03.11.11, 18:14

Raport Equinox Polska: Reklama sektora AGD

Wzrost na rynku produkcji AGD w Polsce, nie przełoży się na zwiększenie budżetów reklamowych w tym sektorze. Według prognoz producenci artykułów gospodarstwa domowego przeznaczą na reklamę w 2011 r. około 130 mln złotych, zmniejszając tym samym budżety o 15 % w porównaniu z 2010 rokiem.

Wzrost na rynku produkcji AGD w Polsce, nie przełoży się na zwiększenie budżetów reklamowych w tym sektorze. Według prognoz producenci artykułów gospodarstwa domowego przeznaczą na reklamę w 2011 r. około 130 mln złotych, zmniejszając tym samym budżety o 15 % w porównaniu z 2010 rokiem. To wyniki najnowszego raportu Equinox Polska.

Popyt na dobra trwałego użytku jest papierkiem lakmusowym stanu gospodarki i oznak nadchodzącej koniunktury lub kryzysu. Polska ma to szczęście, że właśnie w naszym kraju ulokowali swoje fabryki główni gracze tego rynku: LG, Samsung, Indesit. Producenci zapowiadają wzmożoną ekspansję na rynki Europy Zachodniej, ale również przewidują dużą dynamikę eksportową w na rynki Europy Wschodniej. Tylko Samsung zadeklarował inwestycję na poziomie 167 mln dolarów do 2015 roku. W planach ma też duże inwestycje we Wronkach, pozwalające rozszerzyć oferowany asortyment. Udział tej marki w rynku systematycznie rośnie z 4,5 % w 2009 roku do poziomu 6 % w 2011 r. (dane za I półrocze bieżącego roku). Mimo kryzysu gospodarczego i rosnącego niepokoju związanego z niestabilnością rynków finansowych, międzynarodowa firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że bieżący rok dla firm wytwarzających sprzęt AGD w Polsce, zakończy się 20 % wzrostem produkcji. Taki wynik jest zapowiedzią tego, iż Polska w tym roku zostanie liderem rynku, tym samym pokona Niemcy i Włochy, gdzie produkcja od dłuższego czasu spada (informacje za dziennikiem "Rzeczpospolita" z dnia 28 września 2011 roku). Optymistyczne przewidywania nie będą miały jednak znaczącego wpływu na reklamę w tym segmencie przyznają  analitycy z Equinox Polska.

Reklama AGD w 2011 roku
Badania pokazują, iż w ciągu 8 miesięcy 2011 roku branża AGD ograniczyła wydatki na reklamę na poziomie 8 %, do poziomu 74 mln zł (wartości cennikowe). Rok wcześniej wydatki reklamowe branży wyniosły 80,6 mln zł. Na całkowity wynik roczny zawsze silnie wpływa IV kwartał, w którym koncentruje się średnio około 37 % całorocznej inwestycji reklamowej branży AGD. Dotychczasowy spadek w tym roku i słabnące perspektywy gospodarcze roku 2012 nie wróżą optymistycznie również końcówce tego roku. Stąd prognozy ekspertów z domu mediowego Equinox, dla dwunastu miesięcy 2011 roku w tej branży, które wskazują na to iż wydatki w sektorze powinny się zamknąć kwotą około 130 mln zł, co stanowi około 15 % spadek w porównaniu z 2010 rokiem.

Kto wydaje najwięcej?
Pod kątem wydatków (cennikowo) w tym roku na czoło wysunęła się koreańska marka Samsung z ponad 8 mln zł, Beko – ponad 6,6 mln zł, Bosch – 5,7 mln zł i Amica – prawie 5,6 mln zł. Ograniczenie aktywności nastąpiło ze strony takich marek jak LG, Electrolux i Indesit.

Struktura  wydatków reklamowych branży AGD
W latach 2009-2010 struktura wydatków reklamowych dla branży AGD miała stabilny rozkład: 68 % wydatków reklamowych lokowanych było w stacjach telewizyjnych, a 24% w magazynach. Pozostałe media miały znaczenie marginalne. Wyjątek stanowił Internet, który nie jest monitorowany pod względem wydatków reklamowych. Internet to medium o olbrzymim potencjale i znaczeniu dla branży AGD. Analitycy Equinox Polska, szacują jego udział w wydatkach tej kategorii na poziomie przynajmniej 20 %.
W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku można zauważyć wyraźne przesunięcie udziałów w wydatkach z telewizji (spadek do 53%) na bardziej sprofilowane medium jakim są magazyny (udział na poziomie 34%). Do 6 % urósł udział stacji radiowych w ogólnych wydatkach.
Wśród kluczowych reklamodawców w branży AGD nastąpiła wyraźna polaryzacja zastosowania poszczególnych mediów. Firmy ze znacznym budżetem stosują „miks mediów” oparty w większości na telewizji zasięgowej, wspartej magazynami (kobiecymi i wnętrzarskimi). Gracze kategorii o mniejszych budżetach w 100 % wykorzystują wyłącznie magazyny. Na tle branży wyróżniają się Beko i Gorenje poprzez dodatkowe zastosowanie radia oraz Amica ze zróżnicowanym miksem mediów opartym na telewizji, magazynach i akcjach ambientowych w kinie (stanowiących 50 % udziału w jej wydatkach na reklamę).

Prognozy dla rynku
Wszystkie powyższe zmiany świadczą o cięciu i realokacji środków budżetowych przez graczy branży AGD w związku z obawą o powrót drugiej fali kryzysu w roku 2012. Wydaje się, że w dłuższej perspektywie sukces odniosą te marki, które zaoferują najlepszy stosunek jakości do ceny. W tym kontekście marki koreańskie rozwijające swój potencjał w Polsce mają duże pole do popisu, zwłaszcza na polu świadomościowym i przekonania klientów do wysokiej jakości swoich wyrobów. Nie wykluczona jest wojna cenowa, w której trudny orzech do zgryzienia będą miały silne marki europejskie: Bosch/Siemens w Niemczech, Fagor w Hiszpanii.

Komentarze

Powiązane

05.04.25, 12:00
| reklama & PR » informacje
Komfort stawia na dynamiczną komunikację wizualną
Komfort rusza z działaniami promującymi szeroką ofertę usług. Treści marketingowe wzbogacone AI mają wyróżniać portfolio produktów oraz rozwiązań.
04.04.25, 22:00
| reklama & PR » informacje
PayPo przedłuża współpracę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej
PayPo, firma działająca na rynku płatności odroczonych skierowanych do sklepów internetowych, przedłuża współpracę z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej na kolejny rok.
04.04.25, 20:00
| reklama & PR » ludzie
Ewelina Rozpara Dyrektorą Marketingu Business Centre Club
Ewelina Rozpara objęła stanowisko Dyrektor Marketingu Business Centre Club. 
04.04.25, 16:00
| reklama & PR » informacje
Rośnij! ONE House odpowiada za planowanie i zakup mediów digital dla marki Substral
Agencja mediowa ONE House kontynuuje realizację strategii mediowej oraz zakup mediów digital w ramach kampanii „Rośnij!” marki Substral z portfolio  Evergreen Garden Care. poprzez precyzyjne dotarcie do pasjonatów ogrodnictwa.
04.04.25, 13:00
| reklama & PR » informacje
Instytut Publico pracuje dla Stowarzyszenia Moc Wsparcia
Instytut Publico rozpoczął współpracę ze Stowarzyszeniem Moc Wsparcia ze Śląska. 
04.04.25, 10:04
| reklama & PR » informacje
PKO Bank Polski w przetargu wybiera FCB Warsaw
PKO Bank Polski ma nową agencję wspierającą w obszarze marketingu. 
04.04.25, 08:11
| reklama & PR » informacje
NYX Professional Makeup promuje nową linię produktów The Face Glue
Marka NYX Professional Makeup (L'Oréal) wprowadza na rynek nową linię produktów "The Face Glue", zapewniającą długotrwały makijaż. Kampanię promującą nowości przygotowała i realizuje agencja Labcon relevant stories (Group One).
03.04.25, 17:42
| reklama & PR » informacje
Continental dołącza do grona klientów Walk PR
Na początku kwietnia br., do grona klientów Walk PR dołączył producent opon Continental.  
03.04.25, 13:55
| reklama & PR » informacje
Sven Hannawald ambasadorem marki BLITZbee
Sven Hannawald - skoczek narciarski, medalista olimpijski i triumfator Turnieju Czterech Skoczni, dołącza do BLITZbee - marki naturalnych napojów funkcjonalnych na bazie miodu i kofeiny w roli ambasadora. 
03.04.25, 12:30
| reklama & PR » informacje
Bank Pekao S.A. w przetargu wybiera UM
Agencja mediowa UM (IPG Mediabrands) wygrała przetarg na obsługę mediową Banku Pekao S.A.