29.07.13, 11:53

Case Study: Ogólnopolski program edukacyjny Żyj smacznie i zdrowo marki WINIARY skierowany do gimnazjalistów

Layout kampanii
Fot.: materiały prasowe

Analiza sytuacji
Globalny wzrost nadwagi i otyłości wśród młodzieży dotyczy również Polski. W 2007 roku Zakład Medycyny Szkolnej Instytutu Matki i Dziecka pod kierownictwem dr n. med. Anny Oblacińskiej opublikował raport „Otyłość wśród polskich nastolatków” , który pokazał, że problem nadmiaru masy ciała dotyczy co siódmego nastolatka w Polsce, w wieku 13-15 lat (13,3%), a otyłość niemal co dwudziestego (4,5%). Badanie udowodniło, że wśród otyłych nastolatków największe nieprawidłowości dotyczyły niewłaściwego modelu żywienia.

WINIARY jako marka związana z żywnością, dbająca o zdrowie konsumentów, zaangażowała się w tę sprawę. Chcąc znaleźć rozwiązanie istniejącego problemu oraz określić jego przyczyny, w lipcu 2010 zleciła badanie jakościowe TNS OBOP. Badanie wykazało między innymi, że wiedza gimnazjalistów o odżywianiu czerpana jest głównie ze szkoły. Respondenci narzekali jednak, że lekcje na ten temat prowadzone są w sposób mało ciekawy i rutynowy oraz, że w Internecie znajdują informacje, które ze względu na sposób przekazu, zapadają im w pamięć. 

Koncepcja
Skoro wiedzę o zdrowym odżywianiu gimnazjaliści czerpią głównie ze szkoły – należało po pierwsze, stworzyć mechanizm programu, który będzie bazował na współpracy ze szkołami i nauczycielami. Po drugie, niezwykle ważne było, by wiedzę o zdrowym odżywianiu „podać” w interesujący i atrakcyjny, dla tej grupy docelowej, sposób. Core target inicjatywy stanowili gimnazjaliści, do których należało dotrzeć poprzez pośrednictwo dwóch pozostałych grup docelowych – nauczycieli i rodziców. 

Działanie poprzez zaangażowanie
Nazwa programu sygnalizowała główne cele rodzącej się inicjatywy. Twórcom zależało na pokazaniu, że możliwy jest kompromis pomiędzy jedzeniem zdrowym i smacznym. Pierwsza i druga edycja zrealizowana była pod nazwą „Jedz smacznie i zdrowo”. Trzecia, zakończona w roku szkolnym 2012/2013, zmieniła nazwę na „Żyj smacznie i zdrowo”. Skąd taki pomysł? Wiązało się to z poszerzeniem zakresu merytorycznego akcji, o wątki i zagadnienia związane z ekologią. Organizatorzy chcieli uświadamiać uczestnikom projektu, że odżywianie i gotowanie wiąże się bezpośrednio z wykorzystywaniem surowców takich, jak energia, woda czy gaz.
Współpraca z nauczycielami polegała na przekazaniu bezpłatnych i atrakcyjnych materiałów edukacyjnych. Taki zestaw zawierał scenariusze lekcji, plakaty oraz plansze związane z tematyką zdrowego odżywiania. W trzeciej edycji, po zweryfikowaniu potrzeb i oczekiwań nauczycieli i uczniów, do zestawu edukacyjnego dodano filmy edukacyjne oraz książeczki kulinarne dla każdego ucznia z tej klasy. Wszystkie materiały w ramach trzech edycji projektu opracowali specjaliści żywieniowi i metodycy programu. Co je wyróżniało? Zarówno materiały, jak i cała strategia akcji, powstały w oparciu o technikę tzw. edutainmentu, czyli metody edukacji społecznej, która łączy wartościowy przekaz edukacyjny z elementami rozrywki. Dlaczego ta metoda gwarantowała spełnienie założonego celu? W tej metodzie przekaz edukacyjny jest skryty w atrakcyjnej dla odbiorcy formule. To sprawia, że nie zawsze ma on świadomość, iż w danym momencie pogłębia swoją wiedzę lub rozwija nowe umiejętności. 

