14.10.15, 14:00

Raport IRCenter: czy warto lokować produkty na You Tube?

Fot.: IRCenter

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez agencję badawczą IRCenter, YouTube to platforma o dużym potencjale na działania typu product placement. Widzowie mają zwykle pozytywny stosunek do prezentowanych w filmikach na platformie produktów markowych. Największy potencjał tkwi w kategorii Lifestyle i Rozrywka, która cieszy się dużą liczbą wyświetleń przy jednoczesnym niskim nasyceniu markami i pozytywnym stosunku widowni do prezentowania produktów.

Kategorią najsilniej kojarzoną z produktami okazały się Kulinaria. 61 proc. użytkowników You Tube oglądających treści kulinarne zadeklarowało, że dostrzegli tam konkretne, markowe produkty. Na drugim miejscu uplasowała się kategoria Kosmetyki i Uroda – prawie co drugi widz deklaruje, że widział tam produkt markowy. Najmniej wyeksploatowaną tematyką wydaje się Lifestyle i Rozrywka, w której treści produktowe zauważa tylko 12 proc. widzów.

Badanie wykazało także, że widzowie niekoniecznie skupiają się na prezentowanych produktach. Prawie 1/3 widzów (27 proc.), którzy zadeklarowali, iż w oglądanych przez nich filmach widzieli produkty markowe, nie potrafiła sprecyzować ani marki, ani typu prezentowanego produktu. Osoby te nie były w stanie wskazać, czy w filmach widziały szampon czy, np. lakier do paznokci. Wśród najlepiej zapamiętanych marek znalazły się: Prymat, Sony, Samsung, L’Oreal oraz Nike – choć niekoniecznie oznacza to, że korzystały one z product placementu w badanym okresie czasu.

Zauważyliśmy ograniczoną uważność użytkowników You Tube w stosunku do prezentowanych tam produktów markowych” – potwierdza Weronika Niżnik z IRCenter. „Z drugiej strony ich stosunek do tego typu przekazów jest w znaczącej mierze pozytywny. Badani, wśród typowych reakcji, w pierwszej kolejności wskazywali rozbudzenie zainteresowania produktem, później zaś obojętność. Reakcje negatywne znalazły się średnio na dalszych pozycjach w rankingu. Dlatego głównym wyzwaniem dla reklamodawców na tej platformie zdaje się być właśnie zapamiętywalność” – dodaje Niżnik.

Na rozbudzenie zainteresowania produktami po obejrzeniu filmu najczęściej wskazywali widzowie kategorii Kosmetyki iUroda, którzy często wręcz spodziewają się tego typu przekazów. Z kolei widzowie kategorii Lifestyle i Rozrywka najczęściej deklarowali zakup produktu po obejrzeniu filmu. Kategorią, w której product placement miał najmniejszy wpływ na decyzje zakupowe były Gry (wyłączając tzw. gameplaye).

Na skuteczność przekazów typu product placement na You Tube ma wpływ także odpowiednie dopasowanie produktu do kategorii. O ile ulokowanie produktu w niewłaściwej kategorii nie zwiększa negatywnych reakcji odbiorców, zaobserwowano istotny wzrost obojętności wobec prezentowanego produktu.

Analizy potencjału do działań product placement na You Tube dokonano na podstawie danych zebranych w 1.kwartale 2015, skanu internetu, zrealizowanego w maju 2015 badania CAWI na próbie N=525 oraz wyników badania Megapanel PBI/Gemius, kwiecień 2015. Wyniki badania po raz pierwszy zaprezentowano podczas tegorocznego Forum IAB.

Komentarze

Powiązane

06.04.25, 14:58
| reklama & PR » informacje
Maspex promuje nową wersję marki Nestea
Nestea (Maspex) wprowadza Nestea Sparkling – gazowaną wersję napoju herbacianego.
06.04.25, 13:20
| reklama & PR » informacje
Tradycyjnie doskonały. ONE House planuje i kupuje media TV dla Majonezu Kieleckiego
Agencja mediowa ONE House odpowiada za planowanie i zakup mediów TV w nowej kampanii Majonezu Kieleckiego pod hasłem „Tradycyjnie doskonały”.
06.04.25, 11:23
| reklama & PR » informacje
Taktyka Mistrza Trawnika. Kampania TV i internetowa marki Florovit
Grupa INCO, właściciel marki Florovit, ruszył z kampanią nawozów do pielęgnacji trawników Florovit Mistrzowski Trawnik.
05.04.25, 12:00
| reklama & PR » informacje
Komfort stawia na dynamiczną komunikację wizualną
Komfort rusza z działaniami promującymi szeroką ofertę usług. Treści marketingowe wzbogacone AI mają wyróżniać portfolio produktów oraz rozwiązań.
04.04.25, 22:00
| reklama & PR » informacje
PayPo przedłuża współpracę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej
PayPo, firma działająca na rynku płatności odroczonych skierowanych do sklepów internetowych, przedłuża współpracę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej na kolejny rok.
04.04.25, 20:00
| reklama & PR » ludzie
Ewelina Rozpara Dyrektorą Marketingu Business Centre Club
Ewelina Rozpara objęła stanowisko Dyrektor Marketingu Business Centre Club. 
04.04.25, 16:00
| reklama & PR » informacje
Rośnij! ONE House odpowiada za planowanie i zakup mediów digital dla marki Substral
Agencja mediowa ONE House kontynuuje realizację strategii mediowej oraz zakup mediów digital w ramach kampanii „Rośnij!” marki Substral z portfolio  Evergreen Garden Care. poprzez precyzyjne dotarcie do pasjonatów ogrodnictwa.
04.04.25, 13:00
| reklama & PR » informacje
Instytut Publico pracuje dla Stowarzyszenia Moc Wsparcia
Instytut Publico rozpoczął współpracę ze Stowarzyszeniem Moc Wsparcia ze Śląska. 
04.04.25, 10:04
| reklama & PR » informacje
PKO Bank Polski w przetargu wybiera FCB Warsaw
PKO Bank Polski ma nową agencję wspierającą w obszarze marketingu. 
04.04.25, 08:11
| reklama & PR » informacje
NYX Professional Makeup promuje nową linię produktów The Face Glue
Marka NYX Professional Makeup (L'Oréal) wprowadza na rynek nową linię produktów "The Face Glue", zapewniającą długotrwały makijaż. Kampanię promującą nowości przygotowała i realizuje agencja Labcon relevant stories (Group One).