14.03.14, 11:26

Case study Kampanii Adbirds dla Deutsche Bank

AdBirds1
Fot.: materiały prasowe

Wystartowała nowa kampania reklamowa dla Deutsche Banku. Ma ona na celu promocję dwóch kart płatniczych z wizerunkiem Einsteina i ideę sztuki inteligentnych zakupów. Zadaniem agencji Adbirds było stworzenie koncepcji kreatywnej, strategię komunikacji, key visual, jak i zasugerowanie odpowiednich mediów.

Główną ideą kampanii jest promowanie „sztuki inteligentnych zakupów”. Skierowana jest ona do ludzi, którzy podzielają ideę „smart shoppingu”, nie lubią wydawać bezsensownie pieniędzy, a lubią otaczać się designerskimi przedmiotami. 

Do kart IQ dołączony jest program lojalnościowy MasterCard Rewards, w ramach którego dla klientów Deutsche Bank stworzona została dedykowana kategoria nagród IQ smART Rewards. Punkty zbierane za pomocą karty debetowej IQ i kredytowej IQ sumują się. W promocji od 13 marca do 15 maja br. obie karty można otrzymać za 0 zł na zawsze. Wszyscy klienci w ramach promocji, która potrwa do 15 maja dostaną również jednorazowy rabat 20% na zakup książek w salonach sieci Empik. 

Wyszliśmy z założenia, że jeżeli jest to „szuka inteligentnych zakupów” i mamy wizerunek Einsteina, który możemy wykorzystać do tej kampanii, to właśnie Einstein będzie ikoną całej idei świadomych zakupów. Mówiąc o „sztuce”, pop-art nasunął nam się automatycznie, czyli m.in. sprowadzenie przedmiotów codziennego użytku do roli sztuki tak, jak w przypadku słynnej zupy firmy Campbell w kreacji Warhola. Zdecydowaliśmy się na zaproponowanie klientowi dosyć odważnej niestandardowej dla banków komunikacji, w bardzo ostrych, zwracających uwagę pop-artowych kolorach oraz z mocno podkreślonym wizerunkiem Einsteina z wysuniętym językiem, jako ikony „smart shoppingu” i zarazem mającym na celu lekkie puszczenie oka w kierunku grupy docelowej. Połączyliśmy nazwę pop-art i shopping, z czego powstało nam słowo „shopart”, a hasło „Dla tych, którzy wiedzą” (jak kupować z IQ), jest hasłem kluczem całej kampanii” mówi Piotr Ciupiński, dyrektor kreatywny agencji Adbirds. 

Celem kreacji Adbirds było stworzenie w przestrzeni miejskiej Warszawy wielkiej galerii sztuki i włączenie tej idei w tkankę miasta. Dlatego właśnie kampania objęła różne formy outdoorowe, takie jak mural (przy Metrze Politechnika), reklamy wielkoformatowe (przy ul. Brackiej, obok Smyka oraz na Rondzie ONZ – 42-metrowa płachta), billboardy, citylighty. W szarym otoczeniu, marcowej Warszawy kolorowe billboardy i inne formy outdoorowe intrygowały odbiorców, wyróżniając się na tle innych przekazów reklamowych.

O kampanii można przeczytać na blogu znanego dziennikarza finansowego, Macieja Samcika: "Pomysł na pierwszy rzut oka wygląda dość dziwacznie, bo wykorzystywanie w reklamach umarlaka, nawet inteligentnego, nie jest często spotykanym pomysłem w bankach. Tyle, że to umarlak bardzo charakterystyczny: jedna z największych postaci w historii nauki. Ten marketingowy manewr Deutsche Banku wygląda na lekką szyderę z banków, które - jak BZ WBK, czy do niedawna PKO BP - wynajmują do reklam gości mających za zadanie się wygłupiać ku uciesze gawiedzi, albo emerytowanych komediantów zagranicznych, wyciągniętych z lamusa (jak Chuck Norris). Jeśli Deutsche Bank dobrze pogra wizerunkiem Einsteina, może przyciągnąć klientów aspirujących, zmęczonych wygłupami, pajacowaniem i fajerwerkami, a oczekujących po banku wyższej kultury i inteligencji. Inna sprawa, czy bank podoła wyzwaniu ;-), ale pomysł na znaną twarz ma, nie powiem, oryginalny. Przygotowanie artyleryjskie pod kampanię też zresztą jest ciekawe, bo w największych miastach pojawiły się plakaty z hasłem "dla tych, którzy wiedzą..." i zdjęciem Einsteina, ale jeszcze bez logo banku. Karty mają zostać odkryte w czwartek, kiedy hasło zmieni się na "dla tych, którzy wiedzą, jak kupować z IQ". Będzie też coś o "sztuce inteligentnych zakupów”- podsumowuje Samcik.

Elementy Kampanii

Wsparciem dla kampanii była szeroko zakrojona kampania display w Internecie na większości najważniejszych portalach internetowych. Banery przekierowywały na stronę: dlatychktorzywiedza.pl, na którym organizowany był konkurs. Internauci odpowiadali na 10 pytań związanych ze sztuką, designem i smart shoppingiem. Laureaci konkursu wyjadą na weekend do Paryża z blogerką Dorotą Wróblewską. Nieprzypadkowo wybór padł na stolicę Francji – jest to miejsce łączące w sobie zarówno świat sztuki, jak i zakupów.

