11.11.08, 16:06
Wydatki na reklamę internetową wzrosły o 57 procent
W I półroczu twgo roku wartośc wydatków na reklamę on-line wyniosła 531 mln zł
Reklama w Internecie ma się coraz lepiej - z badania przeprowadzonego przez IAB i PricewaterhouseCoopers (PwC) wynika, że w pierwszej połowie tego roku wydatki na reklamę internetową w Polsce wzrosły o 57 procent w porównaniu do I połowy roku ubiegłego. Zdaniem autorów badania, wartość wydatków na reklamę on-line wyniosła w I półroczu 2008 r. 531 mln zł, w porównaniu do 339 mln zł w I połowie ubiegłego roku. Największy udział w rynku miała reklama graficzna (36 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się: reklama w wyszukiwarkach (26 proc.) oraz ogłoszenia drobne (22 proc.). W porównaniu z I połową 2007 roku reklama graficzna utrzymała swoją dominującą pozycję, choć jej udział w rynku spadł o 5 proc. Wzrost odnotował za to segment ogłoszeń drobnych (o 2 proc.), reklama w wyszukiwarkach (o 7 proc.) oraz e- mail marketing (o 1 proc.). W I półroczu 2008 roku najczęściej reklamowały się sektory: finansowy (12 proc. rynku), telekomunikacyjny (11 proc.), motoryzacyjny (10 proc.), mediów i rozrywki (7 proc.) oraz handlowy (4 proc.).
- Kierunek, w którym zmierza polski rynek, wyznaczany jest przez zjawiska, jakie miały miejsce na bardziej dojrzałych rynkach Europy Zachodniej, gdzie marketing w wyszukiwarkach jest głównym motorem rozwoju reklamy w Internecie. Przykładowo w Wielkiej Brytanii dominującą formą jest reklama w wyszukiwarkach - z udziałem w rynku na poziomie 58 proc., a kolejne miejsca zajmują reklama graficzna i ogłoszenia, z 21 proc. udziałami w każdym z tych segmentów - komentuje Paweł Ożarowski, dyrektor zespołu ds. usług dla sektora rozrywki i mediów w PricewaterhouseCoopers. Zdaniem analityków, szansą dla reklamy graficznej może być rozwój reklamy video, który ściśle wiąże się z dostępem do szerokopasmowego Internetu. Obecnie jednak dostęp do niego jest w Polsce zdecydowanie mniejszy niż w innych krajach Unii Europejskiej. - Na rynkach dojrzałych, dysponujących odpowiednią infrastrukturą, widać dynamiczny rozwój reklamy video - przykładowo w Stanach Zjednoczonych jej udział w całym rynku reklamy internetowej wzrósł z 1 proc. rok temu do 4 proc. w I półroczu 2008 r. - dodaje Ożarowski.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze