19.01.22, 08:00

Największe polskie kryzysy wizerunkowe 2021. Wyniki rankingu Kryzysometr 2021/22

Największe polskie kryzysy wizerunkowe 2021. Wyniki rankingu Kryzysometr 2021/22, fot.: materiały prasowe

Największy kryzys wizerunkowy 2021 roku w polskim świecie publicznym dotyczył Trybunału Konstytucyjnego pod przewodnictwem Julii Przyłębskiej, zaś w sferze świata biznesu i marek osobistych na pierwszym miejscu znalazła się Barbara Kurdej-Szatan za swój wulgarny wpis na temat funkcjonariuszy Straży Granicznej. 

Takie są wyniki badania Kryzysometr 2021/2022 przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications wśród szerokiego kręgu managerów i dyrektorów ds. komunikacji oraz rzeczników polskich firm i instytucji.

W badaniu przeprowadzonym na przełomie listopada i grudnia 2021 r. wzięło udział 130 respondentów szczebla co najmniej menadżerskiego lub dyrektorskiego oraz rzeczników prasowych z firm rynkowych, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. Agencja Alert Media Communications zapytała ich o wskazanie największych kryzysów roku z podziałem na sferę publiczną (zdominowaną przez politykę) i biznesową.

"Komunikacyjnie największe emocje budzi w nas świat polityczno-społeczny i to tam pojawiają się kryzysy wizerunkowe budzące szczególne zainteresowanie. Właśnie dlatego rozdzielamy nasz ranking na dwie części: polityczną i niepolityczną. Dzięki temu obserwatorom obu scen – publicznej i rynkowej – możemy zapewnić lepsze rozeznanie w trendach i prawidłowościach rządzących aktualnymi kryzysami" – mówi Adam Łaszyn, CEO Alert Media Communications.

Trybunał Konstytucyjny znów na podium

W sferze publicznej drugi rok z rzędu miejsce na podium zajął Trybunał Konstytucyjny. W 2021 r. instytucja, której obecnie przewodniczy Julia Przyłębska, „awansowała” z drugiego miejsca na pierwsze, otrzymując 32 proc. głosów w związku z kryzysem wizerunku i autorytetu, wynikającym z przesiąkniętych polityką posiedzeń i wyroków nieakceptowanych przez większość środowiska prawniczego w kraju i za granicą. Na podium największych kryzysów doszło w tym roku do zamiany miejsc – na drugim miejscu znalazł się bowiem zwycięzca ubiegłorocznego rankingu, czyli Kościół Katolicki (28 proc. wskazań), w związku z kolejnymi przypadkami tuszowania przez hierarchów kościelnych pedofilii i innych niegodziwości. 

Michał Dworczyk "debiutuje" w rankingu

Razem z Kościołem Katolickim na drugim miejscu w rankingu kryzysów publicznych – również z 28 proc. głosów – znaleźli się Michał Dworczyk i urzędnicy KPRM w związku z wyciekami prywatnej korespondencji mailowej w sprawach najwyższej wagi państwowej. Kolejne miejsce w tym zestawieniu zajął rząd RP i sposób zarządzania informacją oraz relacjami z mediami w sprawie napływu uchodźców na granicę polsko-białoruską (27 proc. ankietowanych), a na dalszych pozycjach znalazła się Zjednoczona Prawica i doprowadzenie do sparaliżowania praktyki medycznej w sprawie problemów z ciążą i śmierci ciężarnej kobiety w Pszczynie (25 proc. wskazań) oraz Paweł Kukiz i jego spektakularna wolta oraz zmiana zdania w głosowaniu w sprawie odroczenia obrad dot. Lex TVN i jego fatalna komunikacja dot. zarzutów „politycznej korupcji” (22 proc. głosów).

Wulgarny wpis "wygrywa" ranking kryzysów świata biznesu i marek osobistych

W rankingu kryzysów świata biznesu i marek osobistych dwa pierwsze miejsca zajęły celebrytki: aktorka Barbara Kurdej-Szatan w związku z wulgarnymi postami obrażającymi straż graniczną (49 proc. głosów) oraz piosenkarka Beata Kozidrak i jej jazda pod wpływem alkoholu (46 proc. głosów). Kolejna pozycja to kryzys w sprawie szczepień bez kolejek dla celebrytów przeciwko COVID-19 (38 proc. głosów). Czwarte miejsce przypadło kolejnej polskiej aktorce – Bożenie Dykiel – za wypowiedź w telewizji śniadaniowej, że pandemia to wymysł bogaczy, połączony z reklamą „Magicznych Okularów” (24 proc. głosów). Dopiero na piątym miejscu tego zestawienia znalazły się firmy komercyjne. Po 15 proc. głosów otrzymały ex aequo CD Project w związku z atakiem hakerskim na serwery firmy oraz kontynuacją problemów z grą Cyberpunk 2077 oraz TVN w kontekście „Lex TVN” i ryzyka utraty koncesji.

"W pierwszej części naszego tegorocznego badania okazało się, że Kryzysometr, czyli wskaźnik obaw przed wizerunkowym zagrożeniem, wzrósł wśród profesjonalistów PR o 5 punktów do 60 proc. I obserwujemy to od razu, co widać np. po kryzysie TVN, który eskalował już w grudniu – tuż po zebraniu wyników rankingu. Zatem potwierdza się, że klimat kryzysowy w naszym kraju, zgodnie ze wskazaniami 130 profesjonalistów od komunikacji, staje się coraz gorętszy. A to zapowiada trudny 2022 rok, który z pewnością będzie weryfikował przygotowanie i kompetencje kryzysowe zarówno w licznych polskich firmach, instytucjach i organizacjach, jak i w środowisku celebrytów oraz innych osób publicznych" – mówi Krzysztof Tomczyński z Alert Media Communications.

Komentarze

Powiązane

22.09.23, 12:31
| reklama & PR » informacje
Internetowe nie wystarczy. Orange dla Firm promuje swoja ofertę
Wystartowała kampania „Internetowe nie wystarczy” przygotowana przez agencję Havas Warsaw, która ma promować nową ofertę dla firm.
22.09.23, 11:31
| reklama & PR » informacje
Nie przeocz krótkowzroczności. Lens Poland rusza z nową edycją akcją edukacyjnej
Działania prowadzone są w tym roku pod hasłem „Nie przeocz krótkowzroczności” i skupiają się na uświadomieniu zagrożeń związanych z postępującą i niekorygowaną krótkowzrocznością u dzieci oraz potrzebie regularnych badań wzroku. Potrwają do grudnia br.
22.09.23, 10:13
| reklama & PR » informacje
ORLEN zakończył rebranding na słowackim rynku
W tym roku ORLEN prawie dwukrotnie powiększył sieć swoich stacji na Słowacji. Wszystkie 90 stacji działa już pod marką ORLEN. Po zakończeniu rebrandingu, ORLEN koncentruje się m.in. na poszerzeniu oferty pozapaliwowej. 
22.09.23, 08:58
| reklama & PR » informacje
Wolę Wolt. Wolt proponuje rozwiązania na codzienne dylematy
Wolt, platforma specjalizująca się w usługach food-delivery i quick-commerce, rusza ze swoją pierwszą kampanią 360 pod tytułem „Wolę Wolt”. Działania prowadzone w kanałach offline i online mają pokazywać, że sposób na radzenie sobie z codziennymi dylematami jest prosty i wygodny, właśnie dzięki aplikacji Wolt.
22.09.23, 06:30
| reklama & PR » informacje
Value Media po raz ósmy z kampanią promującą Wielką Loterię Almette
Z początkiem września br. wystartowała Wielka Loteria Almette “ekoDom Almette”. Za strategię, planowanie i zakup mediów odpowiada agencja Value Media, a w obszarze programmatic, Paid Social oraz SEM działania realizowane są w modelu house of communication we współpracy z agencją e-commerce & MarTech connected SalesTube (Group One).
21.09.23, 19:49
| reklama & PR » informacje
Oreo partnerem podcastu Co powie tata?
Stereotypy dotyczące ojcostwa mogą być bardzo ograniczające i nie oddawać różnorodnych, ewoluujących ról, jakie ojcowie odgrywają w życiu swoich dzieci. Dzięki Oreo to przekonanie ma odejść w zapomnienie. Marka od lat prowadzi szereg aktywacji z okazji Dnia Ojca, a w tym roku została partnerem zainicjowanego przez Onet cyklu podcastów „Co powie Tata?”.
21.09.23, 16:30
| reklama & PR » informacje
We Celebrate You. Jubileuszowa kampania Early Stage
We wrześniu br. wystartowała kampania „We Celebrate You” z okazji jubileuszu 30-lecia szkoły języka angielskiego Early Stage.
21.09.23, 10:45
| reklama & PR » informacje
Avon sponsorem tytularnym koncertów sanah Uczta nad Ucztami
Artystka młodego pokolenia i marka beauty ruszyły wspólnie w stadionową trasę koncertową, celebrując Ucztę nad Ucztami powered by Avon. Występom sanah towarzyszą atrakcje dostarczone przez Avon w dedykowanych strefach POP−UP i Chill Out.
21.09.23, 09:44
| reklama & PR » ludzie
Milena Wieleńska w zespole Veovee
Zespół agencji Veovee zasiliła Milena Wieleńska, która objęła stanowisko Account Managera.
21.09.23, 07:30
| reklama & PR » informacje
Inni też popełniają błędy. Zwolnij. Infrastruktury z nową kampanią społeczną
Najnowszym spotem „Inni też popełniają błędy. Zwolnij” Ministerstwo Infrastruktury zwraca się do kierowców z emocjonalnym i drastycznym apelem o zdjęcie nogi z gazu. Dlaczego? W 2022 r. w Polsce, z winy kierujących pojazdami, doszło do 19 373 wypadków, co daje aż 90,9 proc. z łącznej liczby 21 322 wypadków drogowych.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Animator Kultury w obszarze czytelnictwa

Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty
Konkursy
do 20.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 14.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.