Kampania jest podzielona na dwie części. Pierwsza, teaserowa, trwajaca 2 tygodnie, ukazywałą jedynie Einsteina pokazującego język oraz intrygujące hasło całej kampanii - „Dla tych, którzy wiedzą”. Cel: obudzenie w odbiorcy ciekawości i zmuszała do zastanowienia się i poszukania dalej, o co chodzi. Nie wystarczy włączyć wyszukiwarkę. Agencja świadomie zrezygnowała z reklamy telewizyjnej, żeby nie zgubić przekazu i pozostać w granicach bardziej sztuki niż typowej reklamy i łagodnie przejść od sztuki do sztuki inteligentnych zakupów. Chcieli zachować Einsteina jako rozpoznawalną ikonę. Kolorystyka i forma oddaliła pomysłodawców również od typowej komunikacji bankowej, gdzie królują procenty i cyfry.

Kampania w fazie teaserowej wzbudziła duże zainteresowanie i dyskusję w social mediach. Internauci próbowali zgadnąć, jaka branża jest reklamowana i kto stoi za tą kampanią. W mediach społecznościowych, internauci umieszczali zdjęcia reklam z pytaniem: „o co chodzi?”, a także po prostu cieszyli się pojawieniem nowych, kolorowych elementów w Warszawie, umilających szare otoczenie.

„Wybraliśmy do  kampanii Agencję Adbirds, dlatego, że ich pomysł kreatywny najlepiej adresował naszą ideę smartshoppingu. Idea przejścia od sztuki do sztuki inteligentnych zakupów, okazała się strzałem w dziesiątkę. Mocne kontrastujące pop-artowe kolory i hasło "dla tych którzy wiedzą", przekonały nas, że nasza grupa docelowa zauważy przekaz i zaintryguje. Przez dwa tygodnie Warszawa stała się wielką galerią sztuki wykorzystując murale billboardy citylighty i reklamę w metrze. To przełamywało znany schemat komunikacji wizualnej  stosowany standardowo przez banki.  Deutsche Bank kładzie duży nacisk na sztukę i chce z nią być kojarzony.  POP-ART i SHOP-ART przecież są tak blisko”  - mówi Olga Kulmaczewska, Kierownik Zespołu Strategii komunikacji Marketingowej, Deutsche Bank.

Właściwa odsłona akcji będzie prowadzona w Internecie (Onet.pl, WP.pl, Money.pl, Bankier.pl i inne serwisy specjalistyczno-branżowe), prasie („Viva!”, „Flesz”, „Wprost”, „Voyage”, „Hot Moda”, „Harper’s Bazaar”) oraz na outdoorze (nośniki w Warszawie: citylighty, backlighty, frontlight, reklamy w metrze, mural). Kampania potrwa do końca marca br.

Komentarze

Powiązane

06.04.25, 14:58
| reklama & PR » informacje
Maspex promuje nową wersję marki Nestea
Nestea (Maspex) wprowadza Nestea Sparkling – gazowaną wersję napoju herbacianego.
06.04.25, 13:20
| reklama & PR » informacje
Tradycyjnie doskonały. ONE House planuje i kupuje media TV dla Majonezu Kieleckiego
Agencja mediowa ONE House odpowiada za planowanie i zakup mediów TV w nowej kampanii Majonezu Kieleckiego pod hasłem „Tradycyjnie doskonały”.
06.04.25, 11:23
| reklama & PR » informacje
Taktyka Mistrza Trawnika. Kampania TV i internetowa marki Florovit
Grupa INCO, właściciel marki Florovit, ruszył z kampanią nawozów do pielęgnacji trawników Florovit Mistrzowski Trawnik.
05.04.25, 12:00
| reklama & PR » informacje
Komfort stawia na dynamiczną komunikację wizualną
Komfort rusza z działaniami promującymi szeroką ofertę usług. Treści marketingowe wzbogacone AI mają wyróżniać portfolio produktów oraz rozwiązań.
04.04.25, 22:00
| reklama & PR » informacje
PayPo przedłuża współpracę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej
PayPo, firma działająca na rynku płatności odroczonych skierowanych do sklepów internetowych, przedłuża współpracę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej na kolejny rok.
04.04.25, 20:00
| reklama & PR » ludzie
Ewelina Rozpara Dyrektorą Marketingu Business Centre Club
Ewelina Rozpara objęła stanowisko Dyrektor Marketingu Business Centre Club. 
04.04.25, 16:00
| reklama & PR » informacje
Rośnij! ONE House odpowiada za planowanie i zakup mediów digital dla marki Substral
Agencja mediowa ONE House kontynuuje realizację strategii mediowej oraz zakup mediów digital w ramach kampanii „Rośnij!” marki Substral z portfolio  Evergreen Garden Care. poprzez precyzyjne dotarcie do pasjonatów ogrodnictwa.
04.04.25, 13:00
| reklama & PR » informacje
Instytut Publico pracuje dla Stowarzyszenia Moc Wsparcia
Instytut Publico rozpoczął współpracę ze Stowarzyszeniem Moc Wsparcia ze Śląska. 
04.04.25, 10:04
| reklama & PR » informacje
PKO Bank Polski w przetargu wybiera FCB Warsaw
PKO Bank Polski ma nową agencję wspierającą w obszarze marketingu. 
04.04.25, 08:11
| reklama & PR » informacje
NYX Professional Makeup promuje nową linię produktów The Face Glue
Marka NYX Professional Makeup (L'Oréal) wprowadza na rynek nową linię produktów "The Face Glue", zapewniającą długotrwały makijaż. Kampanię promującą nowości przygotowała i realizuje agencja Labcon relevant stories (Group One).