24.01.12, 18:47
Najbardziej opiniotwórcze media w grudniu 2011 roku: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i RMF FM na podium
Instytut Monitorowania Mediów: W grudniu 2011 roku pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów przypadło "Rzeczpospolitej". Druga pozycja należy do "Gazety Wyborczej". Na podium znalazło się też radio RMF FM, a tuż za nim: "Dziennik Gazeta Prawna" i telewizja TVN24
W grudniu 2011 roku pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów przypadło "Rzeczpospolitej". Druga pozycja należy do "Gazety Wyborczej". Na podium znalazło się też radio RMF FM, a tuż za nim: "Dziennik Gazeta Prawna" i telewizja TVN24 - wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów. W ścisłej czołówce najbardziej opiniotwórczych mediów znalazły się też dwa portale internetowe: money.pl oraz tvn24.pl. Częściej niż w poprzednim miesiącu powoływano się na doniesienia mediów regionalnych.
Tematyka
Media cytowały inne media głównie w kontekście polityki polskiej oraz informacji ekonomicznych. W ścisłym kręgu zainteresowań mediów były również: kryzys w strefie euro oraz 30. rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce.
Prasa
"Rzeczpospolitą" oraz "Gazetę Wyborczą" cytowano głównie powołując się na informacje dotyczące polityki polskiej, ekonomii, rynku i finansów oraz informując o wynikach rankingów i sondaży przeprowadzonych przez te dzienniki. Najczęściej cytowane tygodniki to: "Wprost", "Newsweek" i "Polityka". Tuż za nimi znajduje się "Gazeta Polska". Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media w grudniu był "Forbes".
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. Za TVN24 najczęściej podawano doniesienia w sprawie korupcji w PZPN. Powołania na TVN to głównie doniesienia w sprawie śmierci Violetty Villas. TVPInfo pojawiało się z kolei w innych mediach głównie za sprawą wypowiedzi Jana Pospieszalskiego na temat prof. Bronisława Geremka.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM. Na rozgłośnię powoływano się głównie w kontekście informacji o kryzysie w strefie euro, oraz korupcji w PKN Orlen. Na drugim miejscu najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET dzięki informacjom na temat 30. rocznicy stanu wojennego. Na trzecim miejscu – TOK FM i polityka polska.
Portale internetowe
W grudniu aż dwa portale internetowe (money.pl oraz tvn24.pl) znalazły się w TOP15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce. Za money.pl przywoływano m.in. dane portalu na temat potencjalnych zysków z organizowania w Polsce EURO 2012 oraz wyliczenia i prognozy portalu na temat sytuacji na rynku nieruchomości. Z kolei za tvn24.pl podawano informacje na temat wydatków przedświątecznych Polaków. Często komentowanym newsem tvn.24.pl była też kwestia nagrań znalezionych w domu Olewników. Włodzimierz Olewnik zarejestrował swoje rozmowy m.in. z byłymi ministrami sprawiedliwości.
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był "Puls Biznesu", portalem biznesowym money.pl, telewizją - TVN CNBC, a rozgłośnią radiową – Radio PiN.
Media regionalne
W grudniu najczęściej cytowanym medium regionalnym był "Dziennik Polski", strącając na drugie miejsce głównego rywala – "Życie Warszawy". Na "Dziennik Polski" powoływano się w wielu kontekstach. "Gazeta z Małopolski" była źródłem informacji na temat powstania pierwszej szkoły podstawowej im. Lecha i Marii Kaczyńskich, doniesień o schwytaniu oszusta bankowego, ostrzeżeń przed złodziejami przebranymi za księży a nawet opinii o grach komputerowych. Na trzecim miejscu znalazła się Polska Gazeta Wrocławska, za którą inne media przytaczały doniesienia w sprawie śmierci Violetty Villas.
Badanie przeprowadzono na podstawie 4 254 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 grudnia 2011 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze