsługują relacje z Klientami i optymalizują działania operacyjne oraz procesy biznesowe. Firma jest właścicielem marek abeon.pl i wysokapozycja.pl

Komentarze

Powiązane

27.03.25, 07:00
| internet » informacje
Przychody Grupy WP w 2024 r. przekroczyły 1,5 mld zł
Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 r. zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1 mld 568 mln zł. To oznacza wzrost o 9 proc. w porównaniu do 2023 r. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 7 proc., osiągając ponad 468 mln zł.
24.03.25, 20:41
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Gadaj Zdrów i Królowe Matki. Grupa ZPR odświeżyła dwa formaty wideo
Dwa formaty wideo realizowane przez Grupę ZPR Media – „Gadaj Zdrów” serwisu Poradnikzdrowie.pl i „Królowe Matki” portalu MjakMama.pl ruszyły w nowych odsłonach.
18.03.25, 10:29
| internet » informacje
Pomponik.pl w kampanii kładzie nacisk na ekskluzywne materiały
Pod hasłem „Kręci się na salonach i za kulisami – Pomponik.pl nr 1 w plotkach” ruszyła kampania serwisu Pomponik.pl należącego do Interii.
17.03.25, 15:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Stan Wyjątkowy będzie emitowany dwa razy w tygodniu
Od 18 marca br. podcast „Stan Wyjątkowy” będzie ukazywał się częściej, bo dwa razy w tygodniu. Nowe odcinki będą miały premiery we wtorki o godz. 19:00 i w soboty o godz. 20:00 na stronie głównej Onetu.
15.03.25, 20:00
| internet |
Trening Umysłu w Onecie. Nowa platforma dla fanów łamigłówek
Od 13 marca br. użytkownicy Onetu mogą korzystać z Treningu Umysłu – nowej platformy z grami logicznymi, dostępnymi na stronie głównej i w serwisie onet.pl/gry. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, oferujące popularne na świecie wyzwania słowne i matematyczne, takie jak „Łamisłówko” i „Wyzwanie Lexi”.
14.03.25, 09:01
| prasa » informacje | internet » informacje
Murator.pl w nowej odsłonie nowy design i przejrzysta nawigacja
Portal Murator.pl, będący częścią Grupy ZPR Media, przeszedł metamorfozę wizualną, odświeżając swój layout zgodnie z kluczowymi cechami „Muratora” – polskiej marki budowlanej. Nowy design charakteryzuje się jasnym, przejrzystym i czytelnym układem, opartym na trzech dominujących barwach: bieli, żółci i czerni.
14.03.25, 07:15
| internet |
Zuzanna Falzmann debiutuje z FeelZenn platformą inspiracji i wiedzy
Zuzanna Falzmann wraca do mediów z autorskim projektem FeelZenn na YouTube – pierwszą w Polsce platformą łączącą rozwój osobisty, mindfulness oraz zdrowie psychiczne i fizyczne. Na jej kanale i podcaście będzie prowadzić rozmowy z osobistościami, ekspertami i terapeutami na temat odzyskiwania balansu i pełni życia.
13.03.25, 15:30
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Program Didaskalia z nowego studia z autorską scenografią
Minęły dwa lata od premiery pierwszego odcinka „Didaskaliów” (Wirtualna Polska). Program prowadzony przez Patrycjusza Wyżgę, zyskał nowe studio z autorską scenografią.
12.03.25, 12:25
| internet » informacje
Cześć Ciało w Onecie nowy podcast edukacyjny dla dorosłych
10 marca br. w Onet Audio, na Onecie oraz na popularnych platformach podcastowych zadebiutował nowy podcast prowadzony przez Olgę Kwiecińską, założycielkę Fundacji Cześć Ciało. „Cześć Ciało w Onecie – podcast dla dorosłych” to edukacyjny format skierowany, m.in. do rodziców.
05.03.25, 18:00
| internet » informacje
Grupa ZPR Media konsoliduje projekty e-commerce w jednym dziale
Od marca br. wszystkie projekty e-commerce realizowane przez Grupę ZPR Media są skonsolidowane w jednym dziale, którym kieruje Arkadiusz Mężyński, Dyrektor E-commerce.