28.01.21, 07:00
Podsumowanie 2020 roku: Grażyna Gołębiowska (AMS)
Wydarzenia na rynku mediów i reklamy dla portalmedialny.pl komentuje Grażyna Gołębiowska – dyrektor marketingu AMS SA.
Podsumowanie wydarzeń i zjawisk na rynku, które zaszły w 2020 r.
Najważniejszym wydarzeniem, które odcisnęło największe piętno na całym rynku, była pandemia COVID-19. Odczuły ją wszystkie branże, jednak szczególnie mocno branża OOH. Jak podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, po trzech kwartałach 2020 r. spadek wydatków na reklamę zewnętrzną wyniósł 38,4 proc. Dlatego też najważniejszym zadaniem dla reklamy OOH w 2021 r. będzie odbudowa udziału w torcie reklamowym. Wzmacnianie przekonania klientów, że OOH jest niezastąpionym elementem media mixu, to najważniejsze wyzwanie na najbliższe miesiące.
Podsumowanie 2020 r. w AMS
Prowadzenie inwestycji w tak trudnych warunkach było sporym wyzwaniem, dlatego tym bardziej cieszymy się, że udało nam się przygotować wiele nowości.
Przełomowym produktem na rynku OOH było wprowadzenie - jako systemowego, a nie incydentalnego rozwiązania - Eko wiat AMS. To propozycja dla klientów, którzy chcą wspólnie z nami przyczynić się do poprawy stanu środowiska poprzez uczestnictwo w wyposażaniu miast w ekologiczne rozwiązania. Eko wiaty z dywanem rozchodnikowym na dachu oraz bezpiecznymi rozwiązaniami dla ptaków zostały udostępnione już w czterech miastach. Wyglądają naturalnie i wprowadzają w przestrzeń miejską zieleń w takich miejscach, gdzie w inny sposób byłoby to praktycznie niemożliwe.
Mimo trudnej sytuacji na rynku rozwijaliśmy sukcesywnie inwestycje w duchu smart city, konsekwentnie realizując program digitalizacji. Nasza oferta objęła na koniec roku kilka tysięcy cyfrowych nośników dostępnych na ulicach i w galeriach handlowych oraz dwa nowatorskie kanały z kategorii Video Out-of-Home – Move TV w klubach fitness z segmentu premium oraz Traffic TV w autobusach w Warszawie. We wszystkich wymienionych realizacjach wprowadziliśmy autorski kontent, który współgra z życiem współczesnego miasta i odpowiada na potrzeby jego mieszkańców. Przykładem może tu być System Informacji Pasażerskiej, dzięki któremu pasażerowie śledzą w czasie rzeczywistym położenie wszystkich autobusów i tramwajów, które kursują do i z danego przystanku już w dwóch miastach – w Krakowie i Poznaniu. Projekt został bardzo dobrze przyjęty przez mieszkańców, a także doceniony w konkursach Innovation i Dobry Wzór.
Innym nowym rozwiązaniem było wprowadzenie AMS Flex - elastycznej oferty Out-of-Home, która w odpowiedzi na zapotrzebowanie i dynamiczną sytuację na rynku umożliwia start kampanii łączącej reklamę w segmencie City Transport i Digital dowolnego dnia. Tym samym nie wymagamy od klientów planowania działań w standardowych okresach przyjętych dla klasycznej reklamy Out-of-Home, reagujemy na rynkowe potrzeby.
W 2020 roku przeprowadziliśmy też szereg niezwykłych kampanii, w tym tę wyjątkową, pod hasłem #SpołecznieZaangażowanizAMS. To jedna wielka wspólna kampania, która miała ogromny oddźwięk wśród naszych klientów. Na ulicach, na naszych nośnikach pojawiły się komunikaty: jak zamienić codzienną higienę w zabawę, podziękowania od marek, zachęty do bezpiecznych zakupów przez internet, informacje o fundowaniu medykom darmowych przejazdów czy kampanie na rzecz ogólnopolskiej platformy wsparciedlaszpitala.pl. W nowych warunkach rynkowych – w przekonaniu, że w czasie pandemii konsumenci oczekują od marek zaangażowania we wspólną sprawę, a budowanie relacji z konsumentami zostanie docenione również po czasie – stworzyliśmy klientom przestrzeń do takiej właśnie komunikacji.
Z kolei „Sending Love” była największą kampanią DOOH na świecie. Akcja z przesyłaniem miłości #SendingLove odbywała się na nośnikach Digital Out-of-Home w 153 miastach i 24 państwach na całym świecie. Przyłączyło się do niej ponad 70 firm reklamy zewnętrznej, w tym AMS 🙂 Kampania opierała się na idei User Generated Content, czyli treściach tworzonych i opublikowanych przez użytkowników. Jej gwiazdami byli zwykli ludzie, którzy przesyłali życzenia miłości do wybranego kraju, tworząc tym samym największe przedsięwzięcie UGC, jakie kiedykolwiek zaistniało w cyfrowym OOH. W ten sposób na nośnikach reklamowych pojawił się pozytywny przekaz w czasie walki ze skutkami pandemii COVID-19, a kampania została nagrodzona przez jury THE DRUM OUT OF HOME AWARDS 2020!
Ten trudny i wyjątkowy rok zakończyliśmy kampanią edukacyjną #NieStrzelamPomagam. Świetlny spektakl prezentowany na Dynamic Backlight AMS zachęcał wszystkich, aby w świąteczno-sylwestrowym okresie kierować się empatią w stosunku do zwierząt i zrezygnować z głośnych wystrzałów. W naszą akcję włączyły się marka Butcher’s i dom mediowy MDM, które zgodnie z jej duchem #NieStrzelamPomagam przekazały karmę podopiecznym schronisk.
Cieszymy się, że nasze wysiłki i dokonania z 2020 roku zostały zauważone i docenione. Otrzymaliśmy brązową nagrodę Innovation 2020 za System Informacji Pasażerskiej (SIP) w Krakowie. SIP został także finalistą konkursu Dobry Wzór 2020 w kategorii Usługa. AMS znalazł się w prestiżowym gronie 39 najlepszych polskich marek i został uhonorowany tytułem Superbrands 2020, a za działania medialne na rzecz promocji kultury, sztuki oraz zabytków i dziedzictwa niematerialnego stolicy Małopolski otrzymaliśmy tytuł Mecenasa Kultury Krakowa. Dziękujemy!
Grażyna Gołębiowska
Dyrektor marketingu AMS SA. Wcześniej dyr. sprzedaży i marketingu w Europlakat Polska. Z branżą mediów związana od 1997 roku, pracę zawodową rozpoczynała w TVP i kontynuowała TVN. Absolwentka UW, SGH, Centrum Dziennikarstwa oraz wielu programów rozwojowych, m.in. Harvard Manage Mentor. Współtwórczyni Galerii Plakatu AMS - prawdopodobnie największego konkursu dla grafików w Polsce. Członkini Rady Programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze