14.10.15, 14:00

Raport IRCenter: czy warto lokować produkty na You Tube?

Fot.: IRCenter

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez agencję badawczą IRCenter, YouTube to platforma o dużym potencjale na działania typu product placement. Widzowie mają zwykle pozytywny stosunek do prezentowanych w filmikach na platformie produktów markowych. Największy potencjał tkwi w kategorii Lifestyle i Rozrywka, która cieszy się dużą liczbą wyświetleń przy jednoczesnym niskim nasyceniu markami i pozytywnym stosunku widowni do prezentowania produktów.

Kategorią najsilniej kojarzoną z produktami okazały się Kulinaria. 61 proc. użytkowników You Tube oglądających treści kulinarne zadeklarowało, że dostrzegli tam konkretne, markowe produkty. Na drugim miejscu uplasowała się kategoria Kosmetyki i Uroda – prawie co drugi widz deklaruje, że widział tam produkt markowy. Najmniej wyeksploatowaną tematyką wydaje się Lifestyle i Rozrywka, w której treści produktowe zauważa tylko 12 proc. widzów.

Badanie wykazało także, że widzowie niekoniecznie skupiają się na prezentowanych produktach. Prawie 1/3 widzów (27 proc.), którzy zadeklarowali, iż w oglądanych przez nich filmach widzieli produkty markowe, nie potrafiła sprecyzować ani marki, ani typu prezentowanego produktu. Osoby te nie były w stanie wskazać, czy w filmach widziały szampon czy, np. lakier do paznokci. Wśród najlepiej zapamiętanych marek znalazły się: Prymat, Sony, Samsung, L’Oreal oraz Nike – choć niekoniecznie oznacza to, że korzystały one z product placementu w badanym okresie czasu.

Zauważyliśmy ograniczoną uważność użytkowników You Tube w stosunku do prezentowanych tam produktów markowych” – potwierdza Weronika Niżnik z IRCenter. „Z drugiej strony ich stosunek do tego typu przekazów jest w znaczącej mierze pozytywny. Badani, wśród typowych reakcji, w pierwszej kolejności wskazywali rozbudzenie zainteresowania produktem, później zaś obojętność. Reakcje negatywne znalazły się średnio na dalszych pozycjach w rankingu. Dlatego głównym wyzwaniem dla reklamodawców na tej platformie zdaje się być właśnie zapamiętywalność” – dodaje Niżnik.

Na rozbudzenie zainteresowania produktami po obejrzeniu filmu najczęściej wskazywali widzowie kategorii Kosmetyki iUroda, którzy często wręcz spodziewają się tego typu przekazów. Z kolei widzowie kategorii Lifestyle i Rozrywka najczęściej deklarowali zakup produktu po obejrzeniu filmu. Kategorią, w której product placement miał najmniejszy wpływ na decyzje zakupowe były Gry (wyłączając tzw. gameplaye).

Na skuteczność przekazów typu product placement na You Tube ma wpływ także odpowiednie dopasowanie produktu do kategorii. O ile ulokowanie produktu w niewłaściwej kategorii nie zwiększa negatywnych reakcji odbiorców, zaobserwowano istotny wzrost obojętności wobec prezentowanego produktu.

Analizy potencjału do działań product placement na You Tube dokonano na podstawie danych zebranych w 1.kwartale 2015, skanu internetu, zrealizowanego w maju 2015 badania CAWI na próbie N=525 oraz wyników badania Megapanel PBI/Gemius, kwiecień 2015. Wyniki badania po raz pierwszy zaprezentowano podczas tegorocznego Forum IAB.

Komentarze

Powiązane

21.06.24, 13:46
| reklama & PR » ludzie
Bartłomiej Chmiel jako Account Manager dołącza do Open Mobi
Z początkiem kwietnia br., Bartłomiej Chmiel dołączył do agencji digitalowej Open Mobi. Na stanowisku Account Managera będzie odpowiadał za obszar pozyskiwania klientów z branży e-commerce.
21.06.24, 11:02
| reklama & PR » informacje
Change Serviceplan i Media Republic z nową kampanią Maślanki Mrągowskiej Tyle dobra
Maślanka Mrągowska powraca z nową kampanią pod ideą kreatywną “Tyle dobra”, w nowej, odświeżonej formule. Działania przygotowane przez należącą do Group One agencję Change Serviceplan obejmują kampanię telewizyjną, digitalową, akcje konsumenckie i współpracę z influencerami.
21.06.24, 09:22
| reklama & PR » informacje
Nowa kampania Bułeczek Mlecznych Dan Cake skierowana do nowych grup docelowych
Wystartowała kampania Bułeczek Mlecznych Dan Cake. Tym razem marka postawiła na nowe grupy docelowe i konteksty spożywania swoich produktów. Oprócz konkursowej aktywacji konsumenckiej zaplanowane są m.in. aktywności w środowiskach gamingowych, współprace z influencerami, kampania DOOH oraz działania w digitalu.
21.06.24, 06:30
| reklama & PR » informacje | kultura » film
Agencji K+Group odpowiada za promocję filmu Rodzina Treflików
Trefliki, bohaterowie serialu animowanego „Rodzina Treflików”, w listopadzie br. trafią na wielki ekran. Szczegóły świątecznej produkcji zostaną ujawnione dwa miesiące przed premierą, ale już teraz rozpoczynają się działania związane z kinowym debiutem Treflikowych bohaterów. Za działania związane z promocją filmu będzie odpowiedzialna agencja K+Group.
20.06.24, 21:30
| reklama & PR » ludzie
Michał Fortowski awansował w Multikino Media
W maju br. Michał Fortowski awansował na stanowisko Partnership Managera w Dziale Sprzedaży Korporacyjnej Biura Reklamy Multikino Media.
20.06.24, 20:30
| reklama & PR » ludzie
Ewelina Czuba Dyrektorem Rozwoju i Sprzedaży Wideo w Grupie ZPR Media
Ewelina Czuba objęła stanowisko Dyrektora Rozwoju i Sprzedaży Wideo w Grupie ZPR Media. Odpowiedzialna będzie za zarządzanie zespołem sprzedaży, realizację planów sprzedażowych i strategii Grupy ZPR Media, a także za budowanie relacji biznesowych z kluczowymi klientami i domami mediowymi.
20.06.24, 16:30
| reklama & PR » informacje
Marka Chantarelle wybiera Agencję PR Get in Touch
10 czerwca br., butikowa Agencja PR Get in Touch rozpoczęła współpracę z marką kosmetyków Chantarelle.
20.06.24, 08:30
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Promocje sprawdza się w BLIX. Grupa BLIX chce dotrzeć do 12 mln osób
Aplikacja BLIX ruszyła z najsilniejszą, najdłuższą i najbardziej kompleksową kampanią wizerunkową w historii niezależnych aplikacji typu drive2store. Działania mają być skoncentrowane w sferze online i prowadzone w sposób ciągły. 
19.06.24, 20:45
| reklama & PR » informacje
Mistrzowska akcja promocyjna cashback marki Hisense
Agencja UNIQUE ONE organizuje dla marki Hisense, Oficjalnego Partnera UEFA EURO 2024, ogólnopolską akcję promocyjną cashback ze zwrotem gwarantowanym.
19.06.24, 19:17
| reklama & PR » ludzie
Ola Głębicka awansowała w Iberionie. Odpowiada za strategię komunikacji firmy
Od czerwca br. Ola Głębicka odpowiada za strategię komunikacji Grupy Iberion i jej produktów, w tym za działania wizerunkowe. Będzie raportować bezpośrednio do Maksymiliana Tomanka, wiceprezesa i współwłaściciela grupy Iberion.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.