03.11.11, 18:14

Raport Equinox Polska: Reklama sektora AGD

Wzrost na rynku produkcji AGD w Polsce, nie przełoży się na zwiększenie budżetów reklamowych w tym sektorze. Według prognoz producenci artykułów gospodarstwa domowego przeznaczą na reklamę w 2011 r. około 130 mln złotych, zmniejszając tym samym budżety o 15 % w porównaniu z 2010 rokiem.

Wzrost na rynku produkcji AGD w Polsce, nie przełoży się na zwiększenie budżetów reklamowych w tym sektorze. Według prognoz producenci artykułów gospodarstwa domowego przeznaczą na reklamę w 2011 r. około 130 mln złotych, zmniejszając tym samym budżety o 15 % w porównaniu z 2010 rokiem. To wyniki najnowszego raportu Equinox Polska.

Popyt na dobra trwałego użytku jest papierkiem lakmusowym stanu gospodarki i oznak nadchodzącej koniunktury lub kryzysu. Polska ma to szczęście, że właśnie w naszym kraju ulokowali swoje fabryki główni gracze tego rynku: LG, Samsung, Indesit. Producenci zapowiadają wzmożoną ekspansję na rynki Europy Zachodniej, ale również przewidują dużą dynamikę eksportową w na rynki Europy Wschodniej. Tylko Samsung zadeklarował inwestycję na poziomie 167 mln dolarów do 2015 roku. W planach ma też duże inwestycje we Wronkach, pozwalające rozszerzyć oferowany asortyment. Udział tej marki w rynku systematycznie rośnie z 4,5 % w 2009 roku do poziomu 6 % w 2011 r. (dane za I półrocze bieżącego roku). Mimo kryzysu gospodarczego i rosnącego niepokoju związanego z niestabilnością rynków finansowych, międzynarodowa firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że bieżący rok dla firm wytwarzających sprzęt AGD w Polsce, zakończy się 20 % wzrostem produkcji. Taki wynik jest zapowiedzią tego, iż Polska w tym roku zostanie liderem rynku, tym samym pokona Niemcy i Włochy, gdzie produkcja od dłuższego czasu spada (informacje za dziennikiem "Rzeczpospolita" z dnia 28 września 2011 roku). Optymistyczne przewidywania nie będą miały jednak znaczącego wpływu na reklamę w tym segmencie przyznają  analitycy z Equinox Polska.

Reklama AGD w 2011 roku
Badania pokazują, iż w ciągu 8 miesięcy 2011 roku branża AGD ograniczyła wydatki na reklamę na poziomie 8 %, do poziomu 74 mln zł (wartości cennikowe). Rok wcześniej wydatki reklamowe branży wyniosły 80,6 mln zł. Na całkowity wynik roczny zawsze silnie wpływa IV kwartał, w którym koncentruje się średnio około 37 % całorocznej inwestycji reklamowej branży AGD. Dotychczasowy spadek w tym roku i słabnące perspektywy gospodarcze roku 2012 nie wróżą optymistycznie również końcówce tego roku. Stąd prognozy ekspertów z domu mediowego Equinox, dla dwunastu miesięcy 2011 roku w tej branży, które wskazują na to iż wydatki w sektorze powinny się zamknąć kwotą około 130 mln zł, co stanowi około 15 % spadek w porównaniu z 2010 rokiem.

Kto wydaje najwięcej?
Pod kątem wydatków (cennikowo) w tym roku na czoło wysunęła się koreańska marka Samsung z ponad 8 mln zł, Beko – ponad 6,6 mln zł, Bosch – 5,7 mln zł i Amica – prawie 5,6 mln zł. Ograniczenie aktywności nastąpiło ze strony takich marek jak LG, Electrolux i Indesit.

Struktura  wydatków reklamowych branży AGD
W latach 2009-2010 struktura wydatków reklamowych dla branży AGD miała stabilny rozkład: 68 % wydatków reklamowych lokowanych było w stacjach telewizyjnych, a 24% w magazynach. Pozostałe media miały znaczenie marginalne. Wyjątek stanowił Internet, który nie jest monitorowany pod względem wydatków reklamowych. Internet to medium o olbrzymim potencjale i znaczeniu dla branży AGD. Analitycy Equinox Polska, szacują jego udział w wydatkach tej kategorii na poziomie przynajmniej 20 %.
W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku można zauważyć wyraźne przesunięcie udziałów w wydatkach z telewizji (spadek do 53%) na bardziej sprofilowane medium jakim są magazyny (udział na poziomie 34%). Do 6 % urósł udział stacji radiowych w ogólnych wydatkach.
Wśród kluczowych reklamodawców w branży AGD nastąpiła wyraźna polaryzacja zastosowania poszczególnych mediów. Firmy ze znacznym budżetem stosują „miks mediów” oparty w większości na telewizji zasięgowej, wspartej magazynami (kobiecymi i wnętrzarskimi). Gracze kategorii o mniejszych budżetach w 100 % wykorzystują wyłącznie magazyny. Na tle branży wyróżniają się Beko i Gorenje poprzez dodatkowe zastosowanie radia oraz Amica ze zróżnicowanym miksem mediów opartym na telewizji, magazynach i akcjach ambientowych w kinie (stanowiących 50 % udziału w jej wydatkach na reklamę).