Siła lokalnych inicjatyw w III edycji programu
Kolejnym etapem programu, we wszystkich edycjach projektu, był konkurs. Warunkiem udziału było przeprowadzenie przynajmniej jednej lekcji w oparciu o przesłane scenariusze lekcji i przygotowanie pracy konkursowej w formie plakatu lub filmu.  W III edycji „Żyj smacznie i zdrowo” utworzono dodatkową kategorię – wydarzenie społeczne, które cieszyło się dużym zainteresowaniem gimnazjalistów. Zorganizowano ponad 350 eventów, w szkołach i miejscowościach, związanych ze zdrowym odżywianiem. Łącznie w wydarzeniach społecznych wzięło udział ponad 40 000 osób!
W III edycji programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” do wygrania było 30 nowoczesnych tablic multimedialnych oraz 30 zestawów kulinarnych, zachęcających do samodzielnych prób gotowania. Od 6 maja do 26 czerwca zespół programu odwiedził wszystkie 60 nagrodzonych szkół. W trakcie oficjalnego wręczenia nagród uczniowie wzięli udział w interaktywnym quizie żywieniowym, prowadzonym przez dietetyka programu oraz w warsztatach tanecznych z udziałem gwiazd You Can Dance m.in. z Marią Foryś i Karoliną „Cuki” Dziemieszkiewicz.

Różnorodność kanałów komunikacji
W ramach działań media relations, w ostatniej edycji, skierowanych zostało do mediów (prasa, Internet, TV, radio) łącznie 25 materiałów prasowych: informacji, podcastów z wypowiedziami eksperta żywieniowego programu oraz pitch lettery. Tematyka programu wzbudza duże zainteresowanie mediów, co pokazują  coraz lepsze efekty mediowe. Dla przykładu w II edycji łączna liczba publikacji prasowych wyniosła 400 publikacji, a w III edycji już 720! Bez wątpienia duże zainteresowanie mediów i opinii społecznej gwarantował tzw. lider opinii, czyli w przypadku akcji – specjalistka ds. żywienia Agnieszka Piskała. Ekspertka  wypowiadała się m.in. na łamach Telewizji Polskiej, Polsat News, Polskiego Radia, mediów regionalnych i największych portali internetowych w Polsce. 

Pokolenie MEMotwórcze
Platformą do nauki i zabawy w ramach programu był również fan page na portalu społecznościowym Facebook. Stworzono profil z precyzyjnie określoną grupą docelową (13-16 lat). Posty podzielono na zakresy tematyczne: edukacja zdrowotna (m.in. ciekawostki żywieniowe, przepisy) i lifestyle (m.in. szkoła, wakacje, sport, ciekawe quizy). Zaangażowanie fanów i propagowanie treści edukacyjnych uzyskano dzięki ciekawym i zwracającym uwagę zdjęciom oraz 10 mini aplikacjom. Mechanizmy aplikacji oparto o analizę zachowań grupy docelowej profilu. I tak utworzono, między innymi, generator memów związanych ze zdrowym odżywianiem, aplikację do przepisów na zdrowe grillowanie czy wakacyjny koktajl. W konkursach na fan page’u można było wygrać wiele atrakcyjnych nagród takich, jak: tablety, IPody, Xbox 360 czy wartościowe akcesoria sportowe.

Profil na Facebooku, o którym dziennie mówiło średnio 1 744 osób, zgromadził 32 721 fanów, którzy 29 433 razy kliknęli przycisk „Lubię to” i zostawili 4 444 komentarze. Ponad 93% osób, które polubiły ten fan page, to właśnie gimnazjaliści. Uśredniając wyniki, każdy z postów na profilu zgromadził średnio około 174 polubień (najwięcej dla jednego postu to 1 473) i 27 komentarzy (najwięcej dla jednego postu to 531). 

Wiadomo… MaturaToBzdura
Kolejną platformą stworzoną z myślą o potrzebach grupy docelowej był kanał na YouTube. Wszystkie filmy umieszczone na kanale miały około 28 000 wyświetleń. Poza tym, nawiązano współpracę z popularnym wśród gimnazjalistów programem internetowym „MaturaToBzdura”. Powstał filmik o tym, co Polacy wiedzą na temat zdrowego odżywiania, w formie ulicznej sondy, który miał ponad 132 000 wyświetleń. W program edukacyjny zaangażowała się również kulinarna blogosfera. Na blogach kulinarnych takich, jak:  SmacznaPyza, MężczyznaGotuje, AromatyczneInspiracje pojawiły się informacje dotyczące projektu oraz słowa uznania dla organizatorów inicjatywy. Na podstawie statystyk otrzymanych od blogerów, można określić, że komunikat o programie dotarł do około 16 500 czytelników blogów. Podstawą działań w social mediach było dopasowanie komunikacji do potrzeb gimnazjalistów. Zbudowano trwałe relacje, które, na co liczą organizatorzy, zaowocują w kolejnej edycji programu.  

Efektywność programu oraz prognozy na przyszłość
Nauczyciele w Polsce coraz częściej dostrzegają konieczność edukowania młodzieży gimnazjalnej o zdrowym żywieniu, co pokazuje doskonale powodzenie projektu. Na średnio 7 500 szkół gimnazjalnych w I edycji projektu udział wzięło 8% gimnazjów w całej Polsce, w II już 23%, a w III aż 38%. W ciągu trzech edycji programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” wzięło udział ponad 44% szkół gimnazjalnych w Polsce i ponad 300 000 osób – licząc uczniów, nauczycieli oraz uczestników wydarzeń społecznych.

Poza zwiększającą się stale liczbą zgłoszeń nauczycieli, jest jeszcze inny, nienamacalny efekt skuteczności prowadzonych działań. To realna zmiana w nawykach żywieniowych uczestników programu! Program edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo” wywiera realny wpływ na ich życie, tym samym spełniając główne założenie działań społecznie odpowiedzialnego biznesu. W III edycji programu przeprowadzono ankietę wśród 940 uczestników oficjalnego wręczenia nagród w szkołach, by sprawdzić ilu uczniów korzysta z wiedzy zdobytej w ramach programu. Okazało się, że aż 80% dziewczynek i 65% chłopców wciela w życie zasady zdrowego odżywiania, które poznali dzięki udziałowi w programie. Ponadto, ankietowani gimnazjaliści twierdzili, że dzięki wiedzy wyniesionej z akcji m.in. ograniczają słodkie i słone przekąski oraz, że starają się częściej jeść warzywa i owoce.

Bo z… rodzicami nigdy nie wie, oj nie wie się

Rodzice również przeszli widoczną zmianę. W II edycji zapytano nauczycieli rejestrujących się do konkursu, o reakcję rodziców na propozycję przeprowadzania specjalnie dla nich zajęć o zdrowym odżywianiu. Aż 98% rodziców było niezainteresowanych tego typu inicjatywą. W związku z tym, należało podjąć odpowiednie kroki w kolejnej odsłonie akcji, próbując wpłynąć na zmianę ich podejścia. Przygotowano scenariusz dla rodziców, tym razem w formie prezentacji multimedialnej, łamiący mit o tym, że zdrowe odżywianie jest drogie. Dodatkowo nauczyciele otrzymali materiały graficzne do wykorzystania w trakcie spotkania z rodzicami, prezentujące konsekwencje niewłaściwych nawyków żywieniowych dzieci. W 2013 roku aż 33% nauczycieli zrealizowało zajęcia z rodzicami, i co więcej, zeszłoroczny trend niskiego zainteresowania tą tematyką wśród rodziców został odwrócony. Aż 89% rodziców było zainteresowanych udziałem w spotkaniu z wykorzystaniem materiałów akcji. 