Prognozy dla rynku
Wszystkie powyższe zmiany świadczą o cięciu i realokacji środków budżetowych przez graczy branży AGD w związku z obawą o powrót drugiej fali kryzysu w roku 2012. Wydaje się, że w dłuższej perspektywie sukces odniosą te marki, które zaoferują najlepszy stosunek jakości do ceny. W tym kontekście marki koreańskie rozwijające swój potencjał w Polsce mają duże pole do popisu, zwłaszcza na polu świadomościowym i przekonania klientów do wysokiej jakości swoich wyrobów. Nie wykluczona jest wojna cenowa, w której trudny orzech do zgryzienia będą miały silne marki europejskie: Bosch/Siemens w Niemczech, Fagor w Hiszpanii.

Komentarze

Powiązane

24.01.25, 11:45
| reklama & PR » informacje
Havas Media pracuje dla marki Melissa Primo Gusto
Agencja Havas Media zwyciężyła w zakończonym w styczniu br. przetargu na obsługę mediową marki Melissa Primo Gusto.
24.01.25, 10:15
| reklama & PR » ludzie
Jan Zagrodzki dołączył do Cut The Mustard
Jan Zagrodzki dołączył do agencji Cut The Mustard i objął stanowisko Business Directora. Kompleksowo zaopiekuje w strukturze kwestie biznesowe, zarówno na polu nowego biznesu, jak i działu obsługi klienta.
24.01.25, 08:30
| reklama & PR » informacje
I po przetargu. Amooco Agency dalej współpracuje z Wedlem
Agencja kreatywna Amooco Agency po raz kolejny została wybrana na partnera marki E.Wedel w zakresie aktywacji prosprzedażowych.
24.01.25, 07:00
| reklama & PR » informacje
LoveBrands Group ponownie wesprze firmę AstraZeneca
Agencja LoveBrands Group po raz kolejny nawiązała współpracę z firmą biofarmaceutyczną AstraZeneca. W ramach umowy agencja realizuje działania komunikacyjne w obszarach diabetologii i kardiologii.
24.01.25, 06:00
| reklama & PR » artykuły
Nowoczesne oblicze reklamy: podsumowanie 2024 roku i prognozy na 2025 z perspektywy Big Better Brands (Kajetan Królikowski)
Kajetan Królikowski z Big Better Brands podsumowuje dla portalmedialny.pl rok 2024 w branży. 
23.01.25, 23:04
| reklama & PR » informacje
Jeremy Sochan ambasadorem marki Rabanne
Luksusowa marka Rabanne zainicjowała kampanię promującą nową odsłonę swojego zapachu – Invictus Parfum, którego twarzą został Jeremy Sochan, jedyny polski koszykarz NBA.
23.01.25, 20:00
| reklama & PR » informacje
Grayling obsłuży Saxo Bank
Saxo Bank, duński specjalista w zakresie handlu i inwestycji online, powierzył Grayling Poland prowadzenie działań komunikacyjnych i zarządzanie wizerunkiem firmy w Polsce.
23.01.25, 14:30
| reklama & PR » informacje
Herbapol. We współpracy z naturą. Marka promuje herbatki owocowe Herbaciany Ogród
W nowej kampanii TV i digitalowej Herbapol-Lublin promuje herbatki owocowe z linii Herbaciany Ogród. To już kolejna odsłona platformy komunikacyjnej „Herbapol. We współpracy z naturą”, która ma podkreśla bliskość marki z naturą, a także jej autentyczność i więź ze współczesnym konsumentem.
23.01.25, 12:20
| reklama & PR » informacje
Marka Cztery Pory Roku ruszyła z sensualną kampanią kremów do rąk
W swojej najnowszej kampanii, zrealizowanej we współpracy z agencją Ancymony (*ancy), marka Cztery Pory Roku (Pharma CF) chce udowodnić, że za pomocą zmysłu wzroku i słuchu można uruchomić także smak, zapach i dotyk.
22.01.25, 15:15
| reklama & PR » ludzie
Jakub Mączka kieruje studiem Motion Capture w Platige Image
Na początku stycznia 2025 r. do zespołu Platige Image dołączył Jakub Mączka, który objął funkcję Head of Motion Capture Studio. To strategiczny krok, mający na celu dalszy rozwój technologii, jak i dywersyfikację projektów studio.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.02.25

Do zdobycia jedna gra planszowa.

do 22.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 20.02.25

Do zdobycia jedna książka.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.