Zmiany w postawach nauczycieli, uczniów i ich rodziców to dobry znak. Coraz częściej dostrzegamy związek pomiędzy odżywianiem, a zdrowiem i  samopoczuciem. Jesteśmy świadomi konieczności edukacji w tym zakresie. Oby ten trend i przekonanie trwało jak najdłużej. Być może, dzięki temu, nasze dzieci nie dołączą w przyszłości  do grupy 10 milionów Polaków chorych na cukrzycę i choroby serca. 

Realizacja i partnerzy programu
Za koncepcję kreatywną i realizację projektu odpowiedzialna była agencja public relations Synertime. Partnerem społecznym programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” była Federacja Polskich Banków Żywności. Patronat honorowy sprawował Polski Instytut Nauk Żywieniowych oraz Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Komentarze

Powiązane

06.04.25, 14:58
| reklama & PR » informacje
Maspex promuje nową wersję marki Nestea
Nestea (Maspex) wprowadza Nestea Sparkling – gazowaną wersję napoju herbacianego.
06.04.25, 13:20
| reklama & PR » informacje
Tradycyjnie doskonały. ONE House planuje i kupuje media TV dla Majonezu Kieleckiego
Agencja mediowa ONE House odpowiada za planowanie i zakup mediów TV w nowej kampanii Majonezu Kieleckiego pod hasłem „Tradycyjnie doskonały”.
06.04.25, 11:23
| reklama & PR » informacje
Taktyka Mistrza Trawnika. Kampania TV i internetowa marki Florovit
Grupa INCO, właściciel marki Florovit, ruszył z kampanią nawozów do pielęgnacji trawników Florovit Mistrzowski Trawnik.
05.04.25, 12:00
| reklama & PR » informacje
Komfort stawia na dynamiczną komunikację wizualną
Komfort rusza z działaniami promującymi szeroką ofertę usług. Treści marketingowe wzbogacone AI mają wyróżniać portfolio produktów oraz rozwiązań.
04.04.25, 22:00
| reklama & PR » informacje
PayPo przedłuża współpracę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej
PayPo, firma działająca na rynku płatności odroczonych skierowanych do sklepów internetowych, przedłuża współpracę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej na kolejny rok.
04.04.25, 20:00
| reklama & PR » ludzie
Ewelina Rozpara Dyrektorą Marketingu Business Centre Club
Ewelina Rozpara objęła stanowisko Dyrektor Marketingu Business Centre Club. 
04.04.25, 16:00
| reklama & PR » informacje
Rośnij! ONE House odpowiada za planowanie i zakup mediów digital dla marki Substral
Agencja mediowa ONE House kontynuuje realizację strategii mediowej oraz zakup mediów digital w ramach kampanii „Rośnij!” marki Substral z portfolio  Evergreen Garden Care. poprzez precyzyjne dotarcie do pasjonatów ogrodnictwa.
04.04.25, 13:00
| reklama & PR » informacje
Instytut Publico pracuje dla Stowarzyszenia Moc Wsparcia
Instytut Publico rozpoczął współpracę ze Stowarzyszeniem Moc Wsparcia ze Śląska. 
04.04.25, 10:04
| reklama & PR » informacje
PKO Bank Polski w przetargu wybiera FCB Warsaw
PKO Bank Polski ma nową agencję wspierającą w obszarze marketingu. 
04.04.25, 08:11
| reklama & PR » informacje
NYX Professional Makeup promuje nową linię produktów The Face Glue
Marka NYX Professional Makeup (L'Oréal) wprowadza na rynek nową linię produktów "The Face Glue", zapewniającą długotrwały makijaż. Kampanię promującą nowości przygotowała i realizuje agencja Labcon relevant stories (Group